VIKTIG INFO YO!


 
Hallå alla ni som går runt och bär på en livmoder! Visste ni att vecka 20 (11-18 maj) = cellprovsveckan i Västra Götaland, Halland och Skåne? Nä, inte jag heller utan fick faktiskt reda på det alldeles nyss.

Men en sak jag vetat länge är hur viktigt det är att gå och göra cellprov för att förhindra att ev.cellförändringar ska kunna orsaka livmoderhalscancer. Själv har jag hunnit göra två st under mitt snart 26-åriga liv. Jag har liksom känt att det är det minsta jag kan göra för att klappa om min livmoder för att den pallat med att bära två ungar i 40 resp. 42 veckor. Snacka hårt jobb. Nån uppskattning ska den väl få, som en bra försäkring tex.

Och ja vet, det kan kännas lite bökigt att pallra sig iväg till något en hellre skulle strunta i pga "obehagligt". Och ja jag vet att det kan vara lätt att "glömma bort" eller vara "dubbelbokad" just den tiden. "Åå himla typiskt men det får bli en annan gång liksom..." Och ja, jag vet att det är betydligt mysigare att ta en fika med en kompis, mer motiverande att jobba in lite komp eller otroligt mycket skönare att ta extra sovmorgon istället för att ligga i en gynstol. Eller så är en helt enkelt för skraj för att göra det.

Men, hörrni.
Det går faktiskt jättefort att ta ett prov, och en kan ta med någon trygg som stöd eller be om att få en hand att hålla i om det känns läskigt. Och det är faktiskt otroligt mycket läskigare att skjuta upp det. Jag lovar - även om det inte känns just precis nu.

Att det är cellprovsveckan i Västra Götaland, Halland och Skåne innebär att det det kommer åka runt en cellprovsbuss som ser ut såhär: ---->    i regionerna och erbjuda personer med livmoder att ta ett prov på plats. Här i Skövde stannade den till igår, och HÄR är listan på resterande stopp.

Och även om det nu skulle vara så att du missade bussen igår, eller bor någon helt annanstans än i länen det berör, går det givetvis superduperjättebra att själv boka in ett cellprov på stört. För kom ihåg att det kan vara det bästa beslut du tagit. Någonsin! Kontakta bara en barnmorska eller en gynmottagning i din närhet och hör dig för.

Och kom ihåg: Ta hand om din Mother of Life. Det är du värd! <3


 


Tips om du bor i Västra Götaland eller Halland: "Det är inte lätt att komma ihåg när man tog cellprov senast. Kanske är det dags nu? För att enkelt kunna ta reda på när det är dags att ta cellprov lanseras nu tjänsten ”När tog du cellprov senast?”. Genom att sms:a, ringa eller mejla får du svar på frågan! Ring eller sms:a ditt personnummer till 076-44 63 273. Det går även bra att maila till [email protected] 




Kommentarer
Postat av: Jenny Nilsson

Klart bra grej att göra!
Var faktiskt iväg idag för cellprov! 5 minuter från det att jag anmälde mig i receptionen, tills dess att jag var ute igen! Snabbt, enkelt och smärtfritt! (under förutsättning att barnmorskan är bra, så man inte blir nypt "där nere"! ;))

2014-05-12 @ 14:40:10
URL: http://nilssonjenny.blogg.se/
Postat av: Kristin

Gött att du skriver om det här Matilda!

Tips om du bor i Västra Götaland eller Halland: "Det är inte lätt att komma ihåg när man tog cellprov senast. Kanske är det dags nu? För att enkelt kunna ta reda på när det är dags att ta cellprov lanseras nu tjänsten ”När tog du cellprov senast?”. Genom att sms:a, ringa eller mejla får du svar på frågan! Ring eller sms:a ditt personnummer till 076-44 63 273. Det går även bra att maila till [email protected]

2014-05-12 @ 15:50:40
URL: http://www.jag-bryr-mig.se/cellprovsveckan
Postat av: Malena

Viktigt viktigt viktigt!!!!!!!

2014-05-12 @ 20:09:13
Postat av: Gunilla'bonusmamma'

Japp va rädd om Musse pigg, så hon håller sig pigg :)

2014-05-13 @ 21:15:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback