Era eminenta ekotips!


För ett tag sedan efterlyste jag era bästa ekotips eftersom vi jobbar aktivt med att förbättra den biten här hemma. Och det rulade in så himla många bra. Jag fick också frågan om jag sedan kunde samanställa dem i ett inlägg för er andra som också suktar efter en grönare livsstil.

Och självklart kan jag det sa jag. Så utöver det som tidigare plitats ner i bloggen, här är den då: "Den stora ekotipssamanställningen 2013"

1. Ät mindre kött!
Detta var det många klokisar som tipsade om. Vi har (typ) redan infört en vegetarisk dag i veckan från och med årsskiftet. Jocke gnäller lite, som den köttkonsumör av rang han är, men pannkakor, sallader, pastarätter och framför allt fisk (för riktigt hardcore veg. är vi ännu inte) slinker ner rätt bra det med. Och Iris är i regel typ vegetarisk redan för ungen skyr kött som pesten. 

MEN Bella nämnde också att vissa vegetariska alternativ, så som sojaprodukter och palmolja också är rediga miljöbovar. Ännu inte så himelens insatt själv, men ska läsa på om bakgrunden till dessa uppgifter *placerar stilistiskt effektiva läsglasögon på näsroten*

2. Gå överallt!
Så himla lätt ordnat pga har inget körkort, så jag och kidsen knallar stan runt alla redan. Jocke åker sparsamt med bil, samåker i den mån det går men cyklar mest.

3. Kvalitét framför kvantitet!
Jepp jepp. Låter så himla klokt. Detta är en punkt jag kan bli ljusår bättre på, om vi ser till köpbeteende. Är så totalnere i H&M (oetiskt skitföretag, jag vet, men kan inte hjälpas och jag jobbar på´t) och det är smärtsamt att försöka bryta sig loss från sitt livs kärlek. Men de har ju faktiskt en ekologisk kollektion och det känns lite mer ok att handla ifrån. Right?

Samma med käket. Släng inte maten du köpt, eller ännu bättre - köp inte mer än du behöver. Handla efter säsong och tänk till innan du handlar. Köp svenskt och så närproducerat du ba kan.

4. Bort med plasten!
- Tygkassar framför de i plast och källsortering delux.
- Använd tvättbara tygblöjor till små bebisrumpor.
- Välj bruksföremål i glas, trä, porslin, ekologiskt gummi ect ect före plast. Simple as that lix.

5. Spola (inte ner) gifterna!
- Städa och tvätta med såpa. Annars - köp klimatsäkrade städ- tvätt- och hår-/hudvårdsprodukter (check! Vi kör med Garants sortiment Såklart) Och HÄR länkar jag till nått såpa(ss) intressant som städtips *busvisslingar*
- Köp giftfria leksaker och barnartiklar of cöööörsch.

6. Små förändringar ger stora resultat!
HÄR kommer naturskyddsföreningens lista om vilka fem produkter de anser att man bör byta mot ekologiska alternativ. Så nu: in och plugga och handla därefter.

TACK alla medvetna smartisar som hjälpt mig mot nya höjder inom det här med ekosmartness. Och så lite länklove till er ekovänner på det:

liborius
Kikan
Iekw
Bella
Engla
Heh-laynah
Mimmi
Seriesoffan






Kommentarer
Postat av: Cillia

Det är så viktigt det här med eko vi jobbar jättemycket med det hemma hos oss också och alla människor kan göra något! Jättebra att du lyfter ämnet :-D

2013-05-13 @ 22:01:08
Postat av: Barre

En sak som många faktiskt aldrig tänker på är att TRANSPORTER är en stor miljöbov. För att jämföra: pappkassar kan tyckas miljövänligare än plastkassar, men faktum är att man kan frakta GANSKA många fler plastkassar per lastbil än pappkassar --> miljövänligare! Detsamma gäller plast istället för glas o.s.v. Tänkvärt!

2013-05-13 @ 22:42:12
Postat av: Amanda

Bra tips! :)

2013-05-14 @ 08:54:14
URL: http://amandapaulinaa.blogg.se
Postat av: Sophie

Vad roligt att ni är så medvetna och jobbar på den hållbara livsstilen. Följ gärna min blogg där jag kommer med mängder av tips!

2013-05-14 @ 09:46:06
URL: http://sophiegripenberg.com
Postat av: Moa gravid och hälsoblogg

Jag har beställt hem nappflaskor i glas den här gången eftersom jag ogillar plast i miljösammanhang men även för att plasten innehåller giftiga kemikalier oavsett märkningen. Och endast två stycken, en stor och en liten - inte köpa mer än man behöver!

Sen handlar vi mycket möbler secondhand och piffar upp, bra för både miljö och plånbok - plus att de går att få till så mycket mer personliga än massproducerade!

Odlar i trädgården, nu har jag inte ett dugg gröna fingrar så hittills är det svarta vinbär och äpplen som finns i trädgården. Men tanken är att bygga upp ett litet grönsaksland med. Ekologiskt och otroligt närproducerat! ;)

2013-05-14 @ 10:08:44
URL: http://www.halsomorsan.blogg.se
Postat av: Maria

Mycket bra och klokt inlägg! Miljön är ju jätteviktigt både nu och för framtiden. Ett av mina tips är att köpa på second hand eller loppis och återanvända. Och köpa miljövänliga produkter och sopsortera såklart. Om alla hjälps åt så får vi förhoppningsvis en bättre värld!

2013-05-14 @ 10:25:29
URL: http://metalqueen.blogg.se
Postat av: Cornelia

En utav de viktigaste man gör är att informera andra, precis som du gör nu! Super bra tips, alla kan verkligen göra något. Kram

2013-05-14 @ 10:36:52
URL: http://pralindrome.blogg.se
Postat av: Anonym

Bra med lite eko tips, inte minst då man alltid kan behöva påminnas om att tänka mer miljövänligt. Ett annat tips kan ju vara att loppishandla istället för att köpa nytt. Eller dra ihop en kväll med vänner där man tar med sig sådant man tröttnat på och byter eller "auktionerar ut" sakerna för att undvika att slänga en massa i onödan :)

Trevlig dag!
//Johanna

2013-05-14 @ 11:08:00
Postat av: malin

det där med att sojamaten skulle vara miljöbovar kommer nog från att den sojaberikade maten som ges till ex grisar produceras på ett sådant sätt att de måste röja ner skog och annat (i mängder). Den sojamat (sojakorv, sojafärs osv) vi människor äter har inget med det att göra.

Bra att veta! ;)

2013-05-14 @ 11:11:33
Postat av: Kajsa

Kvalitet framför kvantitet är det jag tycker är svårast och som jag jobbar så himla mycket på. Gud, så svårt det är ändå att hålla sig borta från H&M, Netto, Ikea osv. Billigt, men helt ärligt så är ju mycket av det skit.

2013-05-14 @ 14:16:38
URL: http://www.kobranhuggertill.blogspot.se/
Postat av: Marie Bergman

Ska erkänna att jag är riktigt dålig på allt sånt där! ;D

2013-05-14 @ 18:22:11
URL: http://livetiluxemburg.se/
Postat av: Malin Jonsson

Åh bra tips! Jag tror ändå att jag är hyffsat duktig med att hjälpa miljön :)

2013-05-14 @ 18:34:52
URL: http://tjugosjundeoktober.blogg.se
Postat av: LORISSA LOVEBOMB

Oooh, jag har en hel kategori som handlar om det här. Det blandas med lite mer allmänna "naturinlägg" då kategorin heter natur, klimat och miljö, men finns en hel del uppstolpade tips på hur man lever klimatsmart! Jag hade nämligen som nyårslöfte för ett par år sedan att leva så klimatsnålt som möjligt. Gud vad jag lärde mig saker :D

http://lorissalovebomb.se/category/natur-klimat-miljo.html

2013-05-14 @ 19:44:40
URL: http://lorissalovebomb.se
Postat av: Kikan

Bra sammanställning! Och jag tackar det ödmjukaste för blogglänkkärleken. Jag skickar genast tillbaka lite från min blogg. Pöss!! //Kikan

2013-05-14 @ 19:54:07
URL: http://hemmahoskikan.se
Postat av: Myy ♥

Jättebra! ^^

2013-05-14 @ 20:15:23
URL: http://myyChan.blogg.se
Postat av: Lisa

jättebra tips!

2013-05-14 @ 20:55:50
URL: http://blueeyed.webblogg.se
Postat av: consciousblues

Hoppas det bara blir fler och fler som får upp ögonen för vikten av ekologi!:) Vill också lite snabbt påpeka att sojaodlingar är i sin störta mängd till för att mata den ofantligt stora mängd med boskap som finns. Det gör miljöpåverkan enorm. Hade vi däremot sparat på den kraften och inte fött upp djur i mängder utan istället knaprat sojan själva hade vi sparat in enormt för miljön, och ekologiskt såklart :)
Fint och bra inlägg och desto fler vi blir desto mer kan vi förändra :)
Ha det fint!

2013-05-14 @ 21:29:32
URL: http://consciousblues.se
Postat av: Ida Nilsson

Vi lärde oss massa bra saker när vi gick på naturbruksgymnasiet och läste naturkunskap. Världens bäst lärare.. Bland annat:
1. Släck lampor när du inte är i rummet, 5 minuters regeln! Det stämmer INTE att det kostar att tända och släcka många gånger.
2. Stäng av dator och tv när du inte är i rummet.
3. Dra ur mobilladdare, laddare till dator och kamera. De drar ström även om de inte används.
4. Vädra snabbt och effektivt så kyls inte golv och annat ned som behövs värmas upp igen.
5. Släppp in naturligt ljus - det gör det varmare. När det är sommar - använd persienner.
6. Möblera rätt och håll fritt vid elementen.
7. Källsortera!
8. Häng tvätt, torktumla bara det som verkligen behövs.
9. Promenera eller cykla. Lång till jobbet? Samåk.

Här var några av dem jag kom ihåg att vi pratade om. Hoppas det hjälpte litegrann i alla fall :)

2013-05-14 @ 21:30:24
URL: http://idacnilssons.blogg.se/
Postat av: När Annie fotograferar

Riktigt bra tips! Ofta handlar det ju inte om stora val utan om många små...! Och synsättet. Spelar det någon roll om något är lite gammalt, repigt? Många är ju lite lata och slänger hellre än att laga. Lathet är människans största fiende!

2013-05-15 @ 07:33:08
URL: http://www.narannie.blogg.se
Postat av: Kikan

Du kanske har lust att hänga på min #shoplessjune kampanj som jag har dragit igång i bloggen? Det är ett litet steg mot att bli mer medveten om att man egentligen inte behöver så mycket prylar och dra ner på konsumtionen. Och en del i miljötänket. Häng på om du vill.

http://hemmahoskikan.se/2013/may/shoplessjune.html

Kram Kikan

2013-05-28 @ 21:43:54
URL: http://hemmahoskikan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback