En blygsam genusfundering.

Om och om igen slår det mig när jag hör protester om genus, hen och könsneutral uppfostran. Om nu könsrollerna är så "ytterst biologiska och naturliga, en kvinna är si en man så", varför blir folk då så OTROLIGT upprörda över hen och pojkar i rosa? "Han är ju en pöjk" brölar någon upprört "sluta genast sudda ut hon och han".

Men vänta lite nu va. Du sa ju i argumentet innan att könsrollerna är helt naturliga. Om du nu blir livrädd för att lilla hen på tre bokstäver eller snällefärgen rosa ska komma och ställa hela din könsroll på ändan, hur naturlig och trygg är du egentligen i den då? Jag bara undrar.






Kommentarer
Postat av: Beatricé

AMEN!

2013-01-11 @ 13:19:18
Postat av: peachbeast

Bra påpekat!

2013-01-11 @ 13:47:10
Postat av: Johanna

Jag älskar pojkar i rosa. Jag vet ju inte om vi har en pojke eller flicka i magen, men har köpt en urgullig rosa piké tshirt som förhoppningsvis passar till sommaren.

2013-01-11 @ 17:24:47
URL: http://johannasamuelsson.blogg.se
Postat av: Linnea

BIG like på det där alltså. Ibland är folk så osmarta att man blir rädd. Du är å andra sidan så smart att man blir orädd och glad över att det existerar människor med en hjärna som fungerar rätt <3

2013-01-12 @ 00:30:00
URL: http://mutantbebis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback