Svalkar vinden.

Höll föresten på att tappa kaffekoppen i knät imorse när jag gick in på bloglovin.
I bannern brukar HM husera, vilket så också idag. HM har väl aldrig varit företaget som gör särskillt diskreta bikinireklamjobb. Men det här var väl ändå det värsta hittils?

Nu bortser jag från de sjukligt smala kroppsbyggnaden på modellerna, som också är under all kritik, och går på solidéalet HM kräks ur sig på ett forum för mängder av unga tjejer.

Visst, på sommaren blir man solbränd. Men att lansera sina bikinis med hjälp av modeller som ser ut att ha ätit, skitit och sovit i ett solarium under en tvåårsperiod av sitt unga liv är inte ok.
Cancerfonden har reagerat, så också jag.

Yvonne Brandberg, professor och biträdande vetenskaplig sekreterare hos Cancerfonden och Stefan Bergh, generalsekreterare Cancerfonden har skrivit en debattartikel i DN där de understryker farorna med extrem solning.

Fakta som återges i artikeln är b.la. att årligen får 40.000 människor i Sverige diagnosen hudcancer och i de allra flesta fall är det en direkt faktor av UV-strålning och för mycket solande. Vidare nämns att det årligen dör fler människor av malingt melanom än i trafikolyckor i Sverige, ca 500 människor om året.
500 LIV. OM. ÅRET.

Artikeln avslutas med meningen:

"Det är sorgligt att skriva, men H&M kommer genom sin senaste reklamkampanj, förutom att sälja baddräkter, bidra till att allt fler förlorar livet i hudcancer"

Och jag är beredd att hålla med. Fråga vilken lättpåverkad tonåring som helst, och den kommer mena att vara brun som i HM-reklamen, ja det är rätt snyggt. Så vill de också se ut.

Som ung solade jag mycket, blev knallbrun vissa somrar. Kände press att aldrig flagna av färgen tidigt, aldrig någonsin vara vitast i en "ska vi se vem som är brunast"-jämförelse arm mot arm. Semesterresor gick mest åt till att pressa sol på en handuk vid starnden. Tur att man inser i tid att det finns roligare sätt att fördriva semestern på. Alltså, att sola, kan jag fortfarande tycka är jätteskönt. Speciellt nu när jag kan slappna av i att inte känna något tvång att bli superbrun, vinna jag-är-brunast-hahaha-tävlingar eller försöka ignorera den brännande, stramande känsla kroppen får av förmånga timmar exponerad i solen.

Sitta i värmen med bar hud och känna att en jämn solbrun färg lägger sig är underbart. Men inte för mycket och inte för länge. Det är inte snyggt, att som ljushyad svensk, sola sig till oigenkänlighet, solsvullet ansikte och bränskadefläckar på axlar och bröst. Och förutom snyggt - det är inte hälsosamt. Det är rent av livsfarligt.

Synd att det blev såhär igen HM.
Synd att ni inte kan sälja ett enda sommarplagg utan att riskera livet på 1000-tals unga varje jävla år. Det ska bli jävligt intressant att se när HM väl börjar ta ansvar för våra unga. Tyvärr, verkar det som om det kommer att hända när det är aldeles för sen för mängder av barn och unga.



bildkälla



Kommentarer
Postat av: Sandra

Jag reagerade också starkt på reklamen och trodde först att det var nåt fel på min skärm, men startade m webbläsaren och loggade in igen. Och se på fan, det SKULLE vara så mörk hy på modellerna. De enda jag känner till som är sådär bruna är mina mulattkompisar, alternativt en från Filippinerna och i närheten av Indien. Om en SVENSK blir sådär brun så kan det inte vara bra. Inte ens Ranelid är där än och han ser inte frisk ut.

2012-05-10 @ 12:46:08
URL: http://rockgrodan.com
Postat av: Alabamasthlm BF+4

WORD!

2012-05-10 @ 12:47:48
URL: http://www.alabamasthlm.se
Postat av: oprofessionell

Nä, precis så tänker jag också. Så länge man inte har mörkhyat påbrå kan det aldrig någonsin vara hälsosamt att se ut sådär.



Haha, Ranelid. Är han verkligen brun? Jag tycker han går mer åt det brandgula hållet...

2012-05-10 @ 12:49:47
URL: http://forossoprofessionella.blogg.se/
Postat av: Sandra

Nja han ser ut att ha badat i brun utan sol, men om han pressar tillräckligt länge i ett solarium så ser han väl ut sådär till slut. Och det är inte snyggt någonstans.

2012-05-10 @ 12:52:46
URL: http://rockgrodan.com
Postat av: Helene

Du är så jävla rätt ute!! Det där ser bara sjukt ut...



Visst är det fint att vara brun på sommaren och visst ser mulatter och mörkhyade människor sjukt mycket fräshare ut än oss blekisar men det avhjälps ju kanppast inte med att sola dig kolbrun och riskera livhanken på kuppen!?



Nej det avhjälps med att sluta bry sig så förbannat mycket om hur vi ser ut.

2012-05-10 @ 12:53:44
Postat av: oprofessionell

sandra -

Haha då kanske vi kan fastslå att även om det inte är fint, är BUS-metoden att föredra hälsomässigt framför att steka sig knaprig i olja på stranden :)

2012-05-10 @ 12:55:21
URL: http://forossoprofessionella.blogg.se/
Postat av: jess

Helt sjuk reklam ju! Håller med till fullo.

2012-05-10 @ 13:02:08
URL: http://yiskha.blogg.se/
Postat av: Pe

jag fattar inte vem som tycker det är snyggt att vara sådär brun? ser bara galet ut...

2012-05-10 @ 13:11:17
Postat av: Fanny

Mm. Jag gillar din blogg mer och mer för varje dag.

Du är sjukt bra!



Fanny

2012-05-10 @ 14:08:37
URL: http://fwallmo.blogspot.se
Postat av: Anonym

makalöst bra skrivet

2012-05-10 @ 15:37:04
Postat av: bea

WOOOOORD!!! äckel HM

2012-05-10 @ 19:14:42
URL: http://bea.blogg.se/
Postat av: Andrea

Jag förstår tyvärr inte all uppståndelse kring detta. Jag håller totalt med om att sola vareviga vakna minut inte är något man ska uppmuntra.



Men hallå? För mig, sjuttonårig tjej, så såg inte jag två solbruna kroppar. Jag såg två mörkhyade tjejer, och blev positivt överraskad att det inte var "den vanliga vita med solbränna".



Kanske är det bara jag som fick den uppfattningen. Men jag tycker inte att vi nu ska börja säga att det är fel att vara brun, mörkhyad.



Jag tror, att tjejer i min ålder inte tror att det är möjligt att uppnå en sådan där brunhet, att de, som jag, tror det är en vanlig människa med mörk hy.

2012-05-10 @ 19:36:24
URL: http://andreagunnarssons.blogg.se/
Postat av: oprofessionell

Andrea.



Självklart är det ingen fel med att ha en mörk hudton, om den är hälsosamt medfödd! Det tycker jag är oväsentligt i diskussionen då det inte är en kvinna med mulatt eller särskillt mörkhyat påbrå vi ser. Tyvärr.

Varför man inte väljer en naturligt mörk tjej är helt obegripligt.



Isabeli Fontana, som är modellan i arbetet ÄR inte så mörk. Hon är visserligen född i Brasilien, ett land med många mörkhyade och många soltimmar, men Isabeli är relativt ljushyad i verkliga livet. Bedöm själv genom en enkel google-sökning. Tittar man dessutom lite närmare på reportaget ser man Isabelis ljusare hudton diskret synligöras i ringningar och skarvar på kläder. DET visar på att hudtonen är famsolad och DET visar på att det anses snyggt att grilla sin hud så till den milda grad för att bli attraktiv.



Men mörk hud är vacker, om den är naturlig, det är min syn på saken. Inte att mörk hy är ett dåligt skönhetsidéal.

2012-05-10 @ 20:21:27
URL: http://forossoprofessionella.blogg.se/
Postat av: oprofessionell

Sedan har jag faktiskt svårt att tro att personer med mörk hy tar åt sig av komentarer om att modellen i kampanjen är FÖR solbränd.



Alla måste ju inse faran i att göra sådär mot sin ljusa hy.

2012-05-10 @ 20:27:38
URL: http://forossoprofessionella.blogg.se/
Postat av: Andrea

Dock så var det jag menade att jag, som INTE googlade modellen, trodde att det var hennes riktiga hudfärg.

Alltså - detta kanske inte kommer bli ett så stort problem som det pratas om, då många kanske tänker precis som jag. Och varför då dra uppmärksamhet mot det och få tjejer att inse att hon solat sig så brun.



Jag personligen tycker inte att denna kampanj är ett problem.

2012-05-10 @ 20:37:28
URL: http://andreagunnarssons.blogg.se/
Postat av: oprofessionell

Okej, då ser vi olika på mitt inlägg :) Jag reagerar då jag ser nått jag inte tycker om. Jag drar inte uppmärksamhet åt det för sakens skull.



Jag lägger ingen värdering i hur du tolkar den. Som sagt, jag skulle tycka det var både härligt och fantastiskt om HM valt en naturligt mörkhyad kvinna att visa upp badkläderna. Men för MIG krävdes det en enda blick på kvinnan innan jag såg att detta är retucherat.



Vill man ha en mörk modell tar man alltså en ljushyad kvinna och gör henne mörk, för att leva upp till rådande idéal. Det är ruttet. Det vitanar ju i sin tur om att en "på riktigt" mörk kvinna tyvärr inte duger ät HM.



SAMTIDIGT som det kan sända en sjukt skev signal till unga. Det är min uppfattning.

2012-05-10 @ 22:01:21
URL: http://forossoprofessionella.blogg.se/
Postat av: Sandra

Jag håller med det du skriver om solningen, däremot känns det onödigt att skriva att modellen är "sjukligt smal". Kroppsidealet inom modebranchen är helt klart sjukt, men jag ser inget sjukt med denna kropp?

2012-05-11 @ 15:24:27
URL: http://sandrahed.blogg.se/
Postat av: oprofessionell

Sandra.

Jag tycker, att som alltid, väljer HM på tok för smala modeller. Även här. Det är en personlig åsikt, och sett till hela kampanjen har jag nog sett lår (retuscerat?) smalare än mångas överarmar.

Men vad man väljer att se som sjuka ideal är olika. Min gräns går innan det här.

2012-05-11 @ 19:37:44
URL: http://forossoprofessionella.blogg.se/
Postat av: trettiokg - följ min kamp mot drömvikten

Haha jag la märke till det också, trodde det var ett skämt först. Herregud säger jag bara, finner inga ord!

2012-05-11 @ 22:19:12
URL: http://trettiokg.blogg.se/
Postat av: Terése

Shit! Som om det inte räcker att modeindustrin spär på för de flesta ouppnåeliga kroppsideal, nu verkar de vilja att vägen dit skall gå genom avsevärt förhöjd risk för hudcancer också. Hoppas de mest påverkbara har råd med extremt mycket brun-utan-sol-kräm (om det nu är så bra för huden), för när skall vi här i norden fatta att det inte är hälsosamt att ligga och pressa i solen!?... och varför varför varför använde de inte inte en kvinna med naturlig mörk hudton? Kalasknas!

2012-05-13 @ 11:02:10
URL: http://bouvierbaby.blogg.se/
Postat av: linnea!

Hon är dock ifrån Brasilien

2012-05-14 @ 18:32:10
URL: http://lneam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback