Hjälp!


H..j  v...n..rr *krax*

Ja, för er som inte hängde med på den försökte jag alltså i skriftspråk illusterara hur jag låter idag. Jag har tappat rösten. Igen. Det här är typ 5:e gången på några månader jag tappar den.

Det senaste året, varenda gång jag blir förkyld (vilket är ganska många gånger på ett år eftersom mina barn envisas med att dra hem en massa förskolebaciller hela tiden) tappar jag också min röst. Det är skitjobbigt ur flera aspekter. Tillåt mig punkta:

1. Jag gillar att prata.
Skitjobbig att varenda gång min hjärna dragit en slutsats, drabbats av en insikt eller tänkt ut nått bra går det inte alls att förmedla till min omvärld. Ba: "krax host väs host väs krax..." och hur smart och intressant låter det? Inte så värst va.

2. Jag jobbar med min röst.
Ja försök att spela in en podcast utan att kunna prata. Eller ha möten. Eller träffa kunder och partners. Eller sätta upp startegier för veckan. Eller fungera normalt på en arbetsplats över huvud taget. OMÖJLIGT.

3. Jag är småbarnsförälder.
Mm. Här snackar vi problem på riktigt. Jocke jobbar typ alla kvällar i veckan, vilket gör att jag är själv med barnen om eftermiddagarna. Testa att vara själv med två vilda och trotsiga barn i flera timmar  u t a n  att kunna använda sin förmanings-, mut- och hotröst. Bara gör det. Sen kan vi börja snacka om helvetets 14:e krets.

Ni ser ju. Jag lever ett liv som kräver en röst. Min teori om varför det blir såhär är också alla ovan nämnda punkter tillsammans. För att jag gillar att prata och att jag använder rösten jättejättemycket på dagarna sliter ju på den stackarn. Och att jag på något vänster använder min röst fel när jag gör det. Jag måste ju anstränga mina små stämband nått kopiöst utan att avlöna dem ordentligt med vila och omsorg. Det måste ju vara därför de går i vild strejk hela tiden tänker jag.

Jag planerar faktiskt att besöka nån typ av röstexpert omgående. För en sån här ansträngd relation kan jag ine ha till mina stämmisar. De funkar inte.

men tills dess - har ni några rösttips? I så fall mottager jag dem med varm hand.


Röstlös, och mindre munter än jag ser ut.






Kommentarer
Postat av: Emhelie

Å shit vad segt! Jga hade mycket problem med min röst när jag sjöng i kör. Det jag fick som tips var att vila mycket, dricka mycket och värma upp rösten med röstövningar innan varje 'anstränging'. Jga tror du kan googla olika varianter på röst uppvärmningar. Hoppas det löser sig för dig. Jag vill inte missa dig i podden ;P

Svar: Ja, det låter som smarta tips :) Tack!
OPROFESSIONELL | allmänt awesome

2014-09-29 @ 16:51:20
Postat av: Hanna

Tänkte passa på att tacka både dig och Moa för en fantastisk podd. Hittade er i somras och har plöjt igenom alla era avsnitt. Så nu får jag gott vänta på när ni släpper nya avsnitt.

Jag har tyvärr inga bra tips på att få rösten att fungera igen men kom på hur du kan lösa problemet till nästa gång du tappar rösten. Direkt du återfår din trevliga stämma bör du börja spela in dina vanligaste citat, på detta sätt kommer du ha ett komplett ljudbibliotek till nästa gång du tappar rösten ;). Du får krya på dig så länge!

Svar: Åh tack för din fina kommentar. Vi blir så glada över att höra att ni gillar podden :) <3
Och tack för smart rösttips ;)
OPROFESSIONELL | allmänt awesome

2014-09-29 @ 17:58:45
Postat av: Linnea

Honung!! Bästa för torr, ond och/eller tyst hals :)

2014-09-29 @ 18:12:32
Postat av: Ida

Håning!

2014-09-29 @ 21:24:22
URL: http://idaekw.se
Postat av: Karolina

Du kanske kan fråga din vän puh-björn om lite håning ;-)

Svar: Haha jag får ta och göra det ;)
OPROFESSIONELL | allmänt awesome

2014-09-30 @ 07:31:40
Postat av: Evelinn

Jag tappar smaken vid minsta pytteförkylning. Så tråkigt, men rösten, nja det skulle heller inte funka med en 23 månaders (ok, snart tvååring) samt en åttamånaders.
Krya på dig!

Ps: jag älskar (?) din röst, den är så himla gullig! Lock lock kom tillbaka ;)

PS

2014-09-30 @ 19:38:53
Postat av: Ida

Jobbar som lärare, tappar rösten så fort jag blir liiite förkyld.. Vilket jag blir rätt ofta. Tänk dig själv 20 st 7 åringar och en fröken utan röst.. Haha 😭

2014-10-01 @ 08:50:21
Postat av: Emma

Mitt tips är att besöka en logoped som kan hjälpa dig att hitta ett bra och fungerande röstläge så att du kan prata mycket och länge utan att bli trött i halsen/få ont/bli hes osv. :)

2014-10-04 @ 15:17:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback