Jag är feminist - och jag hoppas att du är det också


Hallå där! Som den minst överaskade grej i hela världen den här veckan kommer här ännu ett inlägg om feminism. Jii-haa! *dansar med händerna i luften* Jag tänkte att jag skulle hålla det kort, men jag kan inget lova. Jag har varit tyst ganska länge nu och det liksom bubblar i mig att få säga det jag vill ha sagt.

Jag läste aldrig Bellas inlägg om feminister, förens efteråt då jag tankat på med massa smarta inlägg innan, och jag tänker inte länka till det heller. Jag såg Fittstim - min kamp på TV, suckade och lät det vara relativt okomenterat. Jag läste debatter om Nours armhåla och bet mig i tungan. Jag lyssnade till vad Jens Spendrup hade sagt om feminsim och om kvinnor bör kvoteras in i bolag senast igår och kände irritationen koka. Och jag har tagit del av bisarra frianden av våltäktsmän under januari och då grät jag faktiskt. Och vrålsvor. Och blev så jävla less på världen.

Men detta ska inte bli ett inlägg om det. Jag pallar det faktiskt inte eftersom jag varje gång jag försökt skriva något om det blivit så arg att fingrarna darrat på tangenterna och de sansade, relativt smarta orden fallit bort. Dessutom finns det så många andra fantastiska som kommenterat detta typ överallt och bra mycket bättre än jag någonsin skulle förmått mig.

Vid sidan av detta tar jag också del av feministdebatten. Alltså inte den samhällsdebatt som ständigt förs av oss feminister. Nä, inte den. Inte heller den sexistiska aphjärnsdebatten OM feminister av folk som tydligen blev kvar på dinosaurietiden och slog varandra riktigt hårt i skallen med flintastenar och nu typ hejar på sånna som ser bajsnödiga ut i riksdagen och pratar om "svenskhet" osv. (sån goja ödslar jag ingen som helst tid på). Nä, jag menar den som förs av helt vanligt folk som inte vill kalla sig feminister utan säger "Ja alltså, jag är ju för jämställdhet och allt sånt där - men feminist är jag INTE!" (typ vår stadsminister och en himla massa andra)

Det jag tänkte göra, är att ställa en urenkel fråga till dig som inte vill kalla dig feminist:

Är det möjligen så att du råkar tycka att alla människor här på jorden oavsett kön, sexualitet, etnicitet osv. bör ha samma rättgheter och möjligheter att kunna leva ett jämställt liv? 

Om svar ja:
*ping ping ping* DU ÄR FEMINIST! GRATTIS!

Och det kvittar att du hittar på tjusiga omskrivningar som "jämställdist" osv. för det är feminist du är. Det finns redan ett ord för det du tycker och tror - använd det :) Det kommer bli så himla mycket lättare att debattera med dinohjärnorna då. Jag lovar. Och desto fler vi är som inte låter oss luras av antifeministernas propagerande dynga om vad ordet betyder - jättebra. 

Och ja, jag kan se vart missnöjet med ordet kommer ifrån. Och nej, du behöver inte anamma varje liten milimeterdel av feminsmen om du inte vill. Och absolut inte hata män! (hata helst ingen) Men wikipedia det om du vill. Slå upp det i en bok. Fråga en feminist. Det spelar liksom ingen roll för du kommer få samma resultat.
 
Svarade du ja på frågan ovanför ÄR. DU. FEMINSIST. Så enkelt är det. 

Och svarar du nej är du en idiot.
Faktiskt.


Jag är feminist, och har varit sedan jag var 15. 
Det är inget farligt - jag lovar.




Kommentarer
Postat av: Karin - mamma till Ella 130813

Fantastiskt bra skrivet och jag håller med så mycket! Heja dig!!

2014-02-13 @ 22:46:24
URL: http://tjofftjoff.blogg.se
Postat av: Daniella

MEN DUUUU <3<3<3<3<3

2014-02-13 @ 22:46:51
Postat av: Lois ohemul

Du är klok som en bok du, Matilda. Även om jag gråter arga blodstårar över att människor TAR AVSTÅND från feminismen och sprider felaktig fakta och gamla trötta klyschor om den, så gör det mig lyser-upp-i-själen-glad då en mängd smarta och inflytelserika kvinnor använder sig utav sin mediamakt för att upplysa, belysa och inspirera.
Du vet vad de säger. It's always darkest before the dawn.

2014-02-13 @ 22:51:19
URL: http://ohemul.blogg.se
Postat av: emma

Tack Matilda! Jag känner mig ledsen och det känns hopplöst. Hon skrev sen också ett inlägg som heter "Feminismen uppmanar till offerroll" och jag känner bara att hon lyckas putta feminismen tre steg tillbaka. Återigen behöver vi resa oss, borsta rent oss och förklara från början vad det handlar om. Lagom när man trodde den enkla biten var klar. Tröstlöst! Så tack för att du använder ditt utrymme och börjar ta ett steg framåt igen.

2014-02-13 @ 23:22:52
Postat av: Sandra

Håller så klart med dig till fullo och gläds verkligen åt att alla bloggar jag läser (med det självklara undantaget av Blondinbellas blogg...) verkligen har slutits samman för att förklara vad feminism innebär.

Däremot skulle jag säga att feminism innebär två saker snarare än den enda du listar: 1) Inse att samhället inte är jämställt, 2) Vilja förändra detta. Blondinbella vill säkert att vi ska ha ett jämställt samhälle - men hon förnekar ju att vi lever i ett ojämställt samhälle! Fråga mig inte hur man kan nå den slutsatsen när exakt INGENTING stödjer det påståendet, men det är väl tyvärr det många "jämställdister" och "anti-feminister" hävdar: att samhället redan är jämställt, alternativt att vi lever i ett matriarkat. My god. Ja, man kan ju få en hjärnblödning för mindre.

För övrigt vill jag bara säga att din och Moas podcast får mig att må så himla bra. Har t.ex. slutat lyssna på en pod som jag älskade förut, nu när jag tycker att den har blivit så ytlig och bara handlar om att få ett perfekt liv och att glamma till sig med perfekt hud, smink och kläder - samtidigt som budskapet är "älska dig själv!". Allt fokus på kropp och utseende har helt enkelt börjat tynga mig och när podcasten tagit slut har jag känt att det finns så mycket i mitt liv som är otillräckligt och som måste fixas (trots att det så klart inte är deras intention!). MEN då är jag så himla glad att podcasts som er finns som bara gör att jag känner mig glad och trygg och välmående. Ni känns så himla äkta och varma och er själva, och det gör att jag alltid lämnar er podcast med känslan av att jag är bra som jag är. Jag älskar helt enkelt er pod!

2014-02-14 @ 00:03:32
URL: http://sandralindstrom.se/blogg
Postat av: Lisa | Grafisk form, strategisk kommunikation, foto och annat roligt

*delar på facebook och sprider över världen*

2014-02-14 @ 09:34:51
URL: http://lisasfanclub.se
Postat av: maria

<3!!!

2014-02-14 @ 09:43:00
Postat av: Carolina Jonsson

Jag tycker Nina Åkerstams resonemang kring varför hon är feminist är väldigt bra:

1. Jag vill att män och kvinnor ska vara jämställda i alla avseenden.

2. Jag anser att vi inte är det idag. Idag är män överordnade kvinnor.

3. Jag tycker att det inte beror på individers val, utan på systematiska orsaker (det som brukar kallas patriarkat, att män som grupp systematiskt överordnas kvinnor som grupp).

4. Jag jobbar för att förändra de strukturerna.

Vem som vill får självklart kalla sig feminist (ju fler desto bättre!), men jag förstår varför personer som bara håller med om punkt 1-2 inte gör det idag. Det är punkt 3-4 som egentligen skiljer feministerna från alla dessa "jämställdister" och "humanister".

2014-02-14 @ 10:07:22
Postat av: Josephine Foto

Jag håller med dig, det här med blondinbella har gått runt 100 jäkla varv och ju mer hon blir inträngd i ett hörn ju mer beter hon sig dom en trotsig 14-åring. Så himla lönlöst!

Det vi måste fokusera på är precis det du gör. Använda den lilla makt vi har för att påverka åt andra hållet. Att jobba för saker och inte emot saker!

Ha en fantastiskt hjärtedag!

2014-02-14 @ 10:17:49
URL: http://fotografjosephine.blogg.se
Postat av: Kajsa

Alltså, jag vågar inte ens läsa det hon skrivit..inte allt. Det räcker att alla har pratat om det. Roliga människor det finns.
Du är iallafall superkoll och bra i mina ögon, en stor inspiration! Faktiskt. :)

2014-02-14 @ 11:47:13
URL: http://nattstad.se/lichla
Postat av: jonna

Känner igen mig så überväl i att bli så arg att en tappar tal- och skrivförmågan. Det enda som hjälper är dock att ta ett djupt andetag och våga prata/skriva/blogga/tycka men framförallt tänka annorlunda. Tack för att du ger mig lite andrum genom din blogg, här kan en klicka sig in och återställa tron på framtiden.

2014-02-14 @ 12:25:14
URL: http://projektnim.wordpress.com
Postat av: Zarah

Du är ju så himla bra!! Tack!!!

2014-02-14 @ 21:28:13
Postat av: Klara

Åh bästa du... <3 tillsammans ska vi alla kämpa för lika rättigheter!

2014-02-14 @ 23:00:39
Postat av: Elin

Matilda, du är så himla bra! <3

2014-02-14 @ 23:48:33
URL: http://adjektivsteorin.blogg.se
Postat av: Kajsa

Till viss del håller jag med dig, absolut! Jag blir superirriterad när folk ba "jag är för jämställdhet, inte feminism"?!?!?! Det finns så många idioter där ute. Men samtidigt vet jag inte om det skulle bli bättre om dessa idioter började kalla sig feminister, typ Reinfeldt? Han står definitivt inte för den typen av feminism jag brinner för, så skulle nåt bli bättre om han sade att han var feminist? Kanske, för det kanske skulle göra att fler vågade kalla sig det och vissa kanske verkligen skulle kämpa för ett jämställt samhälle. Asså jag vet inte riktigt vad jag vill säga, men jag tror inte att det blir nån skillnad/bättre för att en massa jämställdister eller Reinfeldt ("Jag är moderat - inte feminist") skulle kalla sig för just feminister.

Svar: Jag menar absolut inte att en måste kalla sig feminist om en inte förstår innebörden. Jag tror bara att det skulle vara bättre för feminismen om folk som inte är särskilt insatta, speciellt de inflytelserika som Reinis, istället för att ta avstånd eller hitta på nya ord om vad de är bara svarade: "Jag vet inte om jag är feminist eftersom jag tyvärr är lite dåligt insatt i vad det betyder" - ärlighet lixom :)
OPROFESSIONELL | allmänt awesome

2014-02-16 @ 14:19:57
URL: http://www.kobranhuggertill.blogspot.se/
Postat av: -

Häromdagen startade en vän en ny Facebookgrupp med namnet "Vi som är trötta på feminister". Hjärtat stannade i kroppen. Jag läste info-rutan om gruppen där det stod att gårdagens feminism är utdöd och att dagens feminister slåss mot väderkvarnar (HUR i HELVETE kan man kalla exempelvis den svenska våldtäktskulturen för en "väderkvarn"!?). Han avslutade det hela med "jag är jämställdist".

Okej, det är jättebra att han är för jämställdhet, men VARFÖR försöka sprida feministförakt? Det känns inte särskilt jämställt för mig... Och lite som att skjuta sig själv i foten. Jag hade verkligen ångest hela dagen då jag verkligen tycker om den här människan och hade inte förväntat mig något så urbota idiotiskt och ignorant från honom...

Jag skrev även en text i tanken att jag skulle prata med honom på allvar om det, men dagen efter så var gruppen plötsligt borta. Om han insåg sitt misstag och tog bort den själv vet jag inte, men knuten i magen löstes i alla fall upp. Dock ligger lite oro kvar då jag inte längre vet alls vart jag har honom. Jag ville egentligen bara säga till honom högt och tydligt "DU ÄR JU FEMINIST EGENTLIGEN!", men i grund och botten tycker jag att det är upp till var och en vad en vill rubricera sig som - men sprid för helvete inte feministförakt (eller förakt, över huvud taget). Den varan finns det tillräckligt av redan utan att så kallade "jämställdister" sällar sig till hatar-skaran. I slutändan vill vi ju samma sak - det är bara sjukt trist att de inte väljer att kalla sig feminister. Tillsammans är vi ju trots allt starkare och personligen skulle jag aldrig kalla mig för något annat än feminist. Men vi är ju alla olika.

Kan även tillägga att han INTE förstår innebörden av feminism, fast han TROR sig göra det.

2014-03-08 @ 11:56:02
Postat av: Ellen Lindberg

Alltså <3!

2014-03-08 @ 12:41:32
URL: http://lindbergellen.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback