Iris 4 år!


 
Idag firar vi fyraårsdag.

Att jag varit mamma åt en person i fyra hela år känns galet. Lång, men ändå kort tid. Samtidigt känner också att det är först nu jag börjar landa i att vara mamma, sådär på riktigt alltså. Innan jag fick barn tänkte jag att den känslan skulle landa i bröstet samtidigt som ungen lades där, men oj vad fel jag hade. För egen del alltså. Men nu efter fyra år känner jag mig ordentligt varm i mina fläckiga, kletiga föräldrakläder.

Nu vet jag äntligen hur grym jag faktiskt är på att kämpa för Iris och ge henne stöttning i att våga var den hon är. Jag vet att jag fixar allt det där med att lära henne saker och öva på sina färdigheter. Jag vet hur jag ska förklara saker, hur hon vill bli kramad och när hon vill vara ifred.Jag vet hur jag ska trösta henne. Jag vet hur hennes växtvärk lindras, hur hon vill ha sina mackor och när hon bör somna för att vakna som gladsat dan efter. Jag vet vad som sårar henne och vad som stärker, roar och lugnar.

Och att det är Iris som lärt mig, lärt oss, att bli bra föräldrar. En hel mandatperiod har hon styrt och ställt vår familj med en liten mjuk järnnäve. Fyra fantastiska år, de finaste och galnaste i mitt liv.

Grattis Iris!

 




Kommentarer
Postat av: mirijam

Åh så himla fint att ha en alldeles egen liten regent! Grattis Iris! Och grattis till er för fyra års föräldraskap!

Svar: Urhärligt! Tack för hälsnigen <3
OPROFESSIONELL | allmänt awesome

2014-08-18 @ 11:12:44
URL: http://mirijam.blogspot.com
Postat av: Småstadsfrun

Helt enkelt klockrent om att vara mamma. Jag trodde också att "mammakänslan" skulle komma direkt, men säger som du, det gjorde den INTE.
Och du visst är det häftigt att faktiskt veta vad ens barn vill. Ibland är det häftigt att vara mamma helt enkelt!
Må gott och grattis till både 4 åring och mamma.

Svar: Nä, det kan vara så olika. Jag blev faktiskt lite chockad över att inte känna mig som mamma precis på sekunden. Men som du säger, det är så härligt att växa i rollen :) Tack för hälsningen :)
OPROFESSIONELL | allmänt awesome

2014-08-18 @ 13:46:54
URL: http://www.smastadsfrun.se/
Postat av: Ninni - Vimsiga mamman

Åh det går ju för fort!!! Grattis till lilla stora tösen :)

Svar: Urfort verkligen! Tack så mycket! <3
OPROFESSIONELL | allmänt awesome

2014-08-18 @ 16:57:32
URL: http://ninnzan.se/
Postat av: Sara

Så fint foto och grattis till Iris!

Svar: Tack! <3
OPROFESSIONELL | allmänt awesome

2014-08-18 @ 21:38:17
URL: http://thevelvetpond.blogg.se
Postat av: Lina

Grattis Iris!

Svar: <3
OPROFESSIONELL | allmänt awesome

2014-08-19 @ 09:12:26
Postat av: jonna

Ha den äran, Iris! Tack för alla asgarv du gett mig när du svarat på din mammas frågelistor här i bloggen. Grattis!

Svar: Iris hälsar och tackar! :)
OPROFESSIONELL | allmänt awesome

2014-08-19 @ 20:12:16
URL: http://ladilettante.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback