Minusmorgon


Kamrater! Idag är det kallt på slätten. Minusgradigt! Ian blev påpälsad ordentligt eftersom han skulle på sin första förisutflykt ever (hjärtsnörp på den) och Iris stod länge i fönstret och spanade "efter vintern".



- När kommer den? 
- Den är här nu.
- Men jag SER den inte?
- Nä. Men du kommer att känna den.
- Hur?

Och när vi kom ut:
- Åh! Jag känner vintern mamma! Det är jättevintrigt och jag pratar med rök! 
Sen hittade hon ett par balla "isglasögon". Alltid bra att ha lixom.


Jag håller mina kalla tummar för att denna vinter blir en bättre upplelse än förra för snöhataren. Annars blir det till att söka emigreringstillstånd pronto. 

Jag är väl i ärlighetens namn heller inte vinterns beskyddare och förste påhejare. Nä, jag knatar hellre gatan fram i sandaler en ljummen sommarkväll än pulsar med broddar på isgata. Mycket hellre. Men eftersom jag ännu inte kommit på ett sätt att kontrolera klimatet (förutom att sopsortera och handla ekologioskt) får jag ju liksom försöka mig på att embraca det här med vintern tills vidare. December är dock rätt lätt. Speciellt när en kan föda sig själv med saker som dessa. Kalla mig tjuvstartare, I sure can take it. 



*borstar smulor från dekoltaget*




Kommentarer
Postat av: Andrea

Åh, min inställning till att handla ekologiskt vändes upp och ner efter att jag dök på den här boken på bibblan. Vore så kul om du kunde läsa den och sen diskutera detta med oss läsare och säga vad du tyckte när du ändå verkar vara intresserad av det här ämnet? Jag tycker det var väldigt intressant med en annan bild av den här hyllade ekologiska livsstilen.

Svar: Jag har faktiskt inte läst hela boken (men utdrag), och vet att den behandlar frågor om att om vi bara köper närproducerad/svensk mat kan vi i välfärdssamhällena i väst göra det sämre för matexporterande u-länder. Jag ska absolut försöka läsa boken, men rent spontant känner jag att närodlat/svenskt inte alltid är det samma som ekologiskt? Och att jag bra mycket hellre köper en importerad ekologisk vara än "bara" en närodlad om du förstår vad jag menar? Säsong, besprutning, transport mm. måste ju tas i beaktande alltihop och jag kan ju inte säga att jag har full koll på allt (även om jag skulle vilja) ;) . En jätteviktig fråga som det absolut borde snackas mer om då jag tror att många köper svenskt i tron att det är så himla miljövänligt och jättebra, när det kanske finns ett bra mycket bättre importerat alternativ.
OPROFESSIONELL | allmänt awsome

2013-11-20 @ 14:59:40
Postat av: Andrea

www.adlibris.com/se/bok/en-hipsters-dilemma-forsvar-for-langvaga-mat-9789175669168

2013-11-20 @ 15:01:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback