När blir feminismen en allmän fråga?


Runt omkring mig börjar kvinnor tala om feminism. De talar med höjda röster och med kampglöd i blicken. De ifrågasätter. De ställer krav. De ser med nya ögon på världen, de vill förändra den och de vägrar låta sig tryckas tillbaka. På Facebook och på andra sociala medier flödar delningar av länkar, sidor och blogginlägg där budskapet är tydligt. "Nu räcker det! Nu har vi fått nog av den här jävla skiten!"

Bloggen "En blommig tekopp" ifrågasatte American Apparels vidriga sexualisering av kvinnokroppen och nådde enormt genomslag. Hurra!
Facebook plockade bort 33 anledningar till varför feminism behövs och gjorde sig där igenom skyldig till anledning 34. Blä!

Men delningarna fortsätter och de höjda rösterna tystas inte även om de får ordentligt med mothugg "Överkänsligt", "Sluta leta fel i allt", "Jävla PK-maffia", "Finns det inget viktigare att lägga energi på?", "Femenister är humorlösa fula idioter som aldrig får knulla"  gäsp och yada yada.

Men i tider som dessa syns ett mönster så tydligt. Feminism är fortfarande något som mestadels kvinnor engagerar sig i. En kvinnofråga. En "tjejgrej". Männen lyser med sin uppenbara frånvaro i delningar, i feministiska forum och på sociala medier där frågorna behandlas. Ja annat än de som gnäller, sparkar bakut och vill tystar ner då menar jag. Jag följer feministiska grupper, bloggar och andra inspirerande forum och plattformar. De är lite olika i uppbyggnad och medlemsantal men de har alla en sak gemensamt - avsaknanden av män. Visst finns de där, de män som hajat grejen, de män som faktiskt är så pass trygga att de inte ser feminismen som ett hot utan som en möjlighet att mötas i mitten. Men ofta är det män som bräker ur sig ovan nämnda kommentarer och som hatar och går på. Varför?

Jag tror svaret på den frågan är skitenkelt. De har inte fattat grejen. De har inte ens försökt att förstå. De har slått ifrån sig direkt och satt dubbla skygglappar på för att slippa ta till sig "den manshatande propaganda feministerna sprider".
Jo tjena.

Feminismens grund är enkel: LIKA rättigheter åt ALLA människor oberoende av kön, etnicitet, sexualitet osv. Busenkelt. Det finns inget hat. Det finns tvärt om bara motsatsen till hat. Feminismen är en fråga som bör röra alla världens människor, inte bara kvinnor.

Så när blir feminismen en allmän fåga istället för en "kvinnorfåga"?
När ska alla börja ta sitt jävla ansvar för att världen ska bli bättre och mer jämställd?

Jag bara undrar.


29.jpg
33.jpg

(bilder från 33 anledningar till varför feminism behövs)





Kommentarer
Postat av: Jenny

Jättebra sagt! Undrar också när männen ska fatta att feminismen inte är till för att motarbeta dem. Så löjligt att tro det om man tänker till lite. Kram och tack för härlig pepp!

2013-05-15 @ 13:47:06
Postat av: Cosmo

gick in och läste 33 anledningar
blir tröttare och tröttare, mattare och mattare

du behövs. sådana som du behövs. för vi andra, sådana som jag, vi orkar inte skrika när ingen lyssnar ändå. ni ger oss röst.

2013-05-15 @ 17:19:33
URL: http://www.autopilot.blogg.se
Postat av: POOS

Superbra skrivet :) Jag kan inget annat än att hålla med!

2013-05-15 @ 20:39:39
URL: http://www.fames.se/POOS
Postat av: Anonym

hear hear ('tyvärr' är jag dock kvinna.... ;) )

2013-05-15 @ 22:55:35
Postat av: Kajsa

Argumentet "det finns viktigare saker att lägga tiden på" är så jäkla bisarrt. Vad en än engagerar sig i så kommer alltid det argumentet fram, alldeles särskilt om en pratar om feminism. Jag vet inte hur många gånger jag fått höra att det finns viktigare saker att lägga min tid på.
Vad dessa viktiga saker som borde lägga min tid på istället för feminism är kommer dock aldrig fram.

2013-05-16 @ 17:12:05
URL: http://www.kobranhuggertill.blogspot.se/
Postat av: Lois/Ohemul

Jag kan bara undra detsamma. Har delat detta inlägg på FB för jag tycker att du sätter fingret på så viktiga saker. DU EWR SAOU KLOWHK.

2013-05-16 @ 20:45:17
URL: http://ohemul.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback