Mina barn kläs i alla färger som finns, och hör sen.


Gult, grönt, grått, brunt och beige.

Fördommen säger att man som genusförälder klär sina barn enligt denna "könsneutrala" färgskala. Fasen heller! Mina ungar sprakar av färg. Antagligen mer än de allra flesta barn vars föräldrar handlar på pojkavdelningen till sina pojkar och flickavdelningen till småtjejerna. Jag och mina barn har den förmånen att jag aldrig skulle låta mig begränsas av färger och skyltar. Nä, Ian har både tunikor i ljusaste rosa och strumpbyxor i rödorange och Iris superhjältetröjor och balla jeans köpta på "pojk".

Alla färger
är tillgängliga för båda mina barn.

Det jag tänker främst på är funktionallitet - smala jeans och vida tyllkjolar är knappast lätta att leka obehindrat i, vare sig du är flicka eller pojke och djupt urringat, snävt om midjan, kortkort och annat sexualiserande går självklart fetbort!

Sen skulle jag ljuga om jag sa att jag ibland inte går extra länge på flickavdelningen
när jag kikar kläder till Ian. Han passar nämligen ypperligt i mjuka färger och jag älskar att klä honom i vad folk skulle kalla flickigt. En del av mig vill liksom sticka nålar i ögonen på de i min omgivning som kanske skulle önska att han hade mer på sig som är blått och tufft. Samma med Iris. Jag klär henne ibland medvetet "tufft" för att få folk att tänka till lite, att han är urbäst och supersprallig och grym precis som hon är och visst inte behöver benämnas som "fiiiin och sööööt" vilket hon genast blir då man drar på ungen en kjol sorgligt nog. Suck. 

Lite kluvet blir det dock då jag är emot att "pracka på" barnen mina politiska värderingar. Så vill Ian senare som äldre, när han faktiskt kan bestämma själv, bara ha spindelmannentröjor på sig och se stereotypiskt pojkig ut så får han givetvis det. Det samma gäller Iris som närmar sig den åldern med stormsteg på. Dock kommer aldrig argumentet "att hon vill vara fiiiiin" klassas som särskillt skälit. Nä, för fin är hon oavsett vad hon har på sig, och hör sen!

Nu suckar väl någon och tänker: "Så banalt. Färger på kläder gääääsp... när det finns så mycket annat viktig att ta tag i" Och till dig vill jag säga, självklart är genus så mycket mer än bara färger på kläder, absolut. Genus är ett övergripande tankesätt att inte göra skillnad på kön, men eftersom vi gått så lång i vårt bemötande och vår syn på flickor och pojkar har kläderna vi klär våra barn i kommit att spela en stor roll. Här är det lätt att börja, för med små medel kan vi göra skillnad på hur våra barn blir vana att bemötas. Och det känns för mig som en  ytterst viktig byggsten.





Kommentarer
Postat av: Vera

Såhär vill jag också tänka när jag blir mamma! Tack för att du öppnar mina ögon :)

Svar: Varsågod! Det är bara roligt att vi blir fler :)
OPROFESSIONELL

2012-11-29 @ 11:06:19
URL: http://veralitet.worldpress.com
Postat av: Pyttianna

Jag handlar vad jag tycker är snyggt och numera även vad Felix pekar på. Himla mysigt att se vad han gillar. :) som du är det både färg, figurer, sött och tufft. En härlig blandning minst sagt! :)
Felix fick så mkt beröm i form av: - vilken duktig flicka i affären en annan dag. Röd jacka är förvirrande för tanterna! Hihi...

Kram på er!

Svar: Det är ju den absolut bästa inställningen! Så gör jag också, så får hon berätta lite varför hon gillar det osv. Härligt värre.
haha ja, knäppt att det är så "självklart". Du skulle sett minen på tanten som stack ner huvudet i Ians vagn när han hade blå mössa och ljusrosa napp. TOTAL FÖRVIRRING! :'D
OPROFESSIONELL

2012-11-29 @ 14:58:56
URL: http://www.pyttianna.se
Postat av: Andrea

Klär du Ian i de stereotypa pojkiga färgerna också? Skulle du kunna ta på honom en blå skjorta och ett par jeans från pojkavdelningen? Varför är det ok att bli kallad duktig men inte söt?

Svar: Självklart klär jag Ian i kläder från pojkavdelningen. Genus handlar för mig inte om att begränsa utan att berika, inga förbud och han ska ha tillgång till alla kläder. Samma med Iris. Hon har både rosa och en drös klänningar att välja bland.Sedan tycker jag väl ifs inte att skjorta och jeans är praktiskta plagg att klä en bebis i, men det är en annan fråga (funktionalitet osv) men när han blir äldre absolut.Ang. duktig. Jag försöker faktiskt vara sparsam med användandet av "duktig" om och till mina barn. Självklart används det, men jag tänker mig faktiskt för och gödslar inte med ordet då även det kan skapa ett bekräftelsebehov. Det är viktigt att göra och att försöka, men det är inte viktigt att vara duktig. Så resonerar jag :)
OPROFESSIONELL

2012-11-29 @ 21:44:30
Postat av: Michaela- med syskon i magen <3

Jättebra inlägg! Min son klär jag i regnbågen. Undviker mörkblått och svart då jag helt enkelt tycker att han är finast i GLADA färger. Dock blir han ofta kallad för "hon" eller "flickan" av folk som inte känner honom. Bara för att vi är så vana vid att pojkar ska ha mörka och murriga färger..vilket är SÅ tråkigt!!

2012-11-30 @ 22:34:17
URL: http://Minahjartanochjag.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback