Jag tänker tjata tills någon lyssnar.


I ett samtal med en nära vän fick jag höra att denne inte längre läser blogginlägg om feminism och genus, då flera bloggar i min väns närhet börjat skriva om ämnet. "Tjatigt" tyckte hen. Detta är absolut inget inlägg att hänga ut min vän, nej nej. Och det tror jag min vän är medveten om. Men vad min vän inte vet, är ett hens kommentar fick det att tändas en låga inom mig. I vårt samtal kanske jag tafatt fumlade ur mig att "Nä men alltså sånt är ju skitviktigt att läsa. Sluta inte med det." eftersom jag i flertalet samtalssituationer inte är den skarpaste försvarstalaren. Rädd för att gå på för hårt osv.

Men här i min egen fristad, min blogg där jag själv råder över samtalston, ämne och grad tänker jag nu dra i en extra växel på genus och feminism. Fan, det ÄR ju skitviktigt. Jag har varit lam nu sen Ian föddes. Alltid fast i denna supermysiga bebiskupol där allt annat utanför liksom tappar lite färg och skärpa.

Men nu är det dags att kavla upp ärmarna igen. Nu är det dags att tjata och prata och pränta in att: FEMINISM ÄR SÅ JÄVLA VIKTIGT. VIKTIGT FÖR ALLA KVINNOR! 

VIIIIII-KTIIIIIII-GT. Eller hur stavelserna sitter i viktigt... vi.kt.i.t? vikt.ig.t? vikt.igt? vi.kti.gt? Öh... (svenskaundervisning är tydligen också sjukt vi.kti.gt?) ja skit samma.


Jag tänker pränta in och vidhålla och argumentera och tjatatjatatjata tills någon lyssnar.

För vi kan om vi vill, och det vill vi väl alla?





Kommentarer
Postat av: e

Vik-ti-gt?!

Svar: antagligen :) haha
OPROFESSIONELL

2012-11-28 @ 13:41:04
URL: http://destruktion.blogg.se
Postat av: Diana Willman Göransson

Helt rätt! Keep up the good work!:D

Svar: tnx! <3
OPROFESSIONELL

2012-11-28 @ 14:24:13
URL: http://levelup.blogg.se/
Postat av: fanny

Jag skulle la vilja säga att din vän borde sluta läsa modebloggar, bloggar med blonda människor, bloggar med brunetter, bloggar med människor i, bloggar med foton, bloggar med text för jag tycker att ungefär alla blogggar råkar ta upp samma ämnen. Eftersom det ofta är det som flyter runt i samhället just då vid den tidpunkten. Sen så kan man ju börja skriva om t.ex hitler just nu även fast de inte är så aktuellt men frågan är hur många som reagerar på det.

Jag läser alltid femenist saker, tycker det är viktigt! You go girl!

Svar: Nu är det inte specifikt min vän jag åsyftar, utan attityden till änet i stort. Just nu har ju feninism och genus fått ett samhälligt uppsving, vilket är skitbra! Samtidigt som trenden visar att allt färre människor vill kalla sig feminister. "Trender" kommer och går, men eftersom det här är och länge har varit hjärtefrågor för mig hoppas jag ju såklart att det finns ett fortsatt intresse att läsa och "lära sig" under en lååååång tid framöver :)
OPROFESSIONELL

2012-11-28 @ 14:36:23
URL: http://fannymattila.blogg.se
Postat av: Katta

Yes! Jag håller med dig!

Svar: Gött å höra! :)
OPROFESSIONELL

2012-11-29 @ 11:07:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback