Don't fucking tell me what to do.



Om att stå för att man faktiskt är duktig.

Jag möts ofta av reaktioner på mitt sätt att tänka genus som om jag försöker vara duktig eller bättre än någon annan. Som om jag skulle göra det för att sticka ut och stå över andra för min egen skull. I och med den föreställningen får också ofta erfara att folk tar sig rätten att ifrågasätta och löjligöra mina åsikter helt öppet. Att jag tänker i genusbanor sicker fan folk i ögonen mer än jag någonsin kunnat tro. Föräldrar som väljer den mer stereotypa vägen när det gäller att hantera frågor som rör barn kan känna sig träffade av argumentationer jag har och jag har fått höra "nu när JAG inte är en lika BRA förälder som DU.." och liknande. Man drar också gärna på sig en martytroll eller blir djupt sårad av ifrågasättning av de normer de följer. I längden vill man gärna att jag ska dra tillbaks det jag står för och erkänna att jag är både jobbig och på tvären. Att jag sårar dem genom att ifrågasätta.

Men samtidigt tycker man också det är helt okej att ifrågasätta mig och att skämtsamt(?) säga saker som "Får Iris verkligen leka med dockor?" eller "Men Iris, har du en rosa tröja på dig? Har du fått välja själv idag?" Och då händer det att jag både blir trött och lite ledsen. Varför ska jag så självklart behöva ta uppenbara ifrågasättningar på mina val i större utsträckning än de som följer normen? 

Jag respekterar att folk tycker annorlunda än jag, men vill själv mötas med samma respekt tillbaka. Jag begränsar inte Iris i nått utan ger henne det bredaste spelrum till utveckling jag bara kan förmå mig. Jag har tänkt och jag har agerat. Mitt målnär att inget i Iris värd ska vara uppdelat i pojk- & flicksaker/tankar/känslor/lekar. Hur kan det vara ett hot mot någon annan?

Och ja, jag kan säga jag tycker kanske inte alla dina val, genusmotståndare, är skitbra och igenomtänka. Fine. Köp det! För det tycker ju uppenbarligen du att jag bör göra var och varannan dag.

/irriterad





Kommentarer
Postat av: Genus

Word! Du skriver så himla bra när det gäller att belysa problem i vardagen för oss lite mer genusinsatta. Om alla läste dina texter kanske förståelsen skulle bli större.



2012-03-29 @ 12:04:10
Postat av: Malin

BRA SKRIVET! Keep up the good work <3

2012-03-29 @ 12:50:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback