Execution song.



Pang, du är död!

- det är namnet på en artikelserie DN kör i dagarna.

Den handlar om krigsleksaker, våldslekar i förskoleskole- och skolmiljö och vilda lekar med pinnar, kroppen och lag som slåss mot varandra - detta ur både barns, föräldrars och pedagoger/lärares ögon. Skitspännande då jag själv tänkt mycket på ämnet. Blev inspirerad att skriva nått efter att braiga Nina Ruthström också tagit upp ämnet.

Jag är själv en av de där mer bestämda föräldrarna. Iris kommer INTE få leka med krigsleksaker. Inga pistoler, inga svärd, knivar eller vapen. Inte ens vattenpistoler kommer hon få äga.

Pinnar, att leka vilt med sin kropp som hjälp, att jobba i lag för att fånga fiender, spruta vatten på andra barn, med hjälp av annat än plstvapen - det kommer hon absolut att tillåtas. Självklart, eftersom jag ser vinsten i att utvecklas fysiskt, utveckla laganda och samarbetslust. Herregud - det går ju nästan jämföra med sport och idrott - vilket jag också är för i barns uppväxt. Det är inte i de banorna mina tankar rör sig.

Barn leker det är ett faktum.
Barn leker krig/goda mot onda/lag ett mot lag två osv. - det är också ett faktum. Barn låssas och lever sig in i fantasier så mycket att "HAHA DU ÄR DÖD!" kommer yttras av de allra allra flesta barn - ytterliggare faktum. Det handlarinte om leken i sig, det handlar om verktygen vi ger dem.

Det kan hända att jag besitter en viss dubbelmoral i den här frågan. För jag vill ju inte att Iris ska färgas av samhällets fasor och tycka det är ok att döda, slåss och låssaskjuta sina vänner till döds. Nej, det vill jag inte. Samtidigt som jag vill att hon ska ha precis lika stor rätt att finnas med i leken som alla de andra barnen. Jag vill inte stänga ute och förbjuda henne att delta i grupplekar. Det vore nästan ännu värre. Då lägger jag mig i hennes relationer och hennes utveckling.

Men att köpa en plastpistol till henne - nä fy fan! Det tänker jag aldrig göra.
För mig är det symboliskt. Vapen står för så mycket mer än dödande. Det står för förtryck, för terrorism, för feghet, för orespekt, för mänskligt lidande och för maktutövande. Inget av de här känns ok att bagatelisera genom att ge leksaksvapen till mitt barn. För det är det jag tycker att man gör. Jag tycker att toleransen mot vapen ska vara lika med noll. Riktiga eller i plastversion. Spelar ingen roll.

Nä, lek i all ära. Jagas och fångas och kramas och kanske till och med "dödas" - om ingen säger nej. Högre övervakning från vuxna så så få barn som möjligt råkar ut för kränkningar och maktutövande (som sker inom all typ av lek) och inga hårda sparkar eller slag. Fysiskt våld använt för att göra illa, så även i lek, måste stoppas direkt, speciellt i förskolemiljö. För vad sänder det för signaler till barn om det tillåts i viss mån förklädd av leken? Att det är ok - vilket det inte är.

Så min generella åsikt är- ska krigslekar tillåtas ska också frågor om respekt och beteende behandlas i större utsträckning. För allas vår skull.




å, älskade småbarnslek



Kommentarer
Postat av: emma (:

Låter riktigt vettigt! Vad jag minns så hade varken jag eller mina syskon några leksaksvapen, vattenpistoler hade vi, typ en gång, men det var det enda, och jag har ju klarat mig bra utan, haha, så då borde alla andra göra det också! Föresten tycker jag Iris gör värsta Michael Jackson posen på bilden, fräsig unge! :D

2012-06-05 @ 14:03:39
URL: http://eeemmaan.blogg.se/
Postat av: Othilia

Jag håler med dig! Tycker också det är en jätte svår fråga och vet inte hur många gånger jag vridit och vänt på den. Men kommer nog inte heller köpa några leksaksvapen i framtiden.

2012-06-05 @ 14:27:24
Postat av: Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Väl skrivet. Länkar tillbaka.

2012-06-05 @ 14:31:21
URL: http://ninaruthstrom.se
Postat av: POOS - Ogarp foto

Det låter väldigt vettigt och sunt i mina öron.

Du är väldigt klok.

Jag förstår inte alls varför barn över huvudtaget behöver leka med just knivar och vapen? När kom det sig att det skulle bli en del av "det vardagliga"?

Accepterat av samhället.

Jag kommer aldrig någonsin ge bort något i den stilen till varken mina barn eller andras barn.

Det är fruktansvärt.

2012-06-05 @ 15:21:45
URL: http://poosamatorfotograf.blogg.se/
Postat av: Anonym

håller med i varenda liten stavelse

2012-06-05 @ 20:41:08
Postat av: John

Hmm, udda syn på ditt barn. Är hon verkligen bara ett verktyg ifrån att utföra "förtryck, terrorism, feghet, 'orespekt', mänskligt lidande och maktutövande"?



Samtliga mina barn, män som kvinnor, har ett så kallat "Concealed Firearm Carry Permit". Det innebär att de är tillåtna att bära dolt handeldvapen.



Här är det snarare ett tecken på gott medborgarskap.



Att de alltid kan försvara sig är en grundläggande mänsklig rättighet och garanteras av det andra författningstillägget där vi bor.



Skulle någon få för sig att angripa så finns det alltid ett försvar och de har fått lära sig vapenhantering, skytteteknik och hur man skyddar sig/dödar sedan ung ålder.



Man skjuter i bröstet tills ens angripare sjunker ihop. Inte huvud, inte ben, inte armar.



Medborgarens rätt till vapen är ett sista skydd från en tyrannisk regering och angripare som hotar liv och hälsa.



De blev senare läkare, ingenjörer, jurister och arkitekter.

2012-06-05 @ 20:50:58
Postat av: oprofessionell svarar

John - jag undrar vart vill du komma med din helt obegripliga kommentar?



För att svara på din fråga först:



Nej. Min dotter är det verkligen inte "ett verktyg ifrån att utföra förtryck, terrorism, feghet, 'orespekt', mänskligt lidande och maktutövande". Det är vad jag anser om vapen. Inte om min dotter eller hennes roll i samhället. Hur du kan tolka in något annat i den meningen är för mig helt obegripligt.



Så nu till din utläggning om vapen och DINA barns rätt att bära dem ute i samhället:



Jag blir rädd för sådana som du. Jag blir riktigt jävla mörkrädd för folk som tror att vapen löser konflikter, minskar förtryck och skapar rättvisa i samhället. Vapen har en funktion endast - inte skydda, utan döda. Hur man väljer att se på det är upp till var och en, men fakta kvarstår. Vapen har man för att döda.



Du kommer aldrig få mig på andra tankar. Och det du skrev om hur man dödar folk - fy fan! Jag harinte bett om att få lärdom i dödande. Och jag vill absolut inte ha fortsatta kommentarer om dödstekniker här inne.



Tack för din kommentar, men jag hoppas att det var den sista inom ämnet. Respekterar du inte detta kommer vidare åtgärder att tas.



2012-06-05 @ 21:17:41
URL: http://forossoprofessionella.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Men snälla oproffesionell... hotar du honom för att han berättar hur han ser på vapen och vapenkulturen där han bor i ett ämne som handlar om barns påverkan av just vapen? Verkar ju vara du som är lite creepy i detta fall :S



Sen att man dör av att bli skjuten är väl knappast ny kunskap för dig lr? :S Sansa dig lite..



Ser inte vad han skrev som är så hemskt, han berättar att hans barn har tydligen tillstånd att ha gömda vapen på sig i ett annat land?? Och då flyger du i taket och hotar om "vidare åtgärder"? Faktiskt lite obehagligt sagt...

2012-06-05 @ 22:14:12
Postat av: oprofessionell svarar

Jennifer - nej. Jag skrev ju just det. Att enligt min vetskap har man vapen för att döda. Jag behöver ingen vidare utläggning i hur man går till väga för att genomföra just detta.



Det var bara det.



John, som nog kan föra sin egen talan, är varmt välkommen att diskutera ämnet jag lyfte. Alltså krigsleksaker och krigslekar hos barn - inte hur man lär barn att i tidig ålder att döda. Det tyckte JAG som driver bloggen var OT och tänker inte sitta och varken läsa fler eller diskutera om tillvägagångssätt för att döda.



Men som sagt, ämnet vapen får gärna diskuteras, men jag vill i mitt komentatorsfällt inte ha vidare utläggningar om själva dödandet. Då får ni skaffa en egan blogg/annat forum och driva den frågan vidare.

2012-06-05 @ 22:52:18
URL: http://forossoprofessionella.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag håller med Mathilda. Fann också kommentaren från John som både olämplig och obehaglig och förstår om hon inte vill ha utläggningar om hur man bäst skjuter en person här i bloggen.

Bloggägaren bestämmer liksom....

2012-06-05 @ 23:48:07
Postat av: Jennifer

Mm okay, "John" berättar vad hans barn fått lära sig och hur synen på vapen är där (USA?) och du hotar honom.



Sen säger du att han kan föra sin egen talan när du precis hotat honom från bloggen på äkta hells angels-manér? "vidare åtgärder att tas".. tror nästan det där är ett lagbrott. Inte att bestämma över sin blogg, men att hota sådär..



jag tror han utgår från 2nd amendment som säger;



"A well regulated militia being necessary to the security of a free state, the right of the people to keep and bear arms shall not be infringed"



dvs staten har inga möjligheter att förbjuda vapen hos medborgare... vet att många barn i USA får lära sig skytte i typ scouterna och så samt sånt där som skulle få de barnen hotade av dig om de sa här.. xD



men men, när jag var i Texas med mitt ex och sköt på en "shooting range" så var hela familjer där och sköt tillsammans. Finns även kurser för barn att gå.



Dessutom säger intruktörerna (detta var en "open range") att om man siktar mot dem så kommer de att skjuta en i just.. bröstet tills man "drop down".



Men men, skönt för dig att du inte bor där då xD

2012-06-06 @ 02:00:01
Postat av: oprofessionell

Haha, Jennifer ett tag trodde jag att du var lite seriös. Men "hells angels- manér"? Snälla rara. Vad tror du jag ska göra? Söka upp John och börja vara otrevlig? Nä, snubben har ju rätt att bära pistol... ;)



Nä, skämt och sido, med vidare åtgärder menar jag först och främst att kommentarerna raderas. Inget mer hotfullt än så. Men vem vet, jag kanske får sitta inne för brott mott yttrandefriheten och tryckfriheten?



Så för att göra det klart: Jag vill inte ha utläggningar om HUR dödande sker och kommer det trilla in ytterliggare kommer jag att sätta stopp för det. Punkt.



Jag personligen, tycker att USA är ett jävligt skumt land i många aspekter, och som du säger, jag är glad att jag inte bor där - man låter små barn hålla i och använda riktiga vapen. Även om det nu är på sk. "shooting range". Jag som vägrar köpa vattenpistoler till mitt.



Hur John lever i USA och hur lagar ser ut där är jag dåligt insatt i, och vad det verkar hade jag inte tyckt att deras lagar och leverne hade känts mer ok även om jag bodde där.



För jag står fast vid en åsikt: Hade vapen inte varit så vanliga i USA, även i "självförsvar", hade väldigt många människor sluppit att bli dödade av dem.



Sedan får både du och John ha andra åsikter, det är er rättighet. Den lägger jag mig inte i.



Avslutningsvis tycker jag din attityd känns både hånfull och skitlöjlig.

Anser vår diskussion i det här forumet här med vara avslutad.

2012-06-06 @ 09:15:51
URL: http://forossoprofessionella.blogg.se/
Postat av: babben

Kom iiigen! Inte få använda vattenpistol?? det var ju bland det roligaste man lekte med på somrarna med kompisarna. Tror du lekte med det med närdu var barn också ;) Och du är väl ingen terrorist idag, eller?

2012-06-06 @ 16:20:39
Postat av: oprofessionell

Hepp. Inte ens en sketen vattenpistol..

Jag hade vattenpistol - javisst. Men min barndomm hade inte kännts fattig utan dem heller.



Som sagt, för mig är det symboliskt. Vill man spruta vatten finns det gott om icke vapenliknade grejer att tillgå detta ändamål :)

2012-06-06 @ 19:02:26
URL: http://forossoprofessionella.blogg.se/
Postat av: Mami

Å jag som just köpt en vattenkanon till Iris! Får väl leka lite med den själv, ligga bakom häcken när ni kommer:)



Nä skojjar bara!

2012-06-07 @ 11:04:01
Postat av: Erika

Barn kanske har en annan synvinkel på vapen och pistoler i USA. Men jag ser inte det som något som får dom att må bättre där. Jag menar, det är ju oftare det händer något där, som t.ex. att en elev eller ungdom går in i en skola och börjar skjuta hej vilt och många dör. Detta händer oftare i sånna länder där vapen är tillåtet, som i USA. Det är ju ganska så stor chans att en som är psykiskt instabil får tag i ett vapen där. Tycker folk då att det är okej att dessa personer har vapen och lärt sig hur man ska skjuta så är det väldigt stor risk att den hinner döda i alla fall en person innan folk reagerar över att vapen kanske inte är så bra ändå, och då har en människa mist livet helt i onödan. Så jag är också väldigt glad över att jag inte bor i ett land som USA

2012-06-10 @ 11:20:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback