Jag vill ut.

För några dagar sedan publicerade fantastiska Spiderchick en lista på "Saker jag tänkte om föräldraskap innan jag själv blev förälder" eller något liknande, kan inte minnas rubriken till 100%.

 

Jag satt gott och skrattade med, kände igen mig och omfamnades även en stor trygghet i att jag inte är ensam i att låta ungen gå till dagis med oborstad kalufs bara för att det är för jobbigt att ta konflikten 07.00 med en tvååring som ibland lägger sig ner och vrålar som om sju svåra år var i antågande bara för att kammen åker fram.

 

Men vad jag senare förstod var folk tydligen rätt snabba med att ge tråkig och rätt hård feedback på inlägget som tyvärr plockades bort. 

 

OCH FAN VAD JAG TYCKER DET ÄR TRÅKIGT när folk känner sig berättigade att läxa upp och komma med pekpinnar och oombedda råd. Fan, sköt dig själv, vill jag morra åt närmsta mammapredikare.

 

För även om jag önskar att det inte var så, är det främst mammor som gnäller på andra mammor.

Mammor som kommer med "goda råd".
Mammor som viskar bakom ryggen och pekar finger åt någon som gör på annat sätt.
Mammor som baktalar och mammor som trycker ner andra mammor.

Så. Jävla. Tråkigt.

 

Vart fan är sisterhoodet när vi som mest behöver det?

Och kom inte och säg att era råd och gliringar är sisterhood. Det är bara skitsnack.

 

Nu kanske ni upplever mig som en hycklare. Jag som tjatar på om genustänk och annat barnuppfostringsrelaterat mest hela tiden. MEN, då ska ni ha klart för er att jag ALDRIG skulle varken säga åt någon annan att hen gör fel för att hen inte gör som jag. Och jag skulle ALDRIG skuldbelägga, kritisera eller försöka pracka på någon mina "goda råd".

 

Jag gör som jag gör, ni som ni.

Visst kan jag tycka att vissa sätt är fel, men jag skulle aldrig säga att DU gör FEL gör som JAG!
Aldrig! Alla gör på sitt sätt, och jag lägger mig inte i det. 

 

Och för att jag gillade inlägget så mycket, tar jag mig här friheten att kopiera ideén och göra en egen lista.

SAKER JAG TRODDE OM MIG SOM FÖRÄLDER INNAN JAG FICK BARN

1. Mitt barn ska aldrig ligga och vråla i affären efter godis/leksaker.
Haha, in your face liksom. Ställ dig i valfri långa snabbköpskö med en trött och bångstyrig tvååring och du får se hur många sekunder det tar innan orden "VILL HAAAA DOODISSS!!" uttalas med mycket högt och bestämt tonläge, och vid Nej låta det eskalera till öronbedövande kraft.

 

2. Mitt barn ska aldrig vara snorigt/lortigt i ansiktet/ha mat i håret.
Ditt barn börjar förskolan. Ditt barn börjar äta själv. 

Och där har du det, kapoff!

 

3. Mitt barn ska aldrig var höljutt/ouppfostrat.
Haha igen, välkommen till en tvåårings värld.

 

4. Mitt barn ska aldrig barnvaktas av TV:n.
Det lät bra.
Nu låter ljudet av Pippi Långstrump ännu bättre.

 

5. Mitt barn ska bara äta fika/godis på lördagar och bara få hemmlagad mat ladrig halvfabrikat.
Fniss. Tvååringar är smartare än så,
och föräldrar har bättre saker för sig än att bara stå och rulla köttbullar hela dagarna.

 

6. Mitt barn ska leka ute minst två timmar om dagen.
Haha. Ibland när vi är hemma från förskolan tar vi knappt av oss pyjamasen liksom.
Och fatta jobbigt att kånka barn, hink och spade, traktor, fotboll, bandyklubbor, extratröja, solbrillor mm ner för 7 trappor och sedan upp igen 10 min senare för att blöjan måste bytas.
Nä, tacka vet jag iphonespel... ;)

7. Mitt barn ska i tidig ålder lära sig att om man river fram leksaker, ska dessa också plockas in innan man får ta fram nya leksaker.
Jo men tjena.

 

8. Jag ska alltid vara konsekvent och aldrig vika ner mig för att det är enklast.

Vanlig dialog mig och Iris emellan:

- Iris glass vill ha.
- Nej inte idag. En annan dag får du glass.
- IRIS GLASS VILL HA.
- Nej Iris, inte idag.
- IJIIIIIIIIIIIIIS GLAAAAAAAAAAASS VILL HAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!
- Nej, Iris! Inte idag.
-AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!

- Okej.

 

Ja, ni ser ju.

Jag hade kunnat fortsätta i ett bar tag till, men jag tar och stannar här innan någon ringer socialen.

Men ni ska veta, att jag kan tillåta allt detta, pga att jag är en sådan KICK ASS MORSA med så mycket annat och att min trollunge mår så bra och är så charmig, vältalig, snäll, omtyckt och har en grym personlighet och ett stort driv. Iris behöver inte vara varken duktig eller väluppfostrad, och jag behöver inte vara helt konsekvent.

 


 

och du är perfekt som du är, min snoriga, lortiga charmiga gaphals.

 

 


Kommentarer
Postat av: Madde

Oprofessionell for president!!! :)))

Svar: Haha. Mitt eget rike... Gillar idén ;)
Tilda

2012-06-19 @ 17:13:38
Postat av: Också Mamma

Vilket underbart befriande inlägg! Massa mammakramar skickas till dig! <3<3<3<3<3

Svar: Tack! Vi morsor både hjälpas åt mer och dela med oss av hur jävla icke rosafluffigt det kan vara med ungar. Inte bara spela superhjältar utan fel.
Tilda

2012-06-19 @ 20:35:33
Postat av: Camilla

fantastiskt inlägg! Heja dig!

Svar: Tack! Jag försöker hålla nått typ av mod uppe.
Tilda

2012-06-19 @ 21:44:22
URL: http://camillaedlund.blogg.se
Postat av: ella

Blir så glad av dina inlägg, PUSS på dig :)

Svar: Tack så mycket! Jag blir så glad av kommentarer som den här!
Tilda

2012-06-20 @ 06:16:08
Postat av: Anonym

Kan inte du ge några skrivtips i bloggen du skriver så himla bra och jag skullle verkligen vilja lära mig att skriva bättre!!

Vore jättegulligt!!

Svar: Först och främst, tack för kommentaren. Jag blev jätteglad.
För att komma till frågan, Ja men det kanske kan bli ett inläggg av den idén? :)
OPROFESSIONELL

2012-06-20 @ 13:37:32
Postat av: Augustifamiljen

Håller fullständigt med, såklart! Att peppa och stötta (eller inte bry sig alls) istället för att hela tiden få höra alla förbannade "vänta-du-bara" som haglar titt som tätt. Sjuuukt tröttsam kommentar.

Bra inlägg i vanlig ordning :)

Svar: Ja eller hur! Som nu när man ska ha två är det fan få, till och med folk UTAN barn (eeh?), som inte har påpekat något om TVÅBARNSCHOKEN som kommer komma. Suck.
Tack för dina fina ord :)
OPROFESSIONELL

2012-06-20 @ 21:25:04
URL: http://augustifamiljen.blogg.se
Postat av: Anouk

hahaha underbara du! Visst är det precis som du säger. Så jäva klockrent. Hade också tänkt skriva lite om just trotsen som kom ett år för tidigt. haha

Svar: Ja, men det är ju liksom en blandad känsla över det hela. Det är roligt samtidigt som det är jävligt jobbigt och det är härligt samtidigt som det är lite sorgligt.
Vart tog lill-bebisen vägen liksom?
OPROFESSIONELL

2012-06-20 @ 23:24:34
URL: http://anouk.blogg.se/
Postat av: Linda

Men du, jag bara ler med hela ansiktet varenda gång jag tittar in här.

Jag blir så lättad av dina inlägg! Och det är så sjukt att folk blir påhoppade, för vad so;, barnuppfostran, skilsmässor, att de är falska... suck!

Svar: Tack så jättemycket. Blir väldigt glad av alla fina ord :)
Ja, det är en galen och avundsjuk värld vi lever i.
OPROFESSIONELL

2012-06-21 @ 10:11:05
URL: http://www.himmelsblaaogon.blogg.se
Postat av: Vivi

Håller med, verkligen...härligt med små "råd", hittills har de värsta gliringarna kommit från svärmor och främlingar, tack o lov. Jag tycker det är jävligt märkligt hur folk kan pika varandras föräldraskap beträffande kost och sömn och lek, när det finns så mycket värre saker som våld och övergrepp. Det är väl typ det jag skulle ha mage att kritisera när det gäller andras föräldraskap....
Tack för att du skriver fantastiska inlägg i din fina blogg!

2012-06-22 @ 21:38:13
Postat av: Sandra

Haha ja jag säger då det.. Små barn ska inte vara lätta att handskas med. Finns väl ytterst få fall där ute i världen det där funnits tysta, lydiga och supersnälla 2-3 åringar.. :p

Svar: Haha, inte om du följer att a suuuuuuuuperråd du får på köpet när du skaffar barn ;)
OPROFESSIONELL

2012-06-24 @ 15:43:35
URL: http://rockgrodan.com
Postat av: Terese

Underbart, fantastiskt!! TACK för trevlig läsning

2012-06-24 @ 23:01:13
URL: http://lavieprolonge.blogspot.se
Postat av: Terese

Underbart, Fantastiskt! Bra blogg! Trevlig läsning! TACK!

Svar: Tack så jättemycket! Du är välkommen att hänga här inne så mycket du behagar :)
OPROFESSIONELL

2012-06-24 @ 23:02:13
URL: http://lavieprolonge.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback