Leaving you behind.

Om Om att vara lyckad i andras ögon.
Vi lever i en tid då hetsen att vara lyckad, att "vara" någon, är näst intill kvävande. Är du ingen är du inte värd att nämna. Du bör isåfall inte heller ta någon plats, uttrycka dig offentligt eller allra helst inte ha en åsikt överhuvudtaget. Du bör både vara högutbildad, snygg och framgånsrik. Populär och engagerad i diverse tidskrävande sidoprojekt. Inte äta kolhyodrater och absolut inte sitta still i soffan på kvällen. Kvällen är tid för 1,5 mils löprunda eller dubbla cirkelträningspass på gymmet (det dyraste, inte de där som funnits i 10 år). Är du dessutom mamma, bör du inte vara yngre än 30, och ha en fast inkomst att basera föräldrapengen på och då allra helst en 4-årig akademisk utbildning inom något välbetalt högklassyrke i ryggen. För visst visste du redan som 14-åring vad du ville syssla med? Ja, jag tänkte väl det!

Och jävlar vad jag måste vara misslyckad i mångas ögon om det är det här som ska vara normen för vem som är lyckad, vem som är någon att vara.
Jag som är:
- fristående kursstudent (det allra allra lägsta på högskolan).
- vikarie på grundskolans lägre åldrar och ibland till och med städar! (Städare =low class jobbet nummer 1 liksom)
- en ung mamma utan fast inkomst.
- körkortslös, och har inte råd att ta något heller de närmsta åren.

Och allra hemskast! Jag har en önskan om att jobba med kultur (jag kan riktigt höra hur akademikerna och de yrkesutbildade vrider sig i plågor och ojar sig: "ÅÅÅHNÄÄÄ. Kultur, där finns inga jobb! Du kommer få leva på bidrag heeela ditt liv. Och de betalar vi. VI, de ORDENTLIGA skattebetalarna med RIKTIGA jobb..."

Men skiter jag i det?
Jag vill säga "JA, visst katten gör jag det!", men med tanken på inlägget så har väl en liten bit i mig ändå tagit till mig av kritiken. Av antaganden om att jag är en sämre människa.
Lite latare, lite mer handlingsförlamad än man bör.

Men det ironiska i det är att jag vet att jag är så himla bra.
- Jag är en bra och rättvis mamma.
- Jag är talangfull, duktig i skolan, kreativ och uppfiningsrik.
- Utåtriktad och bra på att uttrycka mig, skriver bra och tycker att det är förbannat roligt.
- Jag har ett öga för det visuella, och kan både måla och fotografera.

Jag är ju grym!
Bara inte de ögon som bestämmer vem som är lyckad eller inte.








Kommentarer
Postat av: Anonym

och vacker är du <3

2011-11-01 @ 16:09:15
Postat av: Elin

Fina du. Och sjukt smarta du. <3

2011-11-01 @ 17:35:23
Postat av: Anne

Så jävla bra skrivet!



Här kommer jag kika in igen!

2011-11-01 @ 21:24:02
URL: http://annewerner.blogg.se/
Postat av: Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag

Bra skrivet!

2011-11-02 @ 10:17:59
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: Visa

Fantastiska du! <3

2011-11-02 @ 14:28:09
Postat av: Malin

Håller hellt med dig. Jag är glad att jag och min familj är friska och mår bra. Man har nog större möjligheter till jobb och så i storstäder. Vi som bor i mindre städer och på landsbygden kan ju inte rå för att man är arbetssökande och får läsa mindre utbildningar, tex. till undersköterska och sen är det ändå ont om jobb pga. nedskärningar. Kram

2011-11-04 @ 11:31:31
Postat av: imponerad, av dig.

i mina ögon är ju du en av de där lyckade.



du är smart.

du har ett bran som du verkar ta mycket bra hand om.

du är snygg.

du driver en framgångsrik blogg folk ger fina kommentarer på.

du läser på HS.



Jag gör inget av ovanstående.



Kram!

2011-11-05 @ 09:54:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback