Perhaps Vampires is a bit strong but...

Tänkte vädra några åsikter om den nya Twilightfilm, som tydligen snart går upp på Svenska biografer med 15-årsgräns, vilket har resulterat i vilda protester från yngre fans, som kräver att den ska kunna ses från 11 år.
Beslutet att sätta 15 som åldersgräns togs tydligen med motiveringen att "filmen har en genomgående ångestfyld tematik". Om beslutet tas på det, så invänder jag. Barnen bör väl få lära sig hur det kan vara att vara vuxen. Att livet inte är som en disneyfilm rakt igenom. Att hemska säker lär hända dig och att du bör förbereda dig på det.
MEN jag tycker 15årsgränsen är bra av andra orsaker.

Jag tycker vi ska skydda våra kids från det heteronormativt budskap filmerna fullkomligt osar av, i stil med att: Sann kärlek uppstår mellan en man och en kvinna! Avhållsamhet, är en dygd! Inget ligga innan bröllopsnatten är det enda sanna levernet! Ställningstagandet som hela historian bygger på. Fy fan vad förlegat och diskriminerande. För vem är det som är så kåt så benen skälver? Jo, Bella. Lilla Bella som inte FÅR ha sex innan hon gift sig. Tre hela filmer går ut på att skildra hennes väntan och männen som har makt över hennes sexulaitet. Edward och pappa. Och har man sex, händer fasansfulla saker, direkt.

Skydda även kidsen från idén om att den man som är kall, hård men älskar dig så så så mycket, så han måste lämna dig, för din skull, är någon att sträva efter. Någon att åtrå. Någon att välja.
Den snälle sympatiske man som utan tvekan vore ett bättre val och som skulle göra allt för dig, skildras som något dum, difus och naiv. En bifigur, inte värd att leva resten av livet med. Välj då istället den "riktige mannen", han som vet hur man behandlar en kvinna -med lika delar dåligt samvete som hårda ord och avståndstagande. Kvinnodiskriminerng så det sjunger om det.

Varför kunde inte Bella ha blitit kär i en av de kvinnliga vampyrerna? Varför kunde inte Bella vara den som kontrolerar Edward med svävande svar, avståndstagande eller rå uppriktighet? Eller varför kunde hon inte bara vara stark nog att skita i en idiot som ignorerar hennes vilja hennes kapacitet att fatta egna beslut?

Jag personligen, tycker inte Twilight skiljer sig mycket från religionspropagande likt TV-serien "7:e himlen" eller annat kräkframkallande dravvel som ska hålla unga flickor och pojkar på mattan. Händerna på täcket för GUDS SKULL ungdommar!
Det är så tråkigt, av den anledningen att jag trodde att vi levde i en ny tid, en tid då flickor och pojkar skulle jämställas redan från början. Att vikten av det egna beslutet skulle lyftas fram. Att män skulle behandla kvinnor väl, var dygder vi alla bör sträva efter. Och så kom Twilight och trollband en hel generation med sina förlegade principer och moralpekpinnar. Sorgligt.



Ett litet förtydligande bara: Det är absolut inte er Twilightfans jag har några åsikter om! Tro inte det. Det är idén bakom filmen jag vänder mig emot, inte ni som faktiskt gillar den.
Så ingen tog illa upp.


Kommentarer
Postat av: Mamma till två surande 12åringar.

Jag applåderar dig och din välfungerande hjärna! Du har nätets bästa blogg!



Kram!

2011-11-05 @ 09:47:51
Postat av: beundrare

Alla dina texter är så meningsfulla, du har så bra åsikter! tycker verkligen att du ska satsa på ett yrke där du har användning av detta! Just Sayin'

2011-11-05 @ 10:00:47
Postat av: Anonym

love you

2011-11-06 @ 03:56:23
Postat av: sanna

Fast jag kan ju faktiskt inte rå för att jacob black har förälskat sig i just mig.

/Twilight_girl_90

2011-11-06 @ 10:50:50
URL: http://shesasaint.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback