Det snurrar i min skalle.



Hej sköningar.

Tänkte börja dagen med ett inlägg i något som är viktigt för mig. Vad kan det var tänker ni. Är det nyttig barnmat? Är det gratis inträde på krogen? Yttrandefrihet? Starkt kaffe?

Nja. Inte idag. Idag är det..

Tamtamtamtamtam.

Whait for it!

GENUS!

Nu är det säkert många som slutar lästa. Många som gäspar och trycker på krysset i högra hörnet. Många som tänker "ååååh inte nu igen..." Säkert nån som flyktigt låter ordet "feministhagga" flyga genom huvudet. 
Det är jag mycket medveten om. Men sket jag i det? Svar JA.

Så för er som är kvar - Varsegod. Här har ni mina tankar.

Änmet kom som flyktigast upp igår vid ett besök av nära vänner. Det som disskuterades var pojkars rätt till att leka med dockvagn och ha klänning på sig. Jag och väninnan röstade absolut för i alla lägen. En av killarna var starkt emot. Den andra var inte så delaktig i diskussionen.

Pojkar är pojkar och pojkar leker med pojkleksaker (typ boll och bil osv) var kontentan i de flesta av argumenten emot pojke med klänning och dockvagn. Vi som stod på andra sidan nämnde valfrihet, intressen och personlighet som starka argument. Men det bet inte så bra eftersom pojk- och flickuppdelningen är så hårt inpräntad efter en uppväxt hos så många att man inte ens orkat snudda vid tanken utan lever i tron att så är det och så har det alltid varit, varför ändra på det? Blått är pojke, rosa flicka.

Men nog om det tilfället.
Det är inte det som är det intressanta utan själva inställningen hos gemene man.
Jag ställer mig personligen så frågande till varför vi envisas med att dela upp världen i manligt och kvinnligt. Javisst, vi ÄR av olika kön biologoskt och anatomiskt. Det är ett faktum men att allt ska bygga på det känns väldigt inrutat och väldigt föråldrat. Herregud! Varför finns dessa normer kvar? Jo, för att styra och för att kontrolera. Den som inte inser det har inte kommit långt i sitt resonemang för att behålla könsrollerna.

Det är kvinnans inlärda uppgift att behaga mannen, ta hand om mannen, göra sig till för mannen och underkasta sig mannen som sticker i hela min kropp. Som får mig att vilja skrika jättehögt att "Nej, snälla slopa den här jävla skiten!"
Ta leksaksexemplet.
Typiska "flickleksaker" är: Dockor. Leksaksspisar. Sminkdockor. Prinsesskronor.
Typiska "pojkleksaker" är: Bilar. Bollar. Leksaksvapen. Polissaker.

Ser ni?
Flickor lär sig redan från småbarnsåren att deras uppgift är att ta hand om männen. Att laga mat. Att sminka sig och piffa upp sig för att få uppmärksamhet. Att ta hand om barnen och drömma om ett liv som prinsessa.
Pojkar däremot får lära sig att att det går bra att använda våld, att all "manlig" sport (se fotboll, hockey mm är det enda tillåtna), att kvinnan använder sitt utseende för att snärja en man, att man inte behöver lägga tid på matlagning och barnpassning för det har man sin kvinna till osv och att farliga machoyrken är att föredra.

Så det är så mycket mer än bara flick- och pojksaker jag talar om. Det är värderingar. Det är traditioner. Det är förtryck. Det är ignorans. Det är bullshit. Och det som upprör mig är att alla oinsatta sparkar genusförespråkare i ansiktet gång på gång med att krampaktigt hålla sig fast vid manligt och kvinnligt bara för att det alltif har varit och alltid ska vara så. "Män är män och kvinnor kvinnor!"

Jag frågar mig alltid: Varför är inte både män och kvinnor likvärdiga människor? 

 

Kommentarer
Postat av: Gaga

Du är så jävla vettig och så rätt ute! Om fler var som du skulle världen bli så jävla mycket bättre.

2011-05-29 @ 12:05:55
URL: http://genus.se/
Postat av: Anonym

intressan läsning trots att jag inte gillar genusdebatten särskillt mycket. fast det här var tänkvärt.

2011-05-29 @ 12:36:25
Postat av: Anonym

WORD!

2011-05-29 @ 12:43:23
Postat av: Anonym

Jag tycker du borde bli någon typ av jurnalist. Typ skriva debattartiklar och sånt. Man fastnar verkligen i det du skriver, och det är så sant!

2011-05-29 @ 13:10:43
Postat av: Anonym

håller med föregående om journalistikyrket. du skulle var jättebra på det som du skriver. jag är helt fast i dina texter varje gång!



dina texter äger! och du verkar var en sådan vettig människa.

2011-05-29 @ 21:39:37
Postat av: Lex

du skriver mycket bra

2011-05-30 @ 09:02:48
Postat av: Anonym

Jag känner precis som du.. blått och rosa ?! Det är ju inte färger det handlar om, utan värderingar precis som du nämner! Det handlar om på vilket sätt "manligt" och "kvinnligt" framställs för barn redan från första början. Varför är det så olika?



Visste du förresten att man (omedvetet) pratar på ett speciellt sätt då du fått veta könet på ditt barn? Skrämmande egentligen, vad sådant är inpräntat i en själv.

2011-06-14 @ 23:44:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback