Over and over again.

Hemma tittar vi på sporten på söndagskvällar.
Eller vi och vi, Jocke tittar, jag och Iris hänger med honom i soffan.

Jag gillar sport.
Har sysslat med det en hel del själv och har ett stort intresse för Jockes fotboll.

Men jag hatar TV4-sporten.
Eller, för att vara mer precis, jag hatar deras kvinnobevakning.
De visar en hel del inslag om kvinnliga idrottsutövare. En del helt OK, de flesta - ETT JÄVLA SKÄMT.

Bara för att ta två exempel de senaste veckorna:
Nyss visades ett långt inlslag om Lingerine football. (Vad jag tycker om det behöver jag väl knappast skriva).
Det hör inte hit. Jag är bara helt förbluffad över att TV4 väljer att visa det. Vart ligger nyhetsvärdet? Vart ligger det sportsliga intresset? I reportaget förekom meningar som "äntligen har kvinnlig idrott blivit intressant" och "de vill bara spela fotboll".
Det känndes som en stor jävla käftsmäll på mängder av kvinnliga idrottsutövare. En käftsmäll rakt tillbaka till 50-talet.

Och idag, ett inslag om FANTASTISKA Lindsey Vonn. Fokus i inslaget var inte hennes idrottsliga framgångar utan hennes utseende, att det var mycket fördelaktigt och hur bra det var att hon var både framgångsrik och ett snyggt ansikte utåt. Hur bra och fantastiskt det var att hon var snygg för att öka intresset för alpinsporten. Dessutom togs hennes nyannonserade skillsmässa upp två gånger och hur den kan påverka hennes framgångar OCH fighten mellan henne och största konkurrenten Maria Reich.
Hela inslaget dröp "Hänt Extra" eller "Kändisspaning" i en Veckorevyn.
Jag har så extremt svårt att se den här typen av inslag om stora idrottsutövare som är män.

Kalla mig gärna rabiat, gnällig och sur, men jag tycker att det stinker TV4.


Kommentarer
Postat av: Sania

Gnällig och sur med all rätt! Jag kollar i princip aldrig på sport. I skidor får vi ju rättvisa, vi kvinnor, men det är ju helt skadat på de flesta plan. Det gäller ju all tv och media. Det är ju sånt som säljer -.-'

2011-12-04 @ 20:24:53
URL: http://sania.blogg.se/
Postat av: Nightflies

jag har också irriterat mig på sportsändningarna så många gånger, TV4 är egentligen väldigt oseriösa det är ofta jag tycker de gör rent urusla inslag och reportage

2011-12-04 @ 20:26:33
URL: http://nightflies.webblogg.se/nightflies
Postat av: spelälskaren r

Fast hon är rätt snygg matilda!

2011-12-04 @ 20:29:12
Postat av: skimret

Usch. Fett obehagligt. Jag tittar egentligen aldrig på sport, men att tv4 skulle hålla på sådär känns ju minst sagt förnedrande.

2011-12-04 @ 20:30:49
URL: http://skimret.blogg.se/
Postat av: Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan. Nu med ny design.

Ja usch å fy man blir trött.

2011-12-04 @ 20:32:24
URL: http://ninaruthstrom.se
Postat av: Anonym

du lyfter intressanta ämnen! fortsätt!!

2011-12-04 @ 22:24:38
Postat av: Anonym

Du är så jävla bra!

2011-12-05 @ 10:13:30
Postat av: Mami

Tur de inte gjorde ett reportage om mig när jag kom två i Svenska cupen 2009. Inte vacker, ingen skilsmässa (iaf inte de senaste 18 åren...)men så attans bra:)

2011-12-06 @ 07:07:15
Postat av: Elin

Håller helt med dig! Man kan ju också fråga sig varför det kallas fotboll när män utövar det men damfotboll när kvinnor gör precis samma sak..snacka om bakåtsträvande..

2011-12-08 @ 00:40:29
URL: http://elinlonnfors.blogg.se/
Postat av: oprofessionell svarar: Elin

Eller hur Elin! En annan intressant fråga är varför man inte får tacklas som hockeyspelande tjej? Varför skulle en tjej inte tåla en schyst tackling av en tjej om en kille tål en schyst tackling från en kille? Helskumt.

2011-12-08 @ 08:22:16
URL: http://forossoprofessionella.blogg.se/
Postat av: oprofessionell svarar: spelälskaren r

Håller med, snygg som tusan.

Fast du R, vad har det med hennes idrottsutövande att göra? Nada. Då bör det heller inte tas upp i sportsändningarna.



C. Ronaldo - Snygg.

R. Nadal - Snygg.

D. Backham - Snygg.



Men när tas det upp på sporten?



2011-12-08 @ 08:29:34
URL: http://forossoprofessionella.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback