Sankta Lucia 2.0




Imorse såg jag & Iris förresten på Göteborgs flick- och gosskörs luciatåg på TV.
Jag älskar Lucia. Jag får rysningar av skönsången och blir tårögd av allt det vackra alla ljus och alla klara röster i stämmor. En underbar försmak av julen på traditionellt sätt.


Nu till det jag egentligen vill säga.
Jag är av den meningen att Luciatraditionen är något att värna om, det är inte traditionshat som ligger bakom följande inlägg, det är genustänk. Återigen.

Jag är irriterad på den mossiga inställningen. Dels den återkommande debatten "ska pojkar också kunna vara lucia"? Är det ens en debatt? Borde det inte bara vara ett konstaterande. Självklart ska varende unge som vill vara Lucia få vara det. Glitter, ljus, klär ut sig och sjunga - det låter som något varenda unge uppskattar. Så varför är den ärade rollen bara reserverad för flickor? Och ska man dra det ännu längre, för vackra flickor.

Det är luciaomröstning här och där. I skolorna, i tidningarna i TV. Känns det inte förlegat i fler än mina öron? Att det ska avgöras genom en skönhetstävling? Jag trodde vi kommit längre 2011. Nu vet jag att det är många som protesterar: "Det är inte alls en skönhetstävling! Man kan vinna på sin personlighet också"!
Då vill jag bara skratta. Ni har själva sett kandidaterna i tidningen, sex supersöta flick- flickor med snarlika intressen. Sång, kärlek, familjen, vännerna och djur (erhum...host..fröken sverige...erhum, erhumm...). Samma samma, alltid alltid. Och så ombeds de titta i kameran och tindra med ögonen. Se söt ut. Vinn röster. Var någon.

Jag tycker att det är tråkigt bara. Att en så fin tradition skitas ner med solkiga värderingar.
2012 tycker jag därför ska bli allas Lucia. Vem du än är!




Kommentarer
Postat av: Anonym

åååååh vad jag håller med dig! Du är bäst! HEJA HEJA HEJA!

2011-12-13 @ 13:33:25
Postat av: Västgötskan

Jag funderar över: Om det nu görs pepparkaks-klänningar och tomte-klänningar till tjejer? Varför inte göra lucia-byxor till killarna...? :-P

2011-12-13 @ 13:41:41
URL: http://vastragotaland.blogspot.com
Postat av: Oprofessionell svarar Västgötskan.

Haha, ja om det är det de hänger på så kan man verkligen undra.



Fast jag undrar varför killar inte kan ha lucialinne likväl som stjärngosselinne? :) Vari ligger skillnaden liksom?

2011-12-13 @ 13:52:42
URL: http://forossoprofessionella.blogg.se/
Postat av: filosophie - som egentligen inte har något med filosofi att göra!

Så sant så! Dock tycker jag att man ändå lyckats döda trenden att hon måste vara blond :)

2011-12-13 @ 15:46:02
URL: http://filosophie.blogg.se/
Postat av: Oprofessionell svarar filosophie.

Ja. Alltid något! Ett litet steg på vägen är väl ett bra steg antar jag :)

2011-12-13 @ 15:48:08
URL: http://forossoprofessionella.blogg.se/
Postat av: Elle

Skrev också om luciadebatten. Tycker dem som vill kan få vara det men man behöver ju inte överdriva jämställdshetsdebatten :P det känns som man pratar om det bara för att :P

2011-12-13 @ 16:24:07
URL: http://worthwaitingfor.blogg.se/
Postat av: E

nä!<:

2011-12-13 @ 16:30:34
URL: http://lastflowers.blogg.se/
Postat av: carolina - har gjort rutinultraljudet ♥

Jag är rätt mild i mitt luciasynsätt ändå jag tänker att dom har bekväma lusslinnen hela bunten ( faktiskt), och sen var dem har på huvudet får dom bestämma själva. Lo är en mix av allt typ ;-)



Det värsta med lucia tycker inte jag är könsrollerna utan den där jävla röstningen där den mest populära tjejen alltid vann, gahhh!!

2011-12-13 @ 17:07:18
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: oprofessionell svarar Carolina.

Ja. Jag går inte heller bananas över att det är tomtar och stjärngossar och lucior och tärnor. Tycker inte alls att man ska tvinga på någon en luciakrona, varken pojke eller flicka :) Men det jag menar är att jag är trött på processen runt pojken som vill vara lucia. Det ska godkännas, om det skapar diskussion, det ses som "annorlunda" (jo, fortfarande). Det tycker jag är något som behöver försvinna så pojkarna slipper vara modiga. De ska bara få vara :)



Ja, eller hur? Värsta schabbiga 50-talskvarlevan. Så man kan spy.

2011-12-13 @ 20:20:32
URL: http://forossoprofessionella.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback