Broken promise land.

Hört på stan:

Gravid tjej: "MEN GUUUD SÅ UUUUNDERBART! DET VAR DET FINASTE JAG SETT! TITTA!" (håller upp ett påslakanset i rosa med vita elefanter)
Vännina: "GUUUD! UNDERBART!"
Gravid tjej: "Ja, jag känner ju flicka så jag kanske kan köpa det? Pojkkänslorna är helt borta" (klappar magen).
Vännina: "Men du vet ju faktiskt inte.. Ska du inte vänta tills du vet då? Så det inte blir fel..." (anlägger bekymrad min).
Gravid tjej: "Jo, jag borde ju... Det är ju jättedyrt! Men det finns ju bara ett kvar..." (ser fundersam ut och drar fingrarna över tyget).
Vännina: "A men du. TÄNK om det nu är en kille! Då kan du ju inte använda det ändå."
Gravid tjej: "Nä. Du har rätt... Men det var det FIIIIINASTE jag sett!" (får drömsk blick).
Vännina: "Får du en tjej så lovar jag att jag springer ner och köper det så fort jag vet!"
Gravid tjej: "ÅÅ. Menar du det? Vad gullit haha! Och du har ju rätt. Jag kan ju få en kille. Då skulle jag ju få lägga undan det." (Lättad)

Jag: (biter mig i tungan) Vill säga: "Men om det var det finaste du sett, varför inte köpa det? Blir det mindre fint för att du får en pojke? Kan inte pojkar sova i rosa sängkläder? Kommer han att vara vaken och skrika bara för att han blir nerbäddad i en säng med rosa lakan? KÖP DET OCH ANVÄND I VILKET FALL! För fan."

Även om det bara verkar handla om ett par babylakan för 299:- vet jag att det handlar om så mycket mer.
Men jag är tyst. Vill inte pracka på någon genustänket de helt klart inte vill ta till sig och då bidrar jag i praktiken till att inget händer.

Suck.




Kommentarer
Postat av: Anonym

nä jag tycker faktiskt inte en pojke ska ha rosa grejer... färgerna fungerar ju faktiskt som en "kod" när barnen är små. jag tycker det är praktiskt! man behöver ju liksom inte fråga "vad det är" om man ser det på färgen???

2011-12-07 @ 13:12:54
Postat av: opofessionell svarar: Anonym

Så det tycker du? Då måste jag fråga dig varför det är så himla viktigt att veta "vad barnen är"?

2011-12-07 @ 14:52:44
URL: http://forossoprofessionella.blogg.se/
Postat av: Anonym

trist inställning liksom....

2011-12-08 @ 10:01:45
Postat av: Malin

Nej, färger har ingen betydelse, det går ju åt så mycket kläder till ett litet barn så man kan omöjligt ha rätt färger hela tiden. Man ska vara glad att man har nått att byta med och vara tacksam för det man/om man får något i present av tex. släkt. Kvinnor som är besatta av prylar, färger och saker är ju barnsliga. Det finns ju andra saker som har större betydelse som anknytning och relationen till sitt barn.

2011-12-08 @ 10:25:21
Postat av: Anonym

Hej! Jag måste bara fråga en sak. Du som kallar dig för någon typ av femenist, varför vill du då sudda ut din dotters kvinnliga sida? Ska du inte istället lära henne värna om den? Jag bara undrar....

2011-12-09 @ 09:30:11
Postat av: Sambo

Men för fan gott folk. Praktiskt med färger? Ditt barn är väl inte en kundvagn som ska vara smidig att köra i affären. Ditt barn är väl ingen skyltdocka för manligt eller kvinnligt? Ditt barn är en människa som kommer växa upp och antagligen själv en vacker dag få välja sin egen favorit färg. För vem är det praktiskt att ha blått till killar och rosa till tjejer? Dig? din släkt? dina arbetskamrater? folk på stan? Det kan vara praktist att ha en låda att lägga barnens leksaker i, det kan vara praktist att ha köksskåp så man slipper ha alla koppar och bestick på golvet men att "koda" sitt barn för att det är praktiskt att slippa svara på individens kön kan vara det dummaste jag hört. Då kan vi lika gärna trycka upp t-shirtar med stora könsorgan på för att vara på den riktigt säkra sidan! En sak till. Senast jag kollade så behöver du inte vara speciellt "kvinnlig" för att vara femenist!



/Ord från Joakim

2012-01-02 @ 23:27:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback