Vi har plockat jordgubbar

Hej kompisar! Igår hämtade min syster upp mig och kidsen och vi styrde sedan kosan mot en förmodad härlig naturupplevelse. "Plocka solvarma jordgubbar och njut av underbar natur, mitt i den västgötska idyllen", som jordgubbsplantaget beskrev vad som väntade oss på hemsidan. "Välkommen till en plats mittemellan Skövde, Falköping och Tidaholm!" Vem blir inte sugen på att åka dit? Jag bara undrar.

Minns att jag själv älskade att plocka jordgubbar som barn. Att gå i de mjuka gångarna, lyfta på bladen, hitta stora klarröda bär och stoppa ett i munnen och ett i hinken. Hur vi spenderade långa förmiddagar på fältet, jag, mina systrar, min mamma och min mormor. Åh, underbart!

Jag längtade efter att ge mina barn samma upplevelse. Är vi anlände var barnen taggade. De pekade och skrattade. Första gången på ett ENORMT jordgubbsfält kanske har den effekten på barn. Vi fick gå lååååååångt för att komma fram till stället som var öppet för plockning. Barnen sprang före och valde gång att plocka i. Visst kivades de lite, med det ger sig väl när de får börja plocka, tänkte jag.


Väl framme satte Ian igång att äta jordgubbar som om han inte sett föda på 3 veckor. Att gubbarna inte var så himla solvarma, utan mer dyblöta och av regn nedkylda, gjorde inte så mycket. Vi var glada och naturen var underbar. Härligt. 

Efter 5 minuter sa Iris: 
- Mamma! Jag är...
Och här får ni välja alternativ att sätta in i meningen:
1. ...så himla sugen på att taggad jordgubbar!
2. ...lycklig över att få uppleva den västgötska naturen tillsammans med er!
3. ...SUPERKISSENÖDIG!!!!!!!!

Har ni valt?
Mm, 3:an är rätt, såklart.


Så det var bara att ta Iris i handen och rusa tillbaka den låååååånga vägen till parkeringen + en lika lååååång väg till den lilla låda som var utmärkt med bokstäverna WC på. 

Och nä, varken nått vatten eller någon klosett såg jag skymten av. Det var lite falsk marknadsföring att kalla västgötaslättens minsta dass för WC. Iris (som är 110 cm lång) fick knappt plats. Men ändå. Kissa kunde vi, och sen fick vi gå den låååååånga vägen tillbaka. Dock under mindre tjo och tjim. Iris frågade typ 1000 gånger när vi skulle åka hem. Hon tyckte nämligen det här var det citat: "TRÅKIGASTE i hela mitt LIV!" Slut citat.

Vi stannade en halvtimme till, för att ens få vår hinks vikt att komma upp i nått utslag på utcheckningsvågen. Alla var blöta, kalla och hungriga.



Vid närmare eftertanke minndes jag att jag själv kanske var 10 år när jag plockade jordgubbar. Och hur snabbt jag tröttnade. Och hur jag vänligt men bestämt berättade för mamma att jag nog aldrig skulle plocka jordgubbar mer i mitt liv.

Just det ja.


Kommentarer
Postat av: J

Lol, ja. Plocka bär med barn fungerar i ungefär 30 min-1h per gång. Och samtliga måste vara nykissade och icke-hungriga.

2015-07-31 @ 15:32:24
Postat av: Louise - vitmossa

Haha vilken upplevelse! Jag har aldrig plockat jordgubbar mer än i skogen så det där är jag lite sugen på, minus barn i sällskapet ;-)

2015-07-31 @ 16:56:40
URL: http://vitmossa.blogg.se
Postat av: Jagger

Kul! Skrev nyss ett inlägg om avsaknaden av självplock i närheten av oss. Älskade att plocka jordgubbar som liten.

2015-07-31 @ 17:46:40
URL: http://utelek.blogg.se/
Postat av: angelicasvarld.blogg.se

Men så härligt med självplock!! Önskar att jag hade nått sånt nära här där jag bor!

2015-07-31 @ 21:59:30
URL: http://angelicasvarld.blogg.se/
Postat av: Dixi Wonderland

Men åhh va avundsjuk jag blev nu!
Detta har jag haft på min sommarbucket list och vill sååå gärna åka och plocka! Trodde det var för sent men jag kanske ändå lyckas uppfylla min lilla dröm :D

2015-08-01 @ 10:34:31
URL: http://dixiwonderland.com/
Postat av: Josefine

Älskar den gula regnjackan!

2015-08-01 @ 11:29:28
URL: http://hosjosefine.blogg.se/
Postat av: Lotta

Det här har int alls med att plocka bär att göra men trivs ni i ert nya hus? Känns det underligt att bo i släktingars tidigare hem som man har varit till flera gånger tidigare? Jag ska själv kanske flytta in i mina morföräldrars gamla lägenhet men funderar på om det kommer att kännas underligt, kommer det att bli mitt eget hem eller kommer det att kännas som att jag bor i deras hem? Tänkte såklart fixa om en massa men ändå, det är så svårt att föreställa sig i förväg.

Svar: Vi trivs så himla bra! För mig känns det inte särskilt underligt, för Jocke kanske det känns lite mer eftersom han är uppvuxen här, men ändå inte. Vi har ju dels grejat en hel del och gjort det till vårat. Sen är en stor del i det hela att mina svärföräldrar inte lagt sig i ett endaste dugg i hur vi vill ha service vad vi ska/kommer att göra med huset. Ett tips är också att försöka se hemmet med nya ögon och hitta nya sätt att möblera och inreda :) lycka till med boendet!
OPROFESSIONELL | allmänt awesome

2015-08-05 @ 11:19:34
Postat av: Sanna - en svart ko ger också vit mjölk

Det är här det skulle finnas en bild på hur ett modernt utedass skall se ut, hihi ;)

2015-08-09 @ 23:06:17
URL: http://ensvartko.se
Postat av: Lotta

Tack för svaret! Känns bättre att få höra åsikter från någon som gjort liknande. Jag har bestämt mig för att flytta in i lägenheten och planerar nu hur jag ska få det att se helt annorlunda ut, bland annat ska jag måla om och byta rummens funktioner :)

2015-08-17 @ 20:40:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback