Har förvirrat mig själv


Vänner! Jag behöver er hjälp. Jag är en sån där person som älskar att använda emojis när jag skriver saker med min smarta telefon. Ibland känner jag att det vore hur härligt som helst allt bara kommunicera med hjälp av dessa genialiska bilder. 

"Ett liv i rebusar är ett härligt liv" - Gammalt emojiskt ordspråk

Synd att jag anser mig vara så pass vän av ordning och tillika språkpolis att jag förbjuder mig själv att gå så långt. Men så ofta jag bara kan pillar jag in en emoji och känner glädjen över dess totala genialitet bubbla. 

Nåväl. Jag har stött på ett problem över ett tecken som jag annars älskar att använda, nämligen det här:








Jag har länge sett det som två små trinda händer som sänder ut en bön/välsignelse över något.
Tillåt mig att ge exempel från min instagram.
 
Bildtext: Nobelpriset i kemi åt hen som uppfann vaniljkesella     <--- (illustrerar en tacksam bön) 

Men en dag fick jag plötsligt för mig att det var ett high five-tecken (!?) och kan nu inte bestämma mig för om jag såg rätt eller fel. Den förvirring jag på något vänster lyckats orsaka mig själv över detta obetydliga är inte nådig. Jag är inte mig själv längre. Stirrar ut i det blå och mumlar bekymmrat om livets stora frågor. Måste.Få.Veta.

Så nu startar jag omröstning här. Bön eller high five?
Hjälp mig, o allsvetande bloggläsare! <3
 

Kommentarer
Postat av: Emma

Bön!
Har alltid vart bön/tacksamhet/välsignelse osv, kommer alltid vara bön/tacksamhet/välsignelse.

2014-06-05 @ 21:47:15
URL: http://emmastavmark.blogg.se
Postat av: Lois

Bön!
Och mina verkar ha funkat för nu rasar det på med dina underbara inlägg igen. Har saknat!

2014-06-05 @ 22:07:16
URL: http://ohemul.blogg.se
Postat av: Jenny

I mina ögon är de händer som ber! :)

2014-06-05 @ 22:13:08
Postat av: Ida

EN BÖN.

2014-06-05 @ 22:18:36
URL: http://idaekw.se
Postat av: evelina

helt klart bön. men lite elakt att du delade med dig av denna fundering, för nu kan jag inte låta bli att se en skymt av en high five där jag med. ajajaj.

2014-06-05 @ 22:46:56
Postat av: elin

Har alltid också sett det som en tacksam bön, men nu när du säger det så kunde det vara en high five också. Men jag väljer att fortsätta tro att händerna ber, för vad är oddsen att två high five-ande människor har exakt samma färg på tröjan?

Eventuellt kan det ju vara just därför dom high five-ar också.("ah snygg tröja, HIGH FIVE")

Klurigt.

2014-06-05 @ 23:07:26
URL: http://elin.devote.se
Postat av: Matilda

Bön

2014-06-05 @ 23:16:11
Postat av: jenny

enligt www.emojipedia.org betyder symbolen "person with folded hands" vilket kanske inte hjälper sådär jättemycket, men det borde ju åtminstone luta mer åt bön-hållet än high 5 tycker jag. eller?? känner mest ba AAAHH alltså så himla svårt när där inte finns ett extremtydligt svar för en kan ju verkligen grubbla sönder.

2014-06-05 @ 23:19:50
Postat av: Malin

Helt klart bön! 😀👍👏

2014-06-05 @ 23:20:01
URL: http://malinsroom.wordpress.com
Postat av: sofia

Bön! Lätt!

2014-06-06 @ 00:03:05
Postat av: Jenny


I min värld är det:
✋= high five
🙏=bön
👋=heeeej!
👏=applåder
Men dettar ju min uppfattning om världen!

2014-06-06 @ 01:23:53
Postat av: Jonna

Haha, ÅH NEJ! Har alltid sett det som små Halleluja-moment-händer, men nu sitter jag här lika förvirrad som du. Highfive?! Alltså, ser så mycket fram emot en ordbok i emojispråk 🙏

2014-06-06 @ 06:58:42
Postat av: Jenny Nilsson

Tänkte high-five först, men ljuset runtikring gör det ju mer till en bön-gest! :)

2014-06-06 @ 07:55:41
URL: http://nilssonjenny.blogg.se/
Postat av: J

Definitivt bön! Det finns ju ett high ten-tecken, ett high five på det hade varit overkill. 🔨 (visualiserar tiden när hammaren fortfarande var en domarklubba).

2014-06-06 @ 09:37:19
Postat av: Josephine Foto

Bön!!
Men alltså, jag skrattade rakt ut när jag ser ovan att det finns något som heter emojipedia. Älskar det!

2014-06-06 @ 11:02:35
URL: http://fotografjosephine.blogg.se
Postat av: Matilda

BÖN för Guds skull (Höhö). Hörde också nån sa high five, men de går ja ba inte mä på!

2014-06-06 @ 12:53:10
URL: http://watildak.blogg.se
Postat av: Louise

Läste något om att om man väljer tal-hjälp på telefonen så beskrivs den emojin inte som en high five, utan snarare som en bön. Så jag litar på det!

2014-06-06 @ 14:41:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback