Den blomstertid nu kommer


Hoj hoj mina vänner! Sablar vad vi vältrat oss i försommarprakt det senaste. Blommsterkvastar, jordgubbstårtor och skolavslutningar har stått som spön i backen. Och igår kröntes det hela av en nationaldag med grill. Ja, det blir nästan parodiskt i all sin härlighet.

Vi är väl som folk är mest och firar inte nationaldagen ett endaste dugg. Har tex extremt dålig koll på varför 6:e juni är satt som nationaldagen. Har nått ytterst luddigt minne om att det kan ha nått att göra med nått papper som undertecknades av några viktigpettrar på typ 1800-telet (??). Hum, jag märker att jag mörligtvis befunnit mig på annan plats under just den SO-lektion som behandlade detta närmare. Sen är det också så att jag aldrig känt mig särskillt bekväm i hela nationalsångskulturen. Folkdräkt är inte min kopp med te.

 
Men nu har Iris, det lilla geniet, äntligen förklarat för mig på vad det är som ska firas. På förmiddagen igår sa hon med klar stämma: "Idag har Sverige födelsedag mamma. Vi måste plocka blommor och ha hatt!"
 
Och givetvis. Det är så genialiskt att det är löjligt. Ett födelsedagskalas för ett helt härligt land, klart en är med på det! Madickenkläderna på och ut bland lupinerna bums.

 
Sen har vi haft fler anledningar att fira friskt i familjen M. Den prima personen jag är gift med har nämligen avlagt vårdexamen och ingen är stoltare än jag. Det är så himla rätt person på rätt plats. För det är givetvis så att det aldrig är roligt att vara sjuk eller på annat sätt behöva hjälp, men med dig i närheten kommer det iallfall bli lite lättare.  Heja Jocke!



Och heja alla ni andra varma händer att hålla, alla nattvakare, sällskapshållare, trygghetsspridare och extra-ansträngingskrigare. Ni är alla så viktiga <3

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback