Treåringar i alla ära men...

...låt oss säga såhär. Hur underbara de än må vara med sina stora funderingar och djupa känslor, har deras språkfiness ännu inte helt slipats till perfektion. Jag syftar då på förmågan lägga fram saker utan att det låter helt... ja.. Jag har några exempel här.

1.
Treåring säger med stor inlevelse till sin förskollärare:
"Jag har blod på min vägg! Jättemycket. Och på dörren när jag försökte komma ut på natten och mamma inte hjälpte mig!"

Mamman stammar förskräckt fram en förklarning:
"He hehe he alltså vi är ingen skräckfilmsfamilj eller så... Iris började blöda näsblod på natten och dörren var stängd... och jag... var ju PÅVÄG och så. Ingen fara heh he ehh eh"

Förskollärare:
Nickar långsamt.

2.
Treåring säger med en skrämd blick åt sin lillebror (och ja, det är folk som hör):
"Ian slutra bråka. Annars kanske mamma låser in dig igen!" 

Mamman stammar förskräckt fram en förklarning:
Men Iris! Mehehehheheeh (svettas) Jag satte ju bara Ian i sängen en stund så han inte skulle få GLAS I FÖTTERNA när han vält ljuslyktan och det var GLAS ÖVERALLT PÅ GOLVET.

Folk som hör:
Nickar långsamt.

3.
Iris till sin farmor:
"ÅH MAT! Jag är SÅ HUNGRIG. Jag får ALDRIG någon mat hemma. Jag är JÄMT HUNGRIG. Tack farmor! Du är BÄST!

Mamman stammar förskräckt fram en förklarning:

"Men asså Iris. Du vill ju aldrig ha min mat. Det är ju det! Eller ja menar jag LAGAR ju mat varje dag men du ÄTER den ju inte. Så är det ju... mje heh eh e..."

Farmor:
Nickar långsamt.


 

Kommentarer
Postat av: J

Maken till att vara LÖMSK! B är hyfsat lugn än så länge, igår hade hon dock tydligen spontant sprungit fram till och sagt att hon älskar sin favortiförskollärare. Om hon någon gång spontant sagt att hon älskar mig? Nej.

Kärleken etc.

2013-10-09 @ 10:25:42
Postat av: Lisa

Hahaha, underbart! :)

2013-10-09 @ 10:48:59
URL: http://lisanow.blogg.se
Postat av: Josephine Foto

hahaha, ja nog får dem en att skratta ofta!

2013-10-09 @ 11:22:14
URL: http://fotografjosephine.blogg.se
Postat av: Malin -Änglamamma och gravid

Hahaha!! Jobbigt läge!

2013-10-09 @ 11:46:56
URL: http://josefinaelma.blogg.se
Postat av: Emma

Hahaha! Bästa jag läst idag!

2013-10-09 @ 13:38:20
URL: http://eemmaberntsson.blogg.se/
Postat av: Ida

Åh underbara unge!

Postat av: isa

hah söt-Iris!

2013-10-10 @ 00:32:21
Postat av: Kristin - Lilla vicke Vide och hans knäppa morsa

Hahahaha jag dör vad kul!

2013-10-10 @ 11:53:12
URL: http://kristinsandgren.blogg.se
Postat av: Maria, mamma till Leo och Max

Haha jisses så jag skrattar nu, hahahah tårarna sprutar åt alla håll!
Har själv en 3,5åring så vet precis hur du menar. Han har också kläckt ur sig en hel del saker som har fått folk(inkl förskollärare) att höja på ögonbrynet..

Tack för en underbar blogg!

Svar: Haha, kul att kunna glädja :)
OPROFESSIONELL | allmänt awsome

2013-10-13 @ 21:50:37
URL: http://www.marythemamster.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback