Någonting jätteviktigt.


Under min frågestund trillade en fråga in. En fråga så stor och viktig att den nu får ett eget inlägg.

Jenny skriver: 

"Är du med i donationsregistret? Om inte, varför? 

Jag är 19 år och lär inte leva länge till om jag inte får två nya organ. Din blogg gör väntan lite lättare med allt kul du skriver :) Men skulle tycka det var roligt att se vad du har för inställning till just organdonation! (och om inte annat tänker jag att du har många läsare så om du skriver om det kanske fler tänker till. Asfult av mig. Jag vet.) "


Hej Jenny, och tack för din jätteviktiga fråga!
Alltså, jag hade ju såklart velat skriva på direkten att: Ja det är jag! Synd att jag inte kunde det... Men NU kan jag, för nu har jag anmält mig! (och det kan ni som läser också göra superduperlätt --->HÄR<--- )

Grejen är den att jag har knallat runt med ett donationskort i plånkan i flera år och varskott mina anhöriga att om jag skulle kola - ta då allt som räddas kan på direkten! Men skrivit in mig i registret, det hade jag faktiskt inte. Men nu så.

Anledningarna till att jag ser det som en självklarhet är:

1. Vad ska jag med mina fungderande organ till om jag ändå ligger och är död? Då har jag väl cirka minst nytta av dem i hela världen, right?

2. Blir jag sjuk och i akut behov av låt oss säga ett nytt hjärta eller ett par fungerande njurar, vem är då jag att förneka någon annan i samma behov mina?

3. Men min främsta anledning: De här två.

 
För skulle min värsta mardröm bli sann och någon av dem sjuk, skulle jag verkligen önska att det fanns ett ledigt organ åt dem ifall det behövdes. Alltså, det hade varit min absolut högsta önskan i hela hela hela världen, och jag antar att det är alla föräldrars. Eller alla som nån gång haft någon som är sjuk i sin närhet, oavsett om det är ett barn, en förälder, en vän eller ett syskon. DÄRFÖR vill jag ge allt jag kan, för mina barn, och för andras. Dessutom - om du skriver in dig i donationsregistret slipper dina annhöriga göra valet åt dig i en svår stund. Det tror jag faktiskt att de kommer att uppskatta.

Kram






Kommentarer
Postat av: POOS

Jag tycker att det är en självklar grej att välja donera organ. Jag har också tagit upp detta viktiga ämne på min blogg ett flertal gånger eftersom att min mamma gick bort i sin diabetes/njursjukhet i december förra året. För att hon inte kunde få någon njure som passade.
Men när hon gick bort så donerade hon själv både lever och lungor till två vilt främmande människor.
Hon sa alltid att "kan jag ta emot så kan jag också ge. Om det finns något man kan ta från denna skröppliga kropp när jag går bort så varsågod."
Min fina änglamamma <3

2013-10-22 @ 16:38:43
URL: http://www.fames.se/POOS
Postat av: Josephine Foto

Så bra fråga att lyfta!
Jag ska anmäla mig på direkten!

2013-10-22 @ 20:14:33
URL: http://fotografjosephine.blogg.se
Postat av: Emma

Viktig fråga att ta upp. Jag anmälde mig till donationsregistret direkt jag hade läst färdigt!

2013-10-22 @ 20:36:52
URL: http://eemmaberntsson.blogg.se/
Postat av: Emma

Bra och viktigt ämnen. Bra av Jenny att ställa frågan och uppmärksamma detta. Nu är både jag och sambon också anmälda.

2013-10-22 @ 20:43:40
Postat av: Josefine

Nu har jag registrerat mig :)

2013-10-22 @ 20:55:04
URL: http://j0ssse.blogg.se
Postat av: Frida

Bra att lyfta det här för det är något många inte tänker på! Jag är med sedan flera år tillbaka! :-)

2013-10-22 @ 21:13:35
Postat av: s p i n d e l t j e j e n

Det är jätteviktigt - och framför allt är det viktigt att anmäla sina barn - för den dagen det händer dem något (OM det händer. Inte NÄR) kan man oftast inte ta så stora beslut <3
Kram!

2013-10-22 @ 22:11:05
URL: http://www.spindeltjejen.se
Postat av: Bella

Har också gått runt med kortet i plånboken och talat om för mina anhöriga att jag vill donera organ om jag dör. Men nu har jag anmält mig också, tack för tipset!

2013-10-22 @ 22:34:16
Postat av: Ida

Grymt!

Postat av: Sofia Ekström

Men alltså BRA GREJ ATT TA UPP PÅ EN BLOGG! Jag har kortet i min plånbok, men ska genast registrera mig. Jag pratade faktiskt med mina föräldrar om det här ganska nyligen, så jag vet var de står och de vet var jag står, viktigt. För som du säger, man vill inte behöva fatta beslutet åt någon annan.

Kram

2013-10-23 @ 14:24:16
URL: http://ekstromsofia.blogg.se
Postat av: Mami

Tack för länken Milla! Nu behöver du inte oroa dig över mina organ heller :)

2013-10-23 @ 14:59:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback