En viktig födelsedag


1997 fick jag en lillasyster istället för en sköldpadda. SOM jag grinade.
"Mä hähäää jag vill inte ha nått lillsyskon, jag har ju redan ett. Det är orättvist" hulkade jag besviket fram där i sängen efter det berättats om den kommande bebisen, och tyckte typ mest synd om mig själv i hela världen. Eller kanske med undantag från min redan befintliga lillasyster som ivrigt hoppade upp och ner samtidigt som hon klappade händerna av lycka. Henne var det än mer synd om, den lättlurade lilla lugg-ungen. "Vänta du bara tänkte jag", med tårarna droppnade från hakan, "vänta och se. Snart blir det inte så mycket klapp, mer böl. Att vara storssyster är ett hårt jobb" 

Men så föddes hon. En alldeles mjuk bebislillasyster med fjunigt hår snurpig mun kom in i mitt liv. Och samma eftermiddag som mamma ringt från BB satt jag på fritids och klippte ut bokstäver i turkost papper med taggsaxen. C...L...A...R...A som min nya lillasyster skulle heta. Jag minns att jag trodde det var så änglar hette eftersom det var det finaste namnet jag hört.

Clara kom att bli ett barn som kom att tyckta oliver var typ godast i hela världen, som struntade i att lära sig att cykla och att varje tillfällen hon inte fick stå i mitten och svänga på sin volangkjol var ett bortkastat sådant. Dessutom hade hon noll tålamod - precis som jag. Clara var ett pyre vars äggallergi gjorde att vi inte kunde ärta pankakor i mammas hem på typ 7 år (om de inte var full av grynig och tofu då) och vars temprament styrde familjen på tå runt henne. Från första stund ägde hon en pondus jag avundats.

Nu fyller hon 16. Idag. Sexton år. Hurra!
Herregud, när jag var 16 tyckte jag att jag var gammal nog att flytta hemifrån. Clara tycker jag däremot är så ung att hon fortfarande i min hjärna går i 4:an och precis tappat sina framtänder. Sanningen är att hon är betydligt äldre än vad jag var när jag var 16.

Allt är inte lätt i Claras liv. Jag har medvetet låtit bli att skriva om hennes sjukdom i ett år nu. Jag hoppas att du inte är ledsen för det Clara. Det beror inte på att den inte är viktig för mig. Tvärt om, den är FÖR viktig för mig. Det är därför, om du förstår, vilket jag vet att du gör eftersom du är en av de smartaste jag känner.


Idag kommer vi hem och firar dig. Firar sexton fantastiska år. Firar dig som vi önskar att få göra i minst 60 år till, då du är 76 och jag 85, med mellansyrran som räknar in på 83, alltså tre ascoola tanter. Men idag ska vi fira sexton. Jag hoppas på tårta.

Så många fina fantastiska år med dig som jag aldrig skulle byta mot något i hela världen (inte ens en sköldpadda).

Grattis hjärtat.
Jag hoppas så att din dag blir bra <3


 
 
 
 
 






Kommentarer
Postat av: Sanna - en svart ko ger också vit mjölk

Grattis fantastiska Clara! <3

2013-10-27 @ 14:26:55
URL: http://ensvartko.se
Postat av: Ida


Grattis Clara!

I övrigt:
Ett halvt twinpoäng:

I slutet av oktober år 1999 grät jag för att jag fick en kusin istället för en sköldpadda.

Alltså jag skulle åka och köpa en efter skolan, peppat hela dagen osv, men så fick min moster värkar. Min mamma som skulle vara stöd vid hennes förlossning åkte iväg och förlossningsstöttade och lämnade mig ensam och sköldpasslös.

Men sen fick jag en. Två dagar senare.

2013-10-27 @ 15:01:27
URL: http://idaekw.se
Postat av: Malin

Åh vilket mysigt inlägg! Hoppas mina stora tjejer känner samma om sina små småsyskon om typ 15 år :-)

2013-10-27 @ 16:14:50
URL: http://missparkas.blogspot.com
Postat av: jennie

Vilket fint inlägg, blir alldeles tårig. Grattis Clara!

2013-10-27 @ 19:25:02
Postat av: Tina

Grattis Clara!!

2013-10-27 @ 19:29:10
Postat av: Erika

Jag kommer heller aldrig glömma den dagen. Hur vi satt i sängen och dom fick två väldigt olika reaktioner från oss ;) Men det blev ju helt okej ändå i slutändan. Världens finaste lillasyster <3

2013-10-27 @ 21:00:17
Postat av: S.

Åh, jag blir också lite tårig..jättefint inlägg! Är själv yngst av 3 systrar, systerkärlek är speciellt <3

Grattis Clara, hoppas du har en bra födelsedag!

2013-10-27 @ 21:14:07
Postat av: Anonym

Gud vilket fint inlägg! Jag sitter och får blinka bort tårarna just nu. Hoppas att Claras dag blev fin <3 grattis i efterskott!

2013-10-28 @ 07:34:25
Postat av: Autopiloten

hjälp så fint skrivet, tänk om alla syskon hade den relationen som ni verkar ha!
och vad det än är för sjukdom hoppas jag den inte förstör allt för mycket!

grattis till henne!

2013-10-28 @ 08:37:43
URL: http://autopilot.blogg.se/
Postat av: J

<3

Jag grät (och blev ARG) när jag fick en lillebror eftersom jag hellre ville ha en lillasyster (och min mamma hade lovat att det var en lillasyster, utan köns-UL eller annan bakgrundskunskap, eh?). Obs att den lillasyster jag redan hade slog mig i princip varje dag och att den lillebror jag redan hade aldrig bråkade med mig så fråga mig inte vad jag skulle med en till syster till...

2013-10-28 @ 10:33:55
Postat av: Ellen

Grattis i efterskott till Clara! :)

Min lillasyster heter KLARA Matilda, den envisaste ungen i manna minne. Kommer ej ihåg när hon föddes fast jag var nästan 5 år. Mamma brukar säga att jag har förträngt detta traumatiska minne om att jag plötsligt inte var ensambarn längre ;)

Svar: Coolt! Jag som heter Matilda och min mellansyrra heter typ Ellen... Eller.. nu letar jag namnlikheter. Hon heter Erika. Men det är iallafall ett namn på E :)
OPROFESSIONELL | allmänt awsome

2013-10-28 @ 14:02:04
URL: http://elloen.blogg.se
Postat av: Josefine

Så fint skrivet till dig syster!
Grattis Clara!

2013-10-28 @ 14:48:58
URL: http://yohseefeen.blogspot.de/
Postat av: Josefine

Så fint skrivet till din syster*
:)

2013-10-28 @ 14:49:47
URL: http://yohseefeen.blogspot.de/
Postat av: spiderchick

Grattis Clara!! :-)

2013-10-28 @ 20:21:50
URL: http://spiderchick.nu
Postat av: Sofia

Alldeles nyförlöst, vaken efter ett nattamål till min lilla son ligger jag nu här och grinar. Hoppas på att mina pojkar kommer att älska varandra så. Tänker även på mina två systrar som är de finaste!

Himla fint skrivit..

Svar: Kram, tack och grattis till bebisen! <3
OPROFESSIONELL | allmänt awsome

2013-10-29 @ 05:53:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback