Äktenskapsfail



Här om veckan, när jag låg hemma i sviterna av en synnerligen grov PMSdrabbning, skickade jag ner min livskamrat till affären med uppdrag att köpa godis. Lite nervös av min stingslighet frågade han mig med vänlig röst, medan han knöt på sig snabba gympadojorna:

"Ja men... Vad vill du ha då?"


"VI ÄR JU TA MIG FAN GIFTA OCH DU VET INTE ENS VAD JAG VILL HA FÖR GODIS?! SKANDAL" brölade jag på ytterst otrevligt på PMS-vis från mitt soffhörn. "Jag vill ha GOTT GODIS, inte ditt äckliga med punchpraliner och annat bös. Köp allt du inte köper annars".

Men jag borde nog ha specificerat mig lite mer för detta är vad jag fick:
,

Ja ni ser ju... Vilken människa vid sina sinnens fulla bruk har någonsin ätit en godis som ser ut som en groda? Vem äter ens gelégodis? Och godis formade som stekta ägg? Asså kom igen... Men värst av allt - inte en chokladbit så mitt norra öga skådade! PMS-godiset numero uno. Ohotat på första menströstarplats. Inte ens en liten felplacerad Lys Melk som kanske kunnat klistra sig fast på godisskedens baksida hade åkt med.

Sån.Jävla.Fail.

Så vad säger ni? Bör vi skriva ett mensmanifest och spika upp på ett Luttriskt-vis dit vi kan hänvisa partners av motsatt kön. JA DET BORDE VI VERKLIGEN!

Punkt ett: Vilket godis bör en köpa till en menstruerande kvinna?
Jag säger choklad. Vad säger du?








Kommentarer
Postat av: Hanna

Choklad alla gånger! Har på ica maxi sett ett fack med chokladkakor mitt bland bindor och tamponger så att man inte ska glömma köpa choklad :)

2013-10-03 @ 13:50:47
Postat av: Carolina

Lakris! Och allt som är segt eller surt! =)

2013-10-03 @ 13:59:11
Postat av: Carolina

Och ekologiskt godis gör mig alltid glad - så det bör passa perfekt när man är PMSig! *Just satt i mig en hel påse ekologiska sura nappar från ICA och mår genast lite bättre!*

2013-10-03 @ 14:01:01
Postat av: POOS

Vad skönt att jag inte ens är gift men ändå så vet sambon precis vad jag behöver - choklad, sura bananer och lakrits.
Bästa ever <3

2013-10-03 @ 14:18:52
URL: http://www.fames.se/POOS
Postat av: Emelie

Fy fan vad pms är VIDRIGT. Man slits så jävla mycket mellan ångesten/blödigheten/nedstämdheten/aggressionerna som river inuti en och den lilla delen av rationalitet som finns kvar hos en, men som ligger djupt begraven i pmsets mörker. En regelbunden påfrestning för alla nära relationer. Det känns så jäkla orättvist att pmsen kommer och tar över ens kropp och psyke en gång per månad?!!
Mensmanifest behövs! Mörk choklad funkar bäst för mig.

Punkt 2. Humörsvängningar: Know that din fru/sambo/flickvän/mamma/syster/kompis inte riktigt är sig själv under pmsperioden och säkert dessutom är asledsen just för hon beter sig dåligt. Troligen pmsen som talar och agerar - hon har mest troligt inte för avsikt att vara dum/omöjlig!

2013-10-03 @ 14:48:22
Postat av: Kajsa

Haha garvar ihjäl mig! Vet precis hur den där stingsliga rösten låter då min sambo försöker göra rätt ;) Håller med dig och choklad, och soda pops!

2013-10-03 @ 14:58:14
Postat av: Malin

Chips, alla gånger!

2013-10-03 @ 15:12:27
URL: http://missparkas.blogspot.com
Postat av: Kristin - Lilla vicke Vide och hans knäppa morsa

Alltså hade sambon kommit hem med sånt äckelgodis till mig hade jag blivit djupt besviken och hade vi varit gifta hade jag skiljt mig på stört. Jag vet precis vilka äckliga godisar sambon gillar men han har nästan ingen som helst aning om vad jag gillar. Vad betyder det egentligen?
När det kommer till glass däremot vet han precis vad jag vill ha och det är väl därför vi på något mystiskt sätt fortfarande lever och frodas ihop höhö.

2013-10-03 @ 15:25:51
URL: http://kristinsandgren.blogg.se
Postat av: Anna

Choklad! Och massa saltlakrits :D

2013-10-03 @ 15:27:43
URL: http://facade.blogg.se
Postat av: Ida

Vad är du för en bortskämd människa?

Svar: Att skämta osv. :)
OPROFESSIONELL

2013-10-03 @ 16:27:17
Postat av: Emelie

Ida:
Hon ironiserar ju över sitt pms-humör på ett humoristiskt sätt.
Det är fan viktigt att prata om PMS för att öka förståelsen för hur det är att vara drabbad av det hos såväl män och kvinnor som har tur nog att slippa skiten. Fint av Mathilda att skoja om det på sin egen bekostnad.

Jag vet inte om du var seriös med din kommentar eller inte, om det var menat som ett skämt får jag väl be om ursäkt som inte såg din ironi i kommentaren.

puss och hej!
/mvh tjejen med starka känslor inför pms

2013-10-03 @ 16:46:03
Postat av: jeanett

karameller! polkagrisar, werters(?) kryptoniter
salt, sött, surt - de varar länge och man kan täppa igen sin pms-käft så det inte slinker ur dealbreaker-meningar

men choklad är ju ett extremt säkert och allmänt känt kort som funkar. alltid.

2013-10-03 @ 16:52:26
URL: http://autopilot.blogg.se
Postat av: Erika

Måste för det första säga att jag garvade så tårarna sprutade när jag läste...
Jag älskar sättet du skriver på!
Och jag håller med... Choklad alla gånger!
Helst ska de vara typ risbräck eller romerska bågar ;)

2013-10-03 @ 19:18:47
URL: http://biancasmamma.blogg.se/
Postat av: Ida 2

Ida, vad är du för humorlös människa?

2013-10-03 @ 20:33:24
Postat av: Emma

PMS ja. Alltså, jag kom hem från jobbet idag och började gråta pga att min pappa sa att jag inte fick öppna kylskåpet för att strömmen var avstängd just då. Fast först blev jag arg, sen började jag gråta för att pappa inte fattade att jag ville öppna kylskåpet just då och för att jag fick ångest över att ha blivit arg för en sån småsak... Ja, du fattar.

En jädra massa choklad med lakritsbitar i senare känner jag mig som vilken normal människa som helst.

2013-10-03 @ 20:46:19
URL: http://eemmaberntsson.blogg.se/
Postat av: M

Underbart inlägg! CHOOOOOOKLAD!

2013-10-03 @ 21:48:50
Postat av: Emelie

Choklad i mängder! (Detta funkar även alldeles utmärkt vid alla övriga godiskrävande tillfällen.)

2013-10-03 @ 23:23:28
URL: http://hoslillsyrran.blogg.se
Postat av: Erica

Min stackars make har gjort det där misstaget han med, jag blev så besviken att jag inte åt något godis (och det fick han höra hela kvällen) Nu går han inte utan att få en specificerad lista :-)
Godissug under pms är inte å leka med, och ja choklad är ett måste.

2013-10-04 @ 08:47:08
Postat av: Sofia Ekström

en sak jag tänkte på när jag lyssnade på er pod (lyssnade på alla avsnitt igår, jag älskar er) var det här med pms-mat, alltså denna hunger som drabbar mig. Jag äter nog på allvar dubbelt på mycket som jag annars gör, SEN godiset. gärna mat med grädde eller majo, och mycket snabba kolhydrater, och ost. Gud, jag kanske borde blogga om detta?

2013-10-04 @ 09:20:42
URL: http://ekstromsofia.blogg.se
Postat av: Sofia Ekström

vet inte om min första kommentar försvann, jag kan inte se den. Anyway. Jag gjorde det. Jag skrev ett inlägg om mens jag med. Fan, det är så jävla intressant. Hur har jag kunnat leva med något så intressant (ur alla jävla perspektiv) och bara vägrat tänka på det. Ändrig.

2013-10-04 @ 09:33:59
Postat av: Kylsystem

alltid toppen ... jag Älskar din superfint blogg :)

2013-10-05 @ 10:49:01
URL: http://www.lacksokning.com/kylsystem/
Postat av: Josefin

Den där godispåsen ser ut som godiset man fick i påskägget som liten av någon gammal släkting (70+)?? (förlåt.. hehe :))

Något som kan göra mig ÄNNU argare vid PMS är påklädning av .... MIG SJÄLV. Alltså man testar ALLA kläder i hela garderoben och INGET känns rätt. Då vill jag ALLTID att min sambo ska hjälpa mig välja kläder... och så blir jag SKITSUR för att han då SÅKLART ger förslag på FEL kläder, vad tror han liksom? DEN tröjan med DE byxorna? Gah, idiot ;-)

2013-10-07 @ 13:46:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback