Veggolunch? Jag har ett tips!


Du behöver:
1 kronärtskocka per skalle
salt
citron
smör


1. 
Skölj kronärtskockorna noga.
2. Bryt av skockornas stjälkar så följer "trådarna" också med. När du ändå är igång tar du bort de små bladen längst ner också, de är inge goda. 
3. Lägg skockorna i en stor kastrull och täck med vatten. 
4. Ploppa i en citronskiva (per skocka) och salt och låt koka tills balden släpper lite (cirka 30-40 minuter)
5. Ta upp dem och låt dem rinna av väl (upp och ner är ett tips).

Smält lite smör och ät sedan genom att doppa nederdelen av bladen i smöret.
Salt efter behag - som farbror Melker skulle sagt.

Urgott!


Kommentarer
Postat av: Ida

MÖMS! Kan också rekommendera att vispa ihop en lite vinägrette och doppa dem i gärna. Gärna med en klick av fransk dijon senap i. Nom Nom Nom!

Postat av: Syster

Jag vill tipsa om denna annons på Tradera:
http://www.tradera.com/h-m-trend-palsvast-vast-pals-skarp-ombloggad-slutsald-ny--auktion_163301_194381820

2013-11-08 @ 15:13:36
Postat av: Elli

Hm vet inte såå mkt om kronärtskockor men trådar som följer med? Min mamma kokar dom hela (kanske skär av en bit av stjälken) äter upp bladen tills trådarna kommer sen drar av trådarna så tror jag det är massa sådantdär ätbart där? Värt å utforska kanske! :)

2013-11-08 @ 20:33:26
Postat av: Jenifer

Superbra tips! Mat för 600-700 kronor per vecka för 2 vuxna och 1-2 barn. Ekologisk dessutom!

http://mejasmat.se/tips-och-trix/veckans-matsedel-eko-veckan/

2013-11-10 @ 23:15:20
URL: http://provoceramera.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback