Föräldraledig-a?


Vardagen har så smått rullat in efter jul och nyår. Skönt att gå tillbaka till normaltillstånd suckar vardagstama jag och myser in mig i januarimånaden som nyss påbörjats. Fast riktigt som vanligt är det inte. Sedan september har jag Iris och Ian huserat själva i småbarnsfortet. Jag har i stort sett varit ensam med vildingarna om dagarna i fyra månader nu, undantagsvis de 15 timmar Iris i veckan springer av sig på förskolan. Men nu har Jocke skrivit under och skickat in papprena angående några av de 60 dubbeldagar försäkringskassan bjussar oss föräldrar på. Han gick på föräldraledigheten igår och så 1, 2, 3, 4, 5 minus helg... plus en vecka till så 10 dar tar vi nu ut tillsmanans. Fram till den 21 när han börjar läsa. Det käns göttigt att ha honom hemma. Samtidigt som det känns lite ovant.


Synen på föräldraledighet är för oss den samma. Helst skulle vi dela 50-50, vilket vi nästan lyckades med när vi var hemma med Iris. När hon var 15 månader satte hon sin allra första, då ganska bebisknubbiga fot på förskolan och under de 15 månaderna hade vi pusslat, fixat och donat för att ta ut nästan exakt lika mycket tid hemma med henne. Lika likvärdiga vi är som partners och människor - lika likvärdiga och närvarande föräldrar har vi målsättningen att vara och ett bättre och mer jämställt år har vi nog aldrig haft. Men den här gången är allt lite annorlunda. Nu ska nämligen Jocke påbörja en 1,5 år lång utbildning och kan inte vara hemma på heltid med ian i samma utsträckning. Att han ska börja läsa, och han ska göra det nu, var och är ett självklart beslut för oss båda två. Och i och med det faktum att jag också läser, men till skillnad från Jocke kan göra det hemmifrån, var beslutet ännu enklare att fatta - den här gången kommer jag vara hemma mer med barnen, även om det strider lite mot mina principer. Sedan är ju studier något friare än arbete, så att Jocke ska hinna med att agera jämställd småbarnspappa är inget vi tvivlar på. Men ändå. Lite skavigt känns det.

Men underbart att få lite mer bebistid - det förnekar jag då rakt inte.

.






Kommentarer
Postat av: Anonym

Hejsan! Vad pluggar du just nu? :)

Svar: Hej! Jag pluggar Marknadsföring och relaterade kurser :)
OPROFESSIONELL

2013-01-08 @ 11:59:57
Postat av: Gabby

Jag håller med om två saker!
1. Att det är viktigt och dela.
2. Att det är mysigt med bebistid.

Så plus minus noll ;) Kram

(bra blogg du har föresten!)

Svar: Haha. Bra! :)
OPROFESSIONELL

2013-01-08 @ 13:49:04
Postat av: Sanna - en svart ko ger också vit mjölk

Vi har setts FÖR mycket nu att det är alldeles tom här. Jag saknar er hela tiden!!!

Puss bästa!

Svar: Och vi saknar er. Du kanske fick sniffa lite på Ian idag? :)
OPROFESSIONELL

2013-01-08 @ 14:23:02
URL: http://shesasaint.blogg.se
Postat av: Malin

Tror jag förstår hur du tänker och känner. Vi delade också lika. Tyckte det var viktigt av flera olika skäl. Fick en finfin bonus av försäkringskassan som tack för att vi båda var hemma med vårt barn. Men inte är det bara dagar i antal som avgör. Det är tanken och handlingen. Närvarandet.

Svar: Ja, vi fick ju också bra utdelning på bonusen (den man kan prata sig trött om). Den har de förövrigt gjort om nu till ett bättre system. Du har så rätt i det du skriver. Men samtidigt syns ju dagarna för staten, för kvinnors lönesituation osv. Men närvarandet är såklart prio ett! Kram!
OPROFESSIONELL

2013-01-08 @ 22:26:20
URL: http://lennonsroom.wordpress.com
Postat av: Malin

Mmmm, tala inte om lönesituationen. En hemma kvinna får sämre löneökning av just hemma anledningen men en man. Ja en man får en generell ökning för att han är hemma. Han ses inte som en plåga i arslet, nej han ses som ansvarstagande och duktig. Vet inte hur många "Hejja dig!" Martin fick för att han var hemma. Inte heller minns jag hur många negativa kommentarer jag fick för att jag jobbat sen Lennon föddes. Då arbetade jag 10% med genusfrågor i min skolkommun. Kommentarer som "Skandalöst!" och Dålig mamma" fick jag höra mer än en gång bakom ryggen... Men jag gjorde det som kändes rätt. Och jag ammade med lön. För det har man rätt till. Och har man mestadels ensamjobb så funkar det ju finfint! :)

Svar: Ja, jag blir så otroligt upprörd när jag diskuterar föräldraledighet med folk som hävdar att det är det mest naturliga att mamman är hemma med små barn. Hela smhället är skevt i den frågan. Tillexempel det där om att pappans 10 (nu 30 om man vill) benämns som "tillfällig föräldraledighet" typ som VAB. Eller att det bara krävs ett moderskapsintyg till FK, de vill inte ha reda på att min sambo/pojkvän/man ska bli pappa. Det är liksom inte relevant. Suck.
Har också mött både motstånd och höjda ögonbryn då jag på jobb och på univresitetet luftade att jag var mamma till en 4 månaders dotter. "Och då är pappa hemma då eller? Vad DUKTIGT av honom!" eller att jag skulle få dåligt samvete för att jag inte ville vara hemma varenda lite sekund med min bebis och överlät ansvar på den andra föräldern. Suck igen.
OPROFESSIONELL

2013-01-09 @ 20:15:25
URL: http://lennonsroom.com
Postat av: Robert

Många kvinnor hindrar pappor att vara hemma jämställt.

Svar: Hej Robert! Jag vet inte riktigt om jag kan hålla med dig om det du säger. Många kvinnor kanske FÖRSÖKER, men eftersom du som pappa ansvarar för din hälft av dagarna ligger beslutet hos dig om du skriver över dagar eller ej :)
OPROFESSIONELL

2013-01-23 @ 12:56:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback