Ett oprofessionellt svar om genus:



Jonna skrev:

"Apropå livet som mamma har jag en liten fråga som söker ett helt oprofessionellt svar. Jag delar helt ditt genustänk men undrar hur du bemöter personer som inte gör det, personer som är ens barndomsvän men som en inte träffat på flera år och som nu utbrister "hur vet ni vad ni ska köpa om ni inte vet könet?!". Hur behålla lugnet och diplomatin och ändå ge ett svar som inte får personen att tänka att en inte är en extremist? Tack som vanligt för härlig vardagsläsning!"

Först Jonna, tack för din braiga fråga!
Sen till svaret. Det är skitsvårt och samtidigt skitlätt. Jag hade nog valt att svara att "Joserru! Jag tänker köpa de saker jag tycker mitt barn ska ha och som jag tycker om. Vad hen har för kön är liksom ingen big deal för mig när det kommer till att välja babygrejer" och sen bara lugnt argumentera vidare, om det behövs, om att alla inte tycker att det är omöjligt att ikläda sin ev. son i rosa, eller att ett flickebarn möjligtvis också kan uppskatta en trampbil. 

Jag brukar faktiskt sällan ge mig in i diskutioner med folk som inte fattat att genus inte rör sig om en massa förbud i stil med klassikern: "vadå får din dotter får aldrig ha rosa och leka med dockor?" utan att det handlar om att erbjuda andra alternativ också. Att allt istället för hälften är legetimt liksom och att vi iom ett vidare perspektiv kommer börja bli mer individbemötta och förhoppningsvis också vidga de trånga könsnormerna. Jag struntar alltså i att diskutera med folk som inte är insatta i annat än missuppfattningar om att "vidriga HEN" och "genustjafset" ska göra en könlös massa av hela befolkningen (vilket trams!) eftersom jag tillslut tappar tålamodet och blir irriterad om jag hela tiden måste traggla från grunden och bara blir bemött med fördommar och ogrundade missuppfattningar.

Alltså, för att samanfatta svaret, bemöt klant-frågan så lätt som möjligt med din övertygelse. Le och var glad för att du har fattat grejen! Kram







Kommentarer
Postat av: Annie

Och du kan le och vara glad för att du är så himla klok! <3 kram

2013-04-13 @ 19:10:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback