Ett foto i timmen: 23/4 -13, tisdag.


Idag körde vi lite ett-foto-i-timmen här hemma, eller "efit" som kidsen säger, för sånt har man tydligen tid med när man är föräldraledig. Jeppjepp.


07.00: God morgon! Zzz. Vill ligga kvar. Går inte. "ÖPP MAMMA!"  Ååånääää...


08.00: Nåja. Kaffe intaget. Vi läser böcker. Massa böcker, ja typ hela hyllan.


09.00: Förskolelämning. 
Den skötte pappa. Ian passade på att smygleka på syrrans rum under tiden. Gött att slippa förmaningar som "Pilla inte på mina legosar Ijan".


10.00: Plaska och vaska.
Lill-knubb blev i baljan skinande ren. Doften av nybadad bebis är typ nummer ett på min godluktslista.


11.00: Röj. "
En blir trött av att bada" sa Ian förnumstigt och somnade tvärt. Jag passade på att plocka iordning på barnrummet så länge, i gott sällis av kopp två. 


12.00: Lunch.
Morötter/päron/ärtor - en vinnande kombo enligt hushållets minste medborgare.


13.00: Efterätt.
Samme lille medborgare tyckte det var en bra idé att gnaga på en gammal tändsticksask till efterätt. "Mmm svavel..."  Jag däremot tyckte det var en ganska dålig idé. Och antagligen BVC också. *googlar svavelförgiftning*


14.00: Förskolehämtning.
Lilla Ian-blomman i vagnen med blåstårar i ögonen.


15.00: Sandlådehäng.
Vi bakade kaninkakor i raka formationer.

.

16.00: Fortsatt sandlådehäng.
"Jag ska jobba med grävning när jag blir stor" 


17.00: Köksbestyr.
Mjöl överallt, utom i bunken. Jovars.


18.00: Sista-minuten-pysslet.
Klart en ska greja lite i muminklisterboken innan läggdags tycker Iris. Under tiden vrålade mamman "JÄVLAHDATAHÄLLVÄTTEEEEEE FUNKA RÅÅÅÅÅÅ" (fast inombords såklart, om nån från socialförvaltningen läser, men skitfrustrerande när datan vill leva ett pensionerat liv redan i medelåldern).


19.00: Godnatt! 
"Jag vill sova hos lillebjosan inatt" ASSÅ KOLLA HANDHÅLLET!!? *hjärtat brister* 


Och det var det. Nattinatti på er.



Kommentarer
Postat av: Lois/Ohemul

Ahmen hallå? Den där sista bilden? *fortsätter klump-i-halsen-fest*

Svar: JA VEEEEEEEET! *fulbölar*
OPROFESSIONELL

2013-04-23 @ 23:11:25
URL: http://ohemul.blogg.se
Postat av: Stina

Men hur sött?!?
Känner att jag måste akutproducera ett syskon till min 5-månaders.. tur att jag förhoppningsvis kommer över det infallet innan sambon kommer hem ikväll =)

Svar: Ja att ge sin lilla ett syskon är ju för härligt. Och jobbigt ;)
OPROFESSIONELL

2013-04-24 @ 09:21:51
Postat av: Malin -änglamamma

Vilken rolig ide att ta en bild i timmen! Kul kul! :D

Svar: Haha, instagramknep ;)
OPROFESSIONELL

2013-04-24 @ 09:50:43
URL: http://josefinaelma.blogg.se
Postat av: Diana Willman Göransson

Vilket underbart inlägg! Var får du alla ideer ifrån?:D
Tack för inblicken ^^

Svar: Tack bästa!
OPROFESSIONELL

2013-04-24 @ 11:11:11
URL: http://levelup.blogg.se/
Postat av: Andrea

Direkt när jag såg bilden på Ian i badet så tänkte jag utan att ha läst bildtexten "hon kommer nämna något om knubbighet". Helt oskyldigt javisst, men det säger ändå något.

Svar: Eh... nu förstår jag inte riktigt vart du vill komma? Att jag har ett ohälsosamt viktfokus jämtemot min son? Speak it out isf :)
OPROFESSIONELL

2013-04-24 @ 15:54:03
Postat av: Andrea

Jag menar bara att jag får känslan av att du måste bekräfta att han är knubbig när du skriver så, någon slags försvarsmekanism eller något inte vet jag. Jag menar inte att det är såhär jag ville bara påpeka detta för du kanske inte har tänkt på det själv.

Svar: Jag fattar inte grejen? Ser du knubbighet som något negativ? Det gör nämligen inte jag. Speciellt inte hos bebisar. Jag älskar min runda gosiga knubbiga bebis. Försvarsmekanism? För vad? Alltså det var faktiskt något av det mest knepiga någon någonsin sagt till mig...?
OPROFESSIONELL

2013-04-24 @ 16:13:29
Postat av: Andrea

Det är inte meningen att göra dig upprörd och det är inte heller menat som något påhopp. Och ja, jag kanske ser knubbighet som något negativt i grunden, men tycker såklart inte heller att det är fel att bebisar är knubbiga. Såklart förstår jag att du älskar din bebis, jag skulle aldrig antyda något annat. Det jag på ett civiliserat sätt däremot försöker antyda är att JAG reagerar på att du ofta använder ordet knubbig om din son, och för mig har det en negativ klang. Därför ville jag veta var du står, och det vet jag nu. Det är helt ett ord som används ofta för att det är positivt laddat för dig. Okej. Detta är en av nackdelarna med att diskutera saker via skrift, hade vi pratat face 2 face är jag säker på att du inte tagit illa upp. Det kanske är jag som har problem att uttrycka mig så att det ska förstås på det sätt jag vill.

Svar: Jag gillar att använda mig av målande, beskrivande ord då jag skriver. Ibland hittar jag på egna, bara för att ge ökad effekt. Att jag kallar Iris för fjunet och Ian lill-knubb osv är bara sätt för mig att uttrycka mig i text. Sålänge jag inte sårar någon personligen ser jag inget fel i det. Vilket jag utgår från att jag inte gör när jag kärleksfullt omnämner Ian i knubbiga ordalag som bebis :) Självklart skulle jag inte gå runt och kalla Ian för "knubbis" under hela hans uppväxt. Det förstår jag skulle kunna ha en negativ inverkan på honom pga av rådande normer osv. Jag levde i den villfarelsen att INGEN ser knubbiga bebisar som något negativt, det är därför jag så frekvent använder mig av ordet - för knubbig det är han. Rund och go och tung att bära runt på dagarna i ända. Att du upplever ordet knubbigt i negativ bemärkelse, även när det rör små bebisar, kan jag inte ansvara för och gillade heller inte att du antydde, efter personliga associationer, att det säger något negativt(?) om mig som mamma. . Det var det jag blev lite provocerad av, vilket jag nog hade blitt oavsett. Tjing.
OPROFESSIONELL

2013-04-24 @ 17:03:04
Postat av: andrea

Hade det ordet inneburit samma sak gör dig som för mig hade det antagligen betytt att jag tyckt något negativt om dig som mamma, men nu är fsllet inte sådant och som jag skrev förut så var ju poängen att jag ville veta just varför du använder det och fått förklaringen att det inte är negativt för dig. Normerna jag associerar till det ordet har helt enkelt rotat sig i mig av anledningar som jag nog inte heller kan ta ansvar för få de antagligen gjort det omedvetet, liksom de säkert också gjort hos dig. Jag är alltså inte ute på någon krigsstig utan försökte bara föra en konversation. Hur du sedan väljer att tolka det kan jag tyvärr inte ansvara för:-)

Svar: Jag är inte heller ute efter att på något sätt föra en hetsig diskussion här. Mer än att jag reagerade på meningen "Helt oskyldigt javisst, men det säger ändå något" som jag tyckte egentligen sa mer om dig än om mig och att det sedan antyddes helt ur luften att jag kände mig tvungen att "försvara" att mitt barn är tjockt. Vilket jag fann totalt befängt. Men nu har vi rett ut att vi ser på begreppet olika, så lugna puckar liksom :)
OPROFESSIONELL

2013-04-24 @ 18:37:58
Postat av: M

Underbart inlägg med underbara bilder!!

Svar: <3
OPROFESSIONELL

2013-04-24 @ 22:18:00
Postat av: Jaqueline

Haha, härligt inlägg! Den sista bilden fick mitt <3 att dansa polka i bröstet, så himla gulliga barn ni har!Jag älskar att barn visar sina känslor så tydligt(att de säger "Jag älskar dig" ofta eller att de som här håller händer), önskar att vuxna borde komma ur sina skal och göra det samma!

2013-04-27 @ 13:53:59
URL: http://openworldphoto.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback