Färger på natten.

Att vara gravid innebär, ja för oss med ett IQ över en underbehåvads, att man avstår från alkohol under tiden man bär barnet i magen. Inget mer med det. Gravid - ja då dricker du inte. Du avstår för barnet skull. Kan du inte det, tycker iallafall jag att du ska ta dig en funderare på om du är mogen nog att bli morsa överhuvudtaget.
Så, nog predikat om det moraliska i den frågan.

Men jag måste erkänna att ibland, inte ofta men ibland, blir jag sjuhelvetiskt sugen på ett glas av något innehållande alkohol (mer än de 2,28% jag tillåter mig i en lättöl eller cider på PET). Jag är inte en person som roas särskillt mycket av berusning. Alltså, jag gillar att vara salongs. Lite lättare att flyta runt och prata med folk, få känna sig rätt snygg och avspänd. Tat lite lungt med vin liksom, bli lagom påverkad. Men full, nä det gillar jag inte att vara.

Fast finns det något jag saknar är det just det där allra första glaset alkohol. Den där första välkylda ölen i högt glas med imma på, en sommarkväll när det luktar grill, som värmer hjärtat lite extra. Det där första glaset med rödvin som lägger sig som en lättare vikt i benen och man känner att nu jävlar... I sällskap med vänner, blir det förstås ännu bättre. Det är det glaset jag saknar. Det är det glaset jag ser fram emot varje gång alkohol finns med i bilden. Inte berusningen, inte fyllan, inte drogen. Bara njutningen i att tillåta sig själv. Makalöst.

Alex Schulman skrev så jävla fantastiskt om just det där första glaset i veckan. Texten fick mig att lite vemodigt och nostalgiskt inse att det var längesedan nu jag fick uppleva känslan at att ta ett första glas.
Den fick mig också att längta efter hösten. För i höst, då ska jag ta mig ett stort glas rödvin på balkongen, under ljussingor, insvept i en filt och bara njuta av att få vara vuxen igen.



då jag var både smal och rödhårig, och om jag får säga det själv, rätt snygg.




Kommentarer
Postat av: Andrea

Dock så har jag hört att det inte gör något om man, som gravid, tar ett glas vin någon gång. Du kan ju kolla med din läkare?

Inte för att jag tror att det skulle kännas okej för mig om det var jag som var gravid. Men kanske skulle du unna dig ett glas vin i sommar?

2012-05-08 @ 16:11:54
URL: http://andreagunnarssons.blogg.se/
Postat av: Emma lila

du är snygg!!!

2012-05-08 @ 17:18:10
URL: http://finest.se/lilaway
Postat av: oprofessionell

Till Andrea.

Jo, jag har också läst om undersökningar som visar på det. Och det är möjligt att det stämmer, att det inte skulle vara någon fara. Men för mig känns det inte ok ändå. Långt ifrån.



Jag vill ju njuta av det där glaset til fullo, inte ta ett alkoholbeslut som rör någon annan än mig. Och med ett barn i magen är man skyldig att tänka en extra gång på vad man gör för sig själv och vad man gör för sitt barn. Så för mig - Alkohol under graviditeten: Inte ok! Inte ens ett glas.

2012-05-08 @ 17:32:00
URL: http://forossoprofessionella.blogg.se/
Postat av: Johanna

GUUUUUUUD vad jag längtar efter en kall bärs i sommarsolen och med en Marlboro ligth i munnen.... Mmmmmmm....

2012-05-08 @ 21:09:45
URL: http://www.johannaboström.se
Postat av: Annie

MEN SHIT! vad snygg bild. Tänk, att snart ser du ut sådär igen :) mjauw!!!

2012-05-08 @ 21:49:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback