Sex on fire.



Just nu läser jag boken "Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2" igen.

Den tycker jag ALLA behöver läsa. Visst, den handlar om genus och barnuppfostran,
som idioter folk tycker är yada yada. Men det går vi inte in närmare på just nu.
Boken vänder sig till de som faktiskt tar första steget mot att förstå genus på ett lekmansplan.
Där jag själv befinner mig, och har inga faktiska planer på att utvecka mig till en fullfjädrad genusexpert.
Lite folkvett och insikt räcker gott för mig, men hit tycker jag alla ska våga sig på att ta sig. Bara för att växa som människor och förstå sig på världen och de olika förutsättningar vi skapar åt varandra.

Jag är själv inte av den uppfattningen att man helt ska sudda ut könen, likt rädda idioter genusmotståndare vill få gemene man att tro. Nej, jag vill bredda könen och göra plats för alla tänkbara personligheter. Och för att nå dit är jag öertygad om att vi måste rucka på de mossiga könsrollerna och försöka förstå oss på varför de ser ut som de gör. 

Läser man boken får man en insikt i hur tidigt vi börjar göra kvinnor och män av våra barn. Och varför det inte är så himla lyckat alla gånger. Man får insikt i hur "kvinnliga" egenskaper rankas lägre än "manliga" och varför samhället aldrig kommer att bli jämställt på rätt sätt om vi inte börjar få förståelse för hur barn påverkas av normerna redan som små barn och vi istället för hur vi gör nu, uppfostrar dem med bredare sinnen och mer kärlek istället för slentrianmässigt pojkar & flickor-tänk.

/något sånär påläst




Kommentarer
Postat av: Också Mamma

Det är en mycket bra bok!

2012-03-22 @ 14:25:36
Postat av: Anouk

word. Det e fan ett uppslagsverk den där. som jag gärna slår i då o då:)

2012-03-22 @ 14:28:11
URL: http://anouk.blogg.se/
Postat av: Pedagog

Superbra bok, som borde ingå som obligatoris kursliteratur i utbildningar till förskolepedagoger. Basickunskap varvat med bra tips!



Vor intressant att höra hur du ställer dig till omtalade "Hen"?

2012-03-22 @ 17:36:27
Postat av: Pi

Jättebra tips! Ska absolut kika upp den..

2012-03-22 @ 18:43:50
Postat av: Nina

Jag håller också med om att alla behöver läsa den. Köpte den för två år sedan när min son var 1,5. Den har liksom ändrat hela mitt sätt att se på barn som individer :) Mycket läsvärd!

2012-03-22 @ 21:02:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback