Sjung om studentens lyckliga dar.



Igår infann sig min absolut närmast lill-familj
(Mami & två småsystrar + Iris & Jag) i vackra Trollhättan för att fira lill-kusin som gått och fått sig vit mössa. Det var sol och leenden, stolta föräldrar och mysande mormors och farmors överallt. Skyltar och balonger, hög musik och klappande hjärtan. Det var tåg av vita mössor, alldeles för höga klackar, ciderburkar och ölflaskor, skrik och visselpipor, kameror och lyckotjut 740:s med bjorkris och BMWs med taklucka. Och så var det flak. Och fest. Och skön fylla.

Och mitt i allt det där glada och tjoiga stod jag, med den där känslan av, fy fan vad jag gläds åt alla här.
Ofta får man höra, i tider som denna, att folk är avundsjuka och längtar tillbaka till sin egen studenttid. Och med ofta menar jag verkligen OFTA. det är ca 5-6 pers oberoende av varandra, som varje år suckar "Åh, vad jag är avundsjuk. Åh vad jag vill ta studenten igen..." och säkert har jag gjort det själv. Kanske ett år efter min egen.
Men nu? Nä.Jag trivs bra med att titta på dem. Känna glädjen i luften och stoltheten, friheten och den berusande känslan av "livet ligger framför mig".

Jag fick, som jag alltid får när jag ser på studenter, en gråtklump i halsen och pirr i magen. Jag vill bara greppa tag i närmsta vitmössade avgångselev och bara skrika medan jag skakar denne:
- NU! Nu börjar det där livet som formar dig till den du är och kommer bli. FATTA! JIIHOO!

För det är så jag känner.
Den snart 19-åriga brud som på höga klackar, iförd vit klänning och långt korkskuruvat kolsvart hår, klev upp på ett flak, snurrig av champagne, solvärme och livsglädje för 5 år sedan, det är inte jag. Det var en person som knappt upplevt något av direkt värde. Därför var studenten så fruktansvärt stor. Det var ett hopp över okänd tröskel in i livet som blev mitt.

Att jag stod och tyckte med i "fy fan vad vi är bra" och kände glädjen i "sjung om studentens lyckliga dar" och kramades till "den bästa dagen" var en sak. Att börja fylla livet med värde själv var en helt annan.
Och det är vad jag gjort efter studenten.

Jag skaffade mig ett jobb jag älskade i två år.
Jag bröt upp gamla relationer som höll mig tillbaka.
Jag träffade kärleken, den riktiga, den där man tvekar på om den verkligen finns.
Jag skaffade ett eget boende där mina regler var lag.
Jag blev sambo, av ren jävla kärlek.
Jag festade som en galning och levde för dagen.
Jag blev gravid, av ren jävla kärlek.
Jag blev mamma.
Jag började studera något av värde, något jag vet att jag vill arbeta med i framtiden.

Och snart ska jag bli mamma igen.

Livet är inte en studentfest, ett flak, en dag.
Livet är allt som kommer efter.
Nu blev jag nästan rörd av mitt eget djup :')



/dalai lama jr.




Kommentarer
Postat av: Evelina

Åh! Så du har befunnit dig i Trollhättan. Man blir nästan lite pirrig i magen när man märker att man har stått i samma personhav som någon som man har som sin förebild. Attans att jag inte såg dig, då hade jag nog KANSKE vågat hälsa på dig.

Hoppas du hade en fin dag i alla fall!

2012-06-09 @ 14:12:27
URL: http://nilssonjohansson.blogg.se/
Postat av: Rebecka

fint inlägg <3

2012-06-11 @ 17:30:09
URL: http://rrebeckablomqvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback