Bumblebee.

Vi är inne i en så otroligt rolig period av Iris liv.

Glad, stursk och med öppna sinnen tar hon sig an sin värld och testar allt man kan tänka sig. Visst, det blir en hel del springa efter, hjärtat i halsgropen på föräldrarna och en rejäl dos tjat och gnat.

- NEJ Iris!
- KOM HIT Iris!
- Du FÅR INTE göra så Iris!
- SLUTA Iris!

Och man känner sig stundom som en riktig tråkig tjatmumrik. En sån där förälder man själv glodde på innan man skaffat egna och tyckte att "Men assååå herregud! Får ungen inte röra sig en milimeter utan tjafs elle!!??!!!??" Och jag försöker verkligen låta henne, så gott det nu går, sköta sig själv. Men tjata, det gör man för det mesta för Iris bästa, då klättra upp på köksbänken, breda ut armarna och dyka inte är en aktivitet att föredra. Även om den i tanken säkert känns både rolig och genomtänkt i Iris huvud.

Och så har vi språket.
Allt som ofta levererar Iris med kraft ur sig meningar uppemot 4-5-6 ord, med det inte sagt i perfekt ordföljd, men ändå. Och vi pöser av stolthet över ungens sätt att hantera sitt språk.
Vi bekräftar, rättar henne ofta inte, utan uppmanar till att bara fortsätta snacka, tjattra på och förklara sig och sina magnifika tankar för oss.

Ibland blir det självklart så härligt fel att man måste skratta högt, även om det kan anses aningen opedagogiskt att vika sig dubbel av skratt åt sin unges sätt att prata.
Men när Iris högt och tydligt deklarerar, inför åhörande massa inne på IcaMaxi, vid frysdisken, att:
 
- Mmm! PISSFINNAR Iris vill ha! Dettegott!,
Och krama en 30-pack fiskpinnar hårt, då är det liksom svårt att låta bli.



Och så slås jag så ofta av tanken just nu när jag ser den här lilla vakna och busiga nunan att:
Dig, dig kommer jag alltid älska gränslöst - vad du än tar dig för. Du har mig fullkomligt fast i kärlek.

HERREGUD - Vad har jag gett mig in på! Varför skaffade jag barn? Jag får kärleksångest. Älskar för mycket...



 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Alltså fortfarande så imponeras jag av ditt sätt att skriva, trots att jag nu borde vara van eftersom jag går in här minst 5ggr per dag. Av alla "vanliga" bloggar jag följer så är det så jäkla gött att klampa in här och för en gång stund kunna bli tillfredställd av läsningen!

Ser så fram emot att ses "live" med tjejerna. Iris får gärna lära Cornelia lite "pissfinne" snack då det än så länge bara sägs mamma och pappa från henne.

Förresten, för första gången så ser jag verkligen på bild vad lik Iris är dig, jag vet inte vad andra tycker, men lätt att man skulle kunna peka ut dig som hennes mamma i ett rum fult av folk,

Kram på er

Svar: Men Johanna! Du gör mig så glad :) Tack och åter tack!
Ja, vi får styra nått så snart som möjligt nu under sommaren. Iris lär lära ut ordentligt eftersom hon nästan tjatar hål i huvudet på en när man inte upprepar eller bekräftar att hon har rätt. Typ:
- Tjaktoj! Mamma Tjaktoj! Tjaktoj mamma tjaktoj! Tjaktojtjaktojtjaktortjaktojtjaktoj!!!!!
- Ja Iris, Traktor. Bra. ;)

Men mamma och pappa är inte illa att säga det heller. Rätt som det är snurrar det fart ordentligt :)
OPROFESSIONELL

2012-06-26 @ 23:03:02
URL: http://www.xn--johannabostrm-tmb.se
Postat av: Jossan-mamma till Malvabus och Signeliten

Nämen, precis vad jag skulle säga!!!! Tänkte att nu måste jag, läst här ett par veckor, berömma det underbara sättet att skriva på!!:-) man blir så glad över att läsa här, du har en så speciell stil-egen och liksom bara så personlig!! Fortsätt så:-)/svenskläraren

Svar: Tack så jättemycket, det värmer verkligen att höra!
OPROFESSIONELL

2012-06-28 @ 21:44:17
URL: http://josefinkans.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback