Lika barn avvika bäst.

MORRN' MORRN'.
Sovit gott? Det har inte jag. Jag drömmer mardrömmar. Hemska mardrömmar om död och lidande. Fyfan.

Nu sitter jag och läser kognitionsteori över en kopp.
För dåligt insatta: En typ av beteendevetenskap. Det är faktiskt jätteintressant, även om det inte låter så. Har precis avverkat ett stycke om människors uppfattningsförmåga av andra genom sig själva. I grund och botten om missförstånd och tolkningar.
Det är nyttigt att läsa om männskligt beteende. Det borde alla göra. En lärdom jag tagit de senaste veckorna är att det vi menar när vi säger eller skriver inte alltid är det som kommer fram till mottagaren.

Människan är av naturen lat och vi vill gärna ta den enkla vägen när vi ska förstå saker, som en text eller ett tal. Säg att 600 människor läser ett inlägg jag skriver. Då går inte min huvudsakliga mening ut 600 gånger. Jag får på min text 600 olika tolkningar beroende på vad ni upplevt tidigare, vilka ni är, vilken er inställning till mig är, vad era egna erfarenheter/kunskaper i ämnet är osv. Och som jag tidigare sa, människan är lat och tar gärna sin första tolkning sm sanning. Man försöker sällan förstå meningen med inlägget en längre stund utan bekräftar det man själv tänker och tycker. Säg att du tycker att jag är en idiot, då letar du i texten för att hitta punkter där det bekräftast - hon är en idiot. Som flygrädda letar efter faror med att sätta sig i ett flygplan. Låt oss säga ogillar jag någon ogillar jag ju sällan allt den personen tar sig för, men jag letar efter saker att ogilla och hittar dem alltid.

När jag skriver ett inlägg där jag vill få fram något väsentligt brukar jag sitta ett tag och kolla igenom texten och möjligheterna till stora feltolkningar. Jag försöker minimera riskerna för att jag ska tolkas helt åt helvete fel, men att nolla den är ju självklart omöjligt. 

Min mening här är enkel, svår att missförstå: Jag förstår att inte alla kan gilla mig, gilla det jag skriver eller tycka att jag är en bra person. Men man kan iallafall försöka slå sig ur sitt lata mönster. Livet blir lite roligare om man varje dag kan utmana sig själv genom att tänka efter lite och inte alltid utgå från sig själv och sin första intinkt. Ta inte saker allt för personligt och leta inte efter fel. För fel kommer du hitta i all evighet, men leva gör du bara en gång.








Kommentarer
Postat av: Rebecka

Vad klok du är och jag får massa insikt av att läsa här.



Tyvärr kommer folk alltid att hata och klanka ner det är tråkigt. Ha en bra dag!

2012-01-30 @ 11:29:15
URL: http://rrebeckablomqvist.blogg.se/
Postat av: enrandiganka

Jag följer dig på BLV, du är alltid en av dagens bästa uppdateringar! Men du borde uppdatera lite mer för att folk ska lägga märke till dig "på riktigt"



Något lam pepp men: Keep up the good work!

2012-01-30 @ 12:02:12
Postat av: Anonym

Härlig bild! ...och texten är oxå jättebra! :)

2012-01-30 @ 12:04:45
Postat av: Mami

Kul att du körde in en mås! Jag har lånat en bok av Joachim som hette måsen, kul och läsvärd med tanke på värderingar och självkännedom!

2012-01-30 @ 15:32:38
Postat av: Anonym

Jag älskar dina insiktsfulla inlägg! ibland kan jag tycka att du tramsar, typ genus, men det här är bra!



2012-01-31 @ 13:21:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback