Om pepparkakor och när antirasismen går i baklås.


Ketchupmamman sätter skickligt fingret på ett problem med hela pepparkaksdebatten.

Hemskt och löjligt och bajsnödigt att Mio inte fick vara pepparkaka och många upprörda röster höjdes, med all rätt. Jag själv suckade högt, tog mig för pannan och mummlade nått om idioter. För självklart ska de ungar som vill få klä ut sig och sjunga "pepparkaksvisan" och äta pepparkakor på lucia utan att för den sakens skull misstolkas och jagas och analyseras rätt in i rasistträsket. Eftersom jag inte tror att en enda mörkhyad människa tar illa vid sig av just pepparkakor.

MEN, att många av de upprörda rösterna fortsätter sitt "nu har det gått för långt" med att börja hävda sin rätt till det ena och det andra och hävda att vi måste vara mindre antirasistiska i Sverige blir ju total motsatt effekt. Klart att vi ALLTID ska vara vaksamma mot rasism.Klart att vi ALLTID ska vara antirasistiska och leta efter dolda orättvisor. Självklart. men det måste ju finnas en orättvis, vi kan inte skapa den själva i vår vilja att vara antirasistiska, för det blir ju både dumt och faktiskt i sin tur just rasistiskt. För tyvärr får ju beslut som dessa konsekvensen att de spelar dregglande och, i dessa tider, väldigt upprättskåta SD-anhängare rakt i händerna.

"HAHA nu får vi inte ens ÄTA PEPPARKAKOR PÅ JUL"
hör man dem skria. "VAD VAR DET VI SA!?!?!?!? Snart får vi inte fira JUUUUUUUL längre! Ni skulle lyssnat på oss! bjäbbjäbbjäb..."  

Usch.
Dubbelusch.
Trippeljävlamegausch.

Med detta vill jag egentligen bara säg attt SJÄLVKLART ska Iris ska vara pepparkaka efter eget önskemål på torsdag
. Med glitter i håret och tärnljus och tomtestrumpbyxor. Så blir det lätt när man tar med en tvååring till en affär där hen själv får välja utstyrsel - blandat!

Och jag hoppas att hon helt utan rasistiska undertoner ska stämma upp i "Vi komma vi komma från pepparkakeland" (som så vitt jag förstått handlar om ett FANTASILAND där man förutom att vara sjungande bakverk också har korinter till ögon, hattarna på sne' och diggar att gå armkrok på vägen - och inte om ett afrikanskt(?) land där alla har mörk hudfärg).



Världens bästa pepparkaka.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Läste Karins inlägg och tyckte det var jättebra och nu läste jag ditt och tyckte attd et var minst lika bra! Jag håller med om att det blir dumt när folk börjar säga att vi måste sluta tänka på rasismen såhär mycket. Det föder ju i sin tur en tillbakagång i vårt tänk. Men det här med hela pepparkaksdebatten är ju aslöjligt och pinsamt! KRAM

2012-12-10 @ 16:03:40
Postat av: Julia

Hej! Alltså jag måste bara säga hur grymt bra detta inlägget var och att du är så himla bra som skriver om det du TYCKER. Jag är 14 år och håller på att skriva en debattartikel i skolan som heter "Antirasismen har gått för långt". Jag har letat och letat men inte hittat någon som håller med mig om detta. Men nu, så har du skrivet ett helt inlägg om just detta som jag behöver ha med och undrar nu: Har du några andra grejer om just detta som jag skulle kunna få ha med min debattartikel om antirasism? :) Tacksam för svar.

//Julia

2014-10-15 @ 10:19:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback