En apa som liknar dig.

VEM ÄR SVENSK NOG FÖR SD?
Det undrar frilansskribenten Anna Ekström i Sydsvenskan, och så även jag.

Här om veckan lanserade SD sitt nya principprogram där det blir mer tydligt vad de står för och vad de arbetar emot. 
De talar om den "Öppna Svenskheten", det vill säga egenskaper som gör en människa till Svensk.
(SVENSK: är arbetsam och pålitlig, brusar inte upp i onödan, håller jämförelsevis rent omkring sig och är konfliktobenägen och har en föga utvecklad stamkultur).

Enligt SDs senaste principrogram står det klart för mig att jag inte är "SVENSK", trots mitt svenska medborgarskap. Jag är inte en del av "NATIONEN", trots min helsvenska födsel av mina svenska föräldrar. Jag delar inte den "SVENSKHET" som partiet vurmar för och i principen, om SD skulle få makten i Sverige, skulle mitt medborgarskap kunna sägas upp. Det skulle förstås innebära lite ruck i den Svenska lagordningen, men är enligt SDs presstalesman något de funderar över.

Och jag ryser.
Jag ryser när ordet SVENSKHET kryper över mig. Att någon sitter och värderar vad som är SVENSKT och vad som INTE ÄR SVENSKT. Vem som får vara med och vem som kastas ut. Vem som är okej och vem som inte är det.

Jag blir så förbannat jävla ledsen och illa berörd!
Jag undrar så vad som ligger bakom viljan att formgjuta alla människor, att sudda ut individen och allt som gör oss till dem vi är för att skapa ett land av SVENSKAR. Varför är man så rädd? Och vad är det man är rädd för?

Jag tycker det är:

Upprörande.
Illavarslande.
Obehagligt.
Och framför allt: Äckligt.


Kommentarer
Postat av: hata SD

klappklappklappklapp

2011-10-31 @ 08:37:14
Postat av: A.L

Hoppas du får en bra dag! :)kram

2011-10-31 @ 13:29:00
URL: http://stockholmtomarbella.blogg.se/
Postat av: Stellan Bojerud

Ja, hata SD. Det känns kanske bättre då. När ni hatat mig för en intervju jag aldrig deltagit i (jag svarade på en privat blogg) och en artikel där mina ord blandas för att få annan innebörd (och jag kan inte gå i genmäle då kommentatorsfunktionen stängts och läsarombudsmannen inte svarar på mail, så är min hustru nästa som ni bör hata.



Hon är från Laos, men är utbildad i Thailand, Schweiz och Sverige. Hon har varit suppleant i kommunfullmäktige (SD) och är nu kommunrevisor (SD)i Sundbyberg. Suppleanten i SD Staffan (SD) är från Serbien och lämpar sig likaså för en hatstund.



Rörande våra medlemmar och aktiva sympatisörer (d v s de som kommer på våra möten men inte vågar vara medlemmar p g a rädsla att förlora jobbet eller bli misshandlad o s v) är A från Danmark. Det finns två JP, en estländare och en fransman. R är rumän. L är thailändska. S och I är ungrare. H är tysk. M är österrikare men egentligen italienare. S är från Syrien. 40% av våra förtroendevalda och lokala medlemmar är själva invandrare.



På riksplanet har riksdagsledamoten Richard Jomshof finsk bakgrund, Lars Isovaara tillhör minoritetsgruppen tornedalsfinnar och biträdande kanslichefen Danien Assai är från Iran.



SD:s inställning är enkel. Envar som vill vara svensk och uppfattar sig som svensk är svensk såvitt denne lever enligt svenska lagar och accepterar svenska sedvänjor såsom att män kan handhälsa även på kvinnor, att kvinnor har rätt till högre utbildning och lönearbete utanför hemmet samt ärver och vittnar i likhet med en man - d v s inte blott hälften.



Anna Ekström har skrivit av sig sina fantasier.



Men allt jag skriver är ju meningslöst och blott bortkastad tid. För Ni vet ju redan sedan tidigare hur SD är och mellan den förträffliga fördomen och verkligheten går det ju alltid att dra ner ett ignoransens draperi.



Bästa hälsningar

Stellan Bojerud

2011-10-31 @ 19:17:42
Postat av: Neliz * BF i Mars

Ja visst är det, känns ur-mysigt! Har ju aldrig varit med om detta tidigare så det gör ju det bara mer spännande tror jag, och ALLT nytt är ju mysigt hittills.

Blir det ingen mer liten knodd då? :)

2011-10-31 @ 21:29:03
URL: http://littlemisswitty.com
Postat av: Terése

Väl skrivet.



... och lyssna inte till dumma offerkommentarer från SD:are. Så länge de har islamofobin och allmän xenofobi gemensamt så skiter de i etniskt ursprung. Detta gör dem inte bättre i någons ögon, eller iaf inte mina. Men det visste du nog redan.



/ Inte heller svensk nog

2011-11-01 @ 09:43:33
URL: http://bouvierbaby.blogg.se/
Postat av: oprofessionell svarar: Stellan Bojerud.

Stellan.

Ta det inte personligt, men jag skiter fullkomligt i, i vilket land din fru är född, vart era medlemmar är födda och hur många som enligt dig är invandrare inom partiet. Det är era unkna åsikter om människovärde och jämlikhet jag ställer mig emot.



Och det faktum att ni maskerar era egentliga åsikter bakom skickliga formuleringar för att värva röster och öka er acceptans, blir så extremt tydligt när journalister som Anna Ekström granskar er. I vilka forum det görs har väl mindre betydelse?



Jag är inte ignorant, jag är ytterst medveten om vad jag tycker om ert parti, era åsikter och era väljare.



/oprofessionell

2011-11-01 @ 16:19:00
Postat av: Jo!!!

så klok och så genomtänkt verkar du!! du är en jättebra bloggare!!! En av mina absoluta favoriter!!! fortsätt så! :D

2011-11-01 @ 22:15:36
Postat av: Lisa

Jag hoppas verkligen att J delar dina åsikter nu för tiden. Minns en hetsig diskussion i er soffa dagen innan senaste valet där han lobbade för sd och jag blev tvärsur.



Sedan är det pinsamt att resterande partier inte vågar ta diskussionen med sd, utan gör allt för att komma undan. Utan diskussion, ingen fight.

2011-11-12 @ 17:15:45
Postat av: oprofessionell

Lisa.

J gillar ju att provocera fram en diskussion, ibland på ett upprörande sätt helt klart. Ärligt tror jag inte han menade ens en tredjedel av det han påstod sig tycka var bra med SD.



Att han delar min åsikt om att SD kan ta sig i röven, det gör han. Annars hade vi absolut inte kunnat vara tillsammans! Jag respekterar inte rasister och jag älskar Js goda hjärta och mycket fina värderingar i allmänhet :)

2011-11-16 @ 20:17:00
URL: http://forossoprofessionella.blogg.se/
Postat av: SDmotståndare

VILKET FANTASTISKT INLÄGG!

2011-11-23 @ 15:20:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback