Vacker.



TJABA TJABA

Här sitter jag.
Nyduschad. Varm. Kaffedrucken. Mysstrumpbeklädd. Precis-sövt-barn-nöjd.

När jag först tog den här bilden ryggade jag tillbaka lite.
HUUU! Vad ful jag är! ryyyys, flög det genom mitt huvud.
Färgad av hetsen att alltid, jämt jämt jämt se hundratjugotusen procent bra ut, tyckte jag att jag var ful just nu. Och sen ställde jag mig frågan om varför jag bryr mig om det?

Varför reagerar jag negativt på mitt eget ansikte? Varför reagerar jag alls?
Jag är ta mig fan precis utkliven ur duschen och dessutom, med undantag av lill-fjunet (som sover), ensam hemma.

Det är så himla sorgligt att man hetsar sig själv, och andra till en tävling i snygghet. HELA TIDEN denna stress över sig själv. Över andra.

Jag är för blek.
Jag är för tjock.
Jag är för finnig.
Jag har ful näsa.
Jag har gula tänder.
Jag har för smala ben.
Jag har glömt att raka mig under armarna.


Varför spelar det någon roll? Varför kan man inte bara vara, bara slappna av?

Pressen som ligger på oss, tjejer framför allt, att vara snygga, tilldragande, åtråvärda är sjuklig.
Jag bävar för att Iris ska växa upp i samhället som det är just nu. Ett samhälle där unga kvinnor först och främst bedöms efter sitt utseende. Sin förmåga att attrahera män och göra kvinnor avundsjuka. Det är idealet, att alla ska vilja ha och va dig.

Det är därför vi sminkar oss i timmar.
Därför vi lyfter och drar.
Sprutar in botox och restilan.
Drar in magen.
Och ändå oroligt speglar oss i skyltfönster och fickspeglar.
Duger jag? Ser jag mitt allra allra allra bästa ut?

Tråkigt att det ska behöva vara så.

Nu lovar jag mig själv att jag ska bli bättre på att nöja mig med mitt naturliga utseende.
Vad ska du jobba på?





Kommentarer
Postat av: Någon ful

lätt för dig att säga.... du är ju vacker året om varje dag.

2011-10-27 @ 21:42:27
Postat av: Anna-nym

BRA SAGT!

2011-10-27 @ 21:46:46
Postat av: Annan mamma

Din energi verkar så härlig :) Din blogg kan verka lite deppig men du verkar ändå glad! Bra skrivet förresten. Vi måste nog tänka oss för en extra gång allihopa. Varför ska det vara så himlans viktigt hur vi ser ut?



Kra-am!

2011-10-27 @ 21:57:53
URL: http://mammafinalilla.blogg.se/
Postat av: Hampa

du är både vettig och vacker

2011-10-27 @ 22:41:20
Postat av: BIG fan!

DU ÄR SÅ BRAAAAAA!!!!!!!!111!!!

2011-11-21 @ 10:24:07
URL: http://emmilemmipemmi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback