Ett snedsteg bort.

Så fort du får egna barn blir du så extremt mycket mer uppmärksam på andra barn. Det är barn överallt. LIkt när du blir gravid och plötsligt går alla med mage eller barnvagn. Bara sådär! Innan la man aldrig märket till dem, men plötsligt var de överallt. 

Nu när man misstänker att en fyraårig kille får Ljungby mördats av ett annat barn känns allt bara hopplöst. I takt Iris blir större kommer man i kontakt med barn på lekplatser, i barngrupper och på stan. Dessutom har jag hoppat in som vikarie på skola och även jobbat i dagismiljö.

Ser man till dessa möten med barn är jag inte förvånad. Missförstå mig inte, barn är inte elaka eller farligt på det sätt att de önska ihjäl anda barn. Men miljön är så upptriggad, så våldsam. Barn, och då speciellt små pojkar, springer och slåss. Leker krig. Tacklas, knuffas knäas i luften, drar och sliter. Skriker högt och jagar varandra över stenar och bänkar. "Pojklek" myser mammor och fröknar. VANSINNE! vill jag bara skrika. Varför tillåts våldsamma lekar och förmildras med "pojkar är alltid pojkar". Varför ingriper ingen? Varför är det okej att "döda" och slå varandra? Jag är lamslagen. Oförmögen att stå emot detta.

Visst, när jag var liten var lekar också våldsamma och visst lekte vi krig. Visst lekte vi "tjejerna mot killarna" och jagade varandra. Men jag minns inga knytnävar. Inga illvilliga knän mot magar och ryggar. Inget "jag ska döda dig!".
Något verkar ha hänt de senaste 10 åren, och folk verkar ha missat det.
Bara när någon dör reagerar vi på riktigt. Bara då ett barn ligger livlöst och ensamt vid en lekplats förstår vi. Då trycks svarta rubriker om barnamord och om möjligheterna att ett annat barn är gärningsmannen målas upp av skickliga journalister. Föräldrar sätter kaffet i vrångstrupen. Barn som mördar barn. Omöjligt.

Men det sker i leken varje dag. På lekplatser, skolgårdar, i trädgårdar och när leken blir verklighet finns ingen där.
Varför var barnen lämnade utan tillsyn? Varför ingrep ingen? Varför såg ingen singnalerna tidigare? Varför får fyraåringar se på våldsam TV och tillåtas leka mördarmaskiner? Varför tycker vuxna inte att det är fel?

Samhället är så jävla rubbat.





Kommentarer
Postat av: Anonym

klokt skrivet. samhället är upp och ner

2011-10-22 @ 09:57:28
Postat av: läser aftonbl.

tänkvärt

2011-10-23 @ 11:08:29
URL: http://aftonbladet.se
Postat av: Jennicka

Fin, blogg du har :) tycker detta var väldigt bra skrivet, samhället börjar gå för långt.. Sköt om dig och din familj..

2011-10-23 @ 14:55:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback