Resten av ditt liv.



Idag tänkte jag snabbt behandla ett ämne jag brottas med dagligen.

Barnuppfostran, detta för evigt stötta och blötta ämne som kan engagera i princip vem som helst.
Många sliter sitt hår och upprörs över andra föräldrars tillvägagångsätt. Jag är likadan försöker bita mig i läppen, inte dömma. Men ibland är det svårt.

- Jag tycker både mamma och pappa ska ta ut så mycket föräldraledigt som möjligt. Vi delade hälften hälften.
- Jag tycker man ska jobba mot könsrollerna, tänka i genusbanor och fundera över signalerna vi tidigt sänder till våra barn. Vi försöker varje dag.
- Jag tycker det är viktigt med ensamtid, tid för oss att ta hand om varandra och att Iris klarar sig utan oss en natt. Vi lät henne sova borta första gången som 4 månaders.

Vi tänker hyfsat genus hemma. Iris har kläder på sig, inte "flickkläder". Hon har en docka, en bradbil, en fotboll. Leksakar för barn och inte för flickor. Jag skulle aldrig få för mig att köpa något "flickigt" åt henne just för att hon är flicka. Det enda som spelar roll är att hon leker med saker hon genuint tycker om och roas av.

Vi har valt att försöka välja så lite som möjligt åt Iris. Hon har få nej.
Våld är det vi tar absolut hårdast på. Inga slag får hon utdela. Inga avsiktligt hårda grepp. Inte luggas och puttas. 
Och allt som har med vapen och krig att göra kommer hon aldrig få leka i vår närvaro. Kasta snöboll - jovisst, under kontrolerade former. Men inga pistoler, inga vapen. Inget "döda". Nu är hon liten än, men det smyger nedåt i åldrarna och jag ser barn i vagn med leksakspistoler i händerna. För jävla sorgligt.
Jag ska i den mån jag kan hålla henne ifrån glorifiering av våld och den acceptans av våldsamheter som råder idag. Hon ska aldrig få känna att det är OK att slåss, att folk skjuter och dödar. Krig ska vara just så hemskt som det är, inget man leker mellan frukost och lunch.

Jag försöker så hårt att vara en bra och rättvis förälder, men det finns mycket jag har dåligt samvete över. Mycket jag vet kunde vara bättre,
som:
- Att hon har få fasta rutiner.
- Att jag inte lägger mer tid på hennes mat.
- Att jag tycker det är skönt att sätta på Pingu åt henne och sitta vid datorn en timma.
- Att jag inte har tålamod att sitta och leka med henne i en timme i hennes rum varje dag.

Det är jävligt svårt att vara förälder.
Man ska hinna med. Man ska tänka efter. Man ska handla. Man ska ansvara för. Man ska skydda.

Och så ska man mitt i allt detta hinna vara en egen människa med fel och brister.


Kommentarer
Postat av: Också Mamma

I mina ögon verkar du vara en supermamma!! Fortsätt som du gör så lär din dotter bli en helt underbar person!!!

2011-11-22 @ 11:07:47
Postat av: Anouk- mamma & livsfilosof

SKITBRA: Spinner vidare på detta i ett eget inlägg. Hoppas det är ok att jag länkar?:)

2011-11-22 @ 13:34:15
URL: http://anouk.blogg.se/
Postat av: Anki

Du verkar vara en fantastisk mamma! Jag blir lite avundsjuk på din dotters fördelar, fördelar jag själv önskar jag haft som barn.

2011-11-22 @ 15:47:20
Postat av: icke-genus!

NÄÄÄ vad jag blir irriterad!!! varför i allsindar tänker du genus? Personligen tycker inte att någon tjänar på det där att sudda ut pojkar och flickor?! De gör ju barnen förvirrade! En pojke är en pojke en flicka är en flicka så är det med det! TRAMS!!!

2011-11-23 @ 14:48:35
Postat av: ---

Va fan icke-genus. Trams??????? En pojke är en pojke en flicka är en flicka? Vad tänker du med då? Tycker då att en pojke alltid skall ha bollar blå kläder osv, en flicka dockor och rosa färg. Om så är fallet så tycker jag att det du skriver är TRAMS!!!!

Fortsätt att vara irreterad du, för du tycker väl på att poliser och brandsoldater skall vara män också, för så som du tänker så var det så man kallade brandmän för i den tiden du hänvisar till.

2011-11-23 @ 20:46:41
Postat av: Oprofessionell svarar: icke-genus!

Huumm. Varför skulle man inte tänka genus?

Jo, kanske för att bibehålla gamla vanföreställningar om att en kvinna är på ett visst sätt och en man på det motsatta.

Man kanske inte ska tänka genus om man applåderar ojämställdhet.

När man håller med om att kvinnor är det lägre stående könet.

När man är inskränkt och oupplyst. Det är då man förespråkar icke-genus, precis som du.



Pojkar och flickor är barn och människor, inte kön.

2011-11-23 @ 22:12:58
URL: http://forossoprofessionella.blogg.se/
Postat av: Anonym

fortsätt så!

2011-11-25 @ 05:31:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback