Go your own way.



God kväll, sena tiders barn.

Ikväll är jag ensam hemma vilket ger tid för skrivande och eftertänksamhet.
Tänkte att jag skulle skriva lite om mig själv.
Sugen på att läsa?
Gött!

Jag tänker ofta på vad jag vill vara för människa, för att man blir älskad för sin person är både sanning och lögn. Missförstå mig inte. Klart man kan bli älskad för den man är det är inte det jag säger. Men ärligt talat, du måste jobba med dig själv för att kunna få vänner som stannar med dig. Sen är inte att bli älskad av alla ett realistiskt mål eller något bör etersträva. Men för både din och andras skull kan du alltid jobba med din framtoning.

Personligen tänker jag mycket på valen man gör. De där små sakerna som påverkar stort. De där valen du kan göra på en milisekund men är med dig en livstid. Ställs jag inför en situation där mitt val eller min reaktion påverkar hur jag antagligen ses som människa försöker jag ta ställning till min position och min makt över stunden.
Typ:
Vill jag vara en tillåtande och tillmötesgående människa eller är det viktigare att jag själv får som jag vill i just det tillfället?

Och det är ju självklart olika för varje tillfälle i livet och inget jag säger vad som är rätt och fel. Jag menar bara att när du är medveten om att valen finns är det lättare att utifrån det bygga personen du önskar att du vore.
Ibland är svaret självklart tillmötesgående och förstående. Ibland min egen vilja. Man får bara försöka välja så passande som möjligt. Inte utnyttja åt något håll och inte förtrycka sig själv. Det svåra är bara att hitta sin egen balans.

Alltså, jag försöker inte skryta med min egen förträfflighet eller säga att allt jag gör är rätt. Bara tala om hur jag gör för att bli den bästa människa jag kan vara. För andra och för mig.

Jag erkänner mina dåliga sidor, de jag är medveten om då, om det kan hjälpa någon.

- Jag är bekväm och ganska lat.
- Jag är slarvig, lite ansvarslös och skulle ibland önskla att någon annan löste jobbiga situationer åt mig.
- Jag är lättstressad och blir snabbt irriterad om jag är trött eller hungrig.
- Jag är för fåfäng för mitt eget bästa.
- Jag har extremt dåligt tålamod.
- Jag är dålig på att höra av mig till mina vänner.
- Jag pratar för mycket och i synnerhet om mig själv.
- Jag är oekonomisk.
- Jag ser ibland omedvetet ner på folk som inte har ett kreativt öga eller en kreativ dragkraft.
- Jag kan var snabb med att ta mina ståndpunkter och åsikter som sanningar.
- Jag är sentimental och lever ofta i det förflutna.
- Jag sover alldeles för lite.
- Jag tänker alldeles för mycket på saker jag inte kan göra något åt och grämer mig åt dem länge.

Och mina bra sidor:

- Jag är bra på att lyssna.
- Jag är eftertänksam och försöker lösa problem.
- Jag är inte svartsjuk, missunnsam eller negativ i onödan.
- Jag är vältalig och duktig på att skriva och rita.
- Jag anser mina intressen vara viktiga.
- Jag älskar mina närmaste nästan ohälsosamt mycket och jag skulle göra precis allt för dem om det var tvunget.
- Jag tror på mig själv, mina idéer och mina åsikter och är inte rädd för att lyfta fram dem.
- Jag är kreativ, drivs av mina egna infallsvinklar, min lust att skapa och mitt behov av uttrycka mig.
- Jag försöker alltid göra mitt bästa.
- Jag är en god personkännare, är insiktsfull och har lätt att känna och förstå folks känslor och reaktioner.
- Jag är social, men inte smörig eller påklistrad.

Jag försöker helt enkelt jobba med mina svagare sidor genom att använda mig utav mina bra.
Det är inte lätt, men det går.
För det mesta.

Det jag egentligen ville säga är att du blir den bästa människan du kan vara när du är medveten om dina val och varför du gör dem och om dina svaga och starka sidor och hur du använder dem.
Välja vilka du vill lägga stor vikt vid och vilka du vill jobba med att hålla tillbaka. För att få dem att försvinna är säkert inte möjligt. Det är ju en del av dig.

Enligt mig är du som du är men du kan alltid välja vem du vill vara.



Kommentarer
Postat av: Max

Suck. Mer och mer förstår jag att jag vill lära känna dig och det känns sorgligt att vi säkerligen aldrig kommer träffas. Men sånt är livet.



Din blogg ger mig många bra stunder.

2011-06-02 @ 22:33:51
Postat av: Anonym

du borde jobba med bild och text!

2011-06-04 @ 01:28:00
Postat av: Malin Klaar

Låter rätt intressant.

2011-10-05 @ 21:23:57
URL: http://malinmallaklaar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback