Don't be suspicious.

En reaktionen på inlägget "Broken promise land".

Anonym: "Hej! Jag måste bara fråga en sak. Du som kallar dig för någon typ av femenist, varför vill du då sudda ut din dotters kvinnliga sida? Ska du inte istället lära henne värna om den? Jag bara undrar...."

Hej Anonym!
Jag tycker du har missuppfattat mig. Jag suddar inte ut min dotters "kvinnliga sida". Herregud! Hon har ingen kvinnlig sida. Inte än. Hon har ett barns sinne, ett fritt sinne. Det är samhället som formar oss angående vad som anses vara manligt och kvinnligt, det är inget man föds med. Ingen gen hos flickor tillalas mer av rosa än hos en pojk. Det är vad de har lärt sig hör till det som finns mellan benen. Jag vill att Iris ska få alla möjligheter i värden att hitta vem hon är istället för att bara få leta efter det på "den kvinnliga" sidan av världen. Varför begränsa någon?

Iris väljer inte sina egna kläder än. Det gör jag och hennes pappa. Hon har nog en tröja i varje färg hemma och så även byxor. Rosa till blått. Vitt och svart. När hon blir äldre kommer hon absolut att få vara med och välja sina kläder. Vill hon ha massa rosa så får hon det. Hon får klä sig precis som hon vill.

Alla Iris kläder kommer ärvas av nästa barn. Jag gör ingen skillnad på om det blir en pojke eller flicka. Jag kommer inte plocka bort de rosa kläderna om det blir en pojke. Jag kommer inte heller att go hard core genus och köpa prinsessklänningar i tyll "bara för att liksom". Kläder som jag tycker är fina, som signalerar barn och som är sköna att leka och leva i är viktigast. Och jag klär inte heller Iris "som en pöjk" som någon mumlat bakom min rygg, utan som ett barn med tillgång till alla världens färger. Rosa är lika lite en tjejfärg som blått endast är till för pojkar.

Så, Anonym, jag gör henne inte till en pojke om det är det du är orolig över. Jag försöker inte sudda ut hennes kön. Jag försöker bara få henne att tas emot och bemötas på ett sätt värdigt sin asgymma personlighet istället för sitt kön. Jag värnar om hennes framtid och om att hon ska kunna få fler och framförallt smartare bemötanden än enbart: "Ååå pluttenuttelillestumpan, vad söööööt du är!!!". Det sätter mer djupgående spår i henne än om någon råkar fråga mig vad "han" heter.





Kommentarer
Postat av: Anonym

Matilda! Du är så duktig på att skriva!

2011-12-09 @ 12:54:06
Postat av: Anonym

Underbart skrivet tjejen!!

Kram Monica

2011-12-09 @ 13:23:11
Postat av: Anonym

Fy fan vad bra du skriver. Nu måste väl de som tycker du bara skriver genus genom att bara snacka från den kvinnliga sidan har fel. Sen att du snackar om ett litet barn som ännu inte sett att även en kille kan sova på ett rosa lakan eller ha på sig en cerise tröja inte böhöver vara konstig. Säger en kille nu som sitter med en rosa skjorta som alla säger är snygg på mig när jag är på fest. Stå på dig. Vet vem du är och är stolt att veta det.

Hejja på. (:-

2011-12-10 @ 22:15:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback