Ensam optimist.

Mitt i mitt pluggande inspireras av aCarolina och ställer mig frågan om jag är en för slapp förälder.
(för att ha något annat att trixa med än tråkig budgetering och ledarskapsmodeller).

Så är jag en för slapp förälder?
Låt se.

- Jag låter Iris titta på TV mycket. Hon får titta på Nicke Nyfiken, Pingu, Timmy Lamm en timma om dagen så jag kan göra annat när hon är hemma. Och då inte viktiga saker som tvätta och diska utan slappa, blogga, facebooka osv.
- Iris har få fasta tider. Läggdags ca 20.00, inget mer.
- Jag orkar inte leka med henne i flera timmar. Inte sitta med på hennes golv och pussla bongårdspusslet i mer än 20 minuter och inte läsa mer än 40.
- Vi går inte ner till lekplatsen jämt, trots att den ligger 50 meter bort.
- Jag lagar inte kvällsmat åt henne varje dag. Jag resonerar som så att hon får frukost, varm mat och mellanmål på förskolan, då BEHÖVER hon inte ha lax eller pasta varje kväll. Det kan räcka med smörgås och youghurt.
- Hon får vällning som mellanmål, det går snabbt, det kladdar inte och hon tycker att det är gott.
- Hon får fler pepparkakor än de två jag hade tänkt mig, om hon pekar på skafferiet, nickar och ler tillräckligt länge.
- Jag är opedagogisk i mångt och mycket (svär öppet, får känsloutbrott när hon är i samma rum, äter godis och låssas som om jag inte gör det när hon kommer på mig och vill ha eget osv).
- Jag skrattar åt henne när hon är sur och arg (för att hon stampar med foten och slänger grejer i väggen, det är förannat gulligt).
- Jag har dåligt tålamod och kan ta i hennes arm lite för hårt när jag sagt: NEJ! 78 gånger och hon skiter i det och fortsätter pilla i kontakten istället.
- Jag har inte läst en enda föräldrabok och har inga planer på att göra det heller.
- Hon somnar i soffan hos oss varje kväll.

Ja, det verkar ju faktiskt inte bättre.

Men sen gör jag bra saker också!

- Jag uppmuntara henne till nya kontakter och tillåter henne att utvecklas socialt genom egna erfarenheter.
- Jag säger "upp igen" när hon ramlar istället för att springa dit, krama och trösta hela tiden.
- Jag köper inte en massa leksaker utan låter henne använda sin fantasi. En gryta är en jättebra trumma, ett kartonglock en supersnabb bil.
- Jag tar med henne på saker. Vi är inte hemma för Iris skull utan hon följer med oss på det mesta och tycker det är roligt.
- Hon får äta det vi äter, med kryddor och hela köret.
- Vi sjunger och dansar mycket.
- Vi pratar igenom hennes dag och pratar om alla hon tycker om.
- Jag genustänker självklart.
- Jag försöker låta bli att säga till henne att hon är söt och berömma henne för sitt utseende. Jag försöker VERKLIGEN att inte lära henne att värdera sig efter sitt utseende utan efter sina kvaliteter. (även om det självklart hoppar å-vad-söt-du-är-grodor ur min mun).
- Hon får absolut inte slåss, puttas eller rivas med mening. Råkar hon ut för det själv försöker jag lära henne att säga "NEJ!" och gå därifrån.
- Prio ett är att hon ska känna sig trygg och älskad. Inte duktig och fin.

Så jag hoppas min brister fylls igen med mina starkare sidor.
Jag gör mitt allra allra bästa.




och än så länge verkar det fungera hur bra som helst.



Kommentarer
Postat av: Stina

Låter som en helt vanlig mamma i mina ögon!

2011-12-07 @ 15:21:40
Postat av: carolina - med Lo:s syskon i magen.

men åh, du, nu tycker jag vi startar en stafett så får alla mammor skriva hur mycket BRA dem faktiskt gör, det är så lätt att glömma :)



stor KRAM!

2011-12-07 @ 19:53:26
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Hannele - mamma till två prinsar

Klockrent inlägg! ^^

Känner igen väldigt mycket i det du skrivit ner i punkterna för att sån är jag med ;k



Tack för detta inlägg! Skönt att det finns fler som mig eller vad man ska säga..

Jag mådde faktiskt lite dåligt i början av att jag inte gjorde dom flesta saker med mina ungar som alla andra gjorde men sen så insåg jag att jag är jag..och mina barn mår bra trots att jag inte leker med dom hela dagen utan kanske 20 min, dom roar sig bra själva :)

2011-12-07 @ 23:22:09
URL: http://mammah.webblogg.se/
Postat av: Emilia

Vad bra du skriver Matilda, jag är helt övertygad om att du är helt underbara, toppen och framför allt sund och normal mamma till söta lilla Siri!

Kram Emilia

2011-12-08 @ 09:48:22
URL: http://eemiliaas.blogspot.com
Postat av: Malin

Nej, du är inte alls nån slapp förälder. Du är mer aktiv än dom flesta. Och du gör var du kan för att bygga ett stabilt liv för dig och din familj.

Skit i vad folk tycker, det finns så många psykiskt sjuka och folk som inte har nått att göra - så att dom krankar ner på andra.

2011-12-08 @ 10:17:38
Postat av: Anouk- Mamma & Livsfilosof

shit detta liknar ett inlägg galet mkt som jag har min tkorg sedan igår fm. Knappt jag våfar publicera det nu- du kommer säkert tro jag rippar dig rätt av. Haha.



Nej inte riktigt så illa är det men mkt påminner:) Vi verkar ha snarlika värderingar. coolt.



[och förresten så vill jag bara skrika på komentarerna i ditt påslakan-inlägg. Kan man inte bara fatta?]

2011-12-10 @ 22:30:51
URL: http://anouk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback