Gläns över sjö och strand.

Och vi stod där ute i regnet och tittade på våra barn.
Några gick och några satt i vagn. Någon grät. Någon slängde sitt tärnljus. Någon sjöng högre och snabbare än de andra. Och någon sur förälder väste "SSSSSCCCCHH!!!" åt några som viskade.

Vårt lilla ljus satt i vagn nedbäddad på fårfilt och kikade sig omkring medan de andra sjöng. Nyfiket och vaket. Ibland tuggade hon lite på sitt elljus.
Mammahjärtat blev varm som nybryggt kaffe av synen. Lill-fjunet då.

Förskolan hade en jättebra fotopolicy också. Inget fotografterande under luciatåget. Bara efter. Skönt att bara kunna njuta av det som händer istället för att se allt igenom en liten ruta tryckt mot ögat. Och innan det fick alla som inte ville ha sitt barn fotograferat av främlingar komma och hämta. Sen fick man fota. Jag fick ett jättebra när Iris precis fått syn på mig och ler med hela ansikten.

Jag tycker det är jättebra att man har blivit lite bättre på det här med barnens privatliv. För vem har sagt att de vill kavlas ut på FB och bloggen. Nu publicerar jag bilder på Iris här nånn gång ibland, men på andras barn? Nej det är inte ok.





Kommentarer
Postat av: Sanna

Ja, grymt bra beslut. Dessutom hela skolledningen som bestämt det. Tog en diskussion på liams dagis, någon kunde inte förstå varför. Han menade att det var pga religion. Men som sagt, vem vill att någon lägger ut bilder på ens egna barn?

2011-12-14 @ 14:23:04
URL: http://shesasaint.blogg.se/
Postat av: Oprofessionell svarar Sanna.

Ja, till skillnad från mycket annat skolledningen tar beslut om är detta superbra. Åh. Jag vill bara dela ut straffslag till alla människor som nonchalerar barns rätt till anonymitet. Jag tycker dt är grymt obehagligt med vuxna som sätter sina FB-behov framför barns välmående.



Bra att du tog diskussion! Folk verkar verkligen inte förstå ibland. Gör de sig dummare än de är? Snäste själv till en idiotpappa som inte väntade på att andra föräldrar kunde hämta sina barn innan fotograferingen började, utan så fort sången tog slut så; han fram och KLICK KLICK! Morr.

2011-12-14 @ 14:51:57
URL: http://forossoprofessionella.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback